Uchwała 24/IV/03
UCHWAŁA NR 24/IV/03
RADY POWIATU W AUGUSTOWIE
z dnia 19 lutego 2003 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Augustowie.
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001r., poz. 1592; z 2002r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 200, poz. 1688; Nr 214, poz. 1806) uchwala się, co następuje:
§ 1.
Uchwala się Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Augustowie, w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2.
W związku z § 1 niniejszej uchwały tracą moc uchwały Rady Powiatu w Augustowie:
1) Nr V/31/99 z dnia 1 lutego 1999 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Augustowie.
2) Nr 86/XII/99 z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Augustowie Nr V/31/99 z dnia 1 lutego 1999 r. dotyczącej uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Augustowie.
3) Nr 166/XXII/2000 z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie zmian postanowień Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Augustowie.
4) Nr 198/XXVII/2001 z dnia 29 maja 2001 r. w sprawie zmian postanowień Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Augustowie.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Augustowie.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
Roman Krzyżopolski
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 24/IV/03
Rady Powiatu w Augustowie
z dnia 19 lutego 2003 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
STAROSTWA POWIATOWEGO W AUGUSTOWIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Augustowie, zwany dalej "Regulaminem" określa organizację i zasady działania Starostwa Powiatowego w Augustowie, zwanego dalej "Starostwem" oraz zakresy spraw załatwianych przez wewnętrzne komórki organizacyjne.
§ 2.
Starostwo jest jednostką budżetową z siedzibą w Augustowie, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej.
§ 3.
Starostwo wykonuje:
1. Określone ustawami:
1) zadania publiczne o charakterze ponadgminnym,
2) zadania z zakresu administracji rządowej,
3) inne zadania.
2. Zadania powierzone w drodze zawartych porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej,
3. Zadania wynikające z uchwał Rady Powiatu, zwanej dalej "Radą",
4. Zadania wynikające z uchwał Zarządu Powiatu, zwanego dalej "Zarządem".
§ 4.
Kierownikiem Starostwa i zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa jest Starosta
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA STAROSTWA
§ 5.
1. Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Starostwa są wydziały i stanowiska pracy.
2. W ramach wydziałów mogą być tworzone oddziały i ośrodki.
§ 6.
1. W skład Starostwa wchodzą następujące wydziały i stanowiska pracy, które przy znakowaniu spraw i pism używają następujących symboli:
1) Wydział Organizacyjno- Prawny - "OP",
2) Wydział Finansowo-Budżetowy - "FB" ,
3) Wydział Oświaty, Kultury i Sportu - "OK i S",
4) Wydział Architektury i Budownictwa - "AB",
5) Wydział Geodezji i Kartografii - "GK",
6) Wydział Komunikacji i Transportu - "KT",
7) Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa - "OS",
8) Pełnomocnik ds. Promocji, Rozwoju Powiatu i Integracji Europejskiej - "PR",
9) Powiatowy Rzecznik Konsumentów - "PRK".
2. Strukturę organizacyjną Starostwa określa Załącznik Nr 1 do Regulaminu.
3. Schemat struktury organizacyjnej Starostwa określa Załącznik Nr 2 do Regulaminu.
§ 7.
1. Wydziałami kierują naczelnicy.
2. Naczelnik jest odpowiedzialny, przed Starostą, za sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie wydziału oraz prawidłowe wykonywanie zadań własnych wydziału.
3. Naczelnik sprawuje nadzór nad wypełnianiem obowiązków służbowych przez podległych pracowników.
4. W przypadku, gdy kierujący wydziałem naczelnik nie może pełnić swoich obowiązków, zastępuje go wyznaczony pracownik.
5. Naczelnik wydziału, kierując się względami racjonalnej organizacji pracy, kwalifikacjami i predyspozycjami pracowników, opracowuje projekt podziału zadań między stanowiska pracy oraz ustala projekt zakresów czynności pracowników wydziału.
§ 8.
Organizację pracy w Starostwie oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników Starostwa określa Regulamin Pracy, wydany przez Starostę w formie zarządzenia.
ROZDZIAŁ III
ZADANIA I KOMPETENCJE STAROSTY, WICESTAROSTY ORAZ SEKRETARZA I SKARBNIKA
§ 9.
1. Starosta kieruje pracą Starostwa, przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza Powiatu, Skarbnika Powiatu, naczelników wydziałów oraz pozostałych pracowników z uwzględnieniem podporządkowania określonego w schemacie struktury organizacyjnej Starostwa.
2. W czasie nieobecności Starosty, lub niemożności wykonywania przez niego funkcji, zadania i kompetencje w zakresie kierowania Starostwem wykonuje Wicestarosta.
3. W celu zapewnienia sprawnej organizacji pracy, efektywności i skuteczności wykonywania funkcji kierowniczych w Starostwie ustala się następujący podział zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwem Starostwa.
§ 10.
Zadania i kompetencje Starosty:
1. Reprezentuje powiat na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących powiatu.
2. Kieruje bieżącymi sprawami powiatu.
3. składa jednoosobowe oświadczenie woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu w ramach upoważnienia udzielonego mu przez Zarząd.
4. Przewodniczy posiedzeniom Zarządu oraz organizuje jego pracę.
5. Zapewnia realizację podjętych uchwał Rady i Zarządu.
6. Współdziała z Radą i komisjami Rady w zakresie powierzonych zadań.
7. Przedkłada Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwały Rady.
8. Występuje z wnioskiem o wybór Wicestarosty, pozostałych członków Zarządu oraz powołanie Sekretarza i Skarbnika, a także sprawuje bezpośredni nadzór nad ich pracą.
9. Sprawuje zwierzchnictwo w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz jest zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
10. Ustala organizację i zasady pracy w Starostwie.
11. Realizuje politykę personalną w Starostwie.
12. Wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydanie decyzji przez Zarząd.
13. Udziela pracownikom Starostwa, oraz kierownikom jednostek organizacyjnych powiatu upoważnień do załatwiania spraw w jego imieniu, w tym do wydawania decyzji administracyjnych.
14. Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem ustawy o zamówieniach publicznych.
15. Organizuje i koordynuje zadania związane z bezpieczeństwem publicznym, zapobieganiem klęskom żywiołowym, stanem dróg.
16. Podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem bezpieczeństwa obywateli.
17. Przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków.
18. Wykonuje inne zadania zastrzeżone dla Starosty ustawami, uchwałami Rady i Zarządu oraz wynikającymi ze Statutu i niniejszego Regulaminu.
19. Wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do etatowych członków Zarządu Powiatu oraz wobec Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
§ 11.
Zadania i kompetencji Wicestarosty:
1. Wykonuje zadania i kompetencje określone Regulaminem oraz powierzone mu, w formie zarządzenia przez Starostę.
2. W czasie nieobecności Starosty lub w przypadku niemożności pełnienia przez niego funkcji wykonuje zadania przypisane Staroście.
3. Współdziała z Radą i komisjami Rady w zakresie powierzonych zadań.
4. Wicestarosta posiada upoważnienie do podpisywania pism w sprawach z zakresu swojej właściwości, nie zastrzeżonych do kompetencji Starosty.
§ 12.
Zadania i kompetencji Sekretarza Powiatu:
1. Organizuje i koordynuje pracę Starostwa, a w szczególności:
1) czuwa nad prawidłowym przebiegiem i terminowością wykonywanych zadań,
2) koordynuje prace związane z opracowywaniem projektów aktów regulujących struktury i zasady działania Starostwa,
3) nadzoruje tok przygotowania projektów uchwał Rady i Zarządu,
4) nadzoruje prace związane z organizacją obrad Rady i Zarządu,
5) nadzoruje wykonanie aktów normatywnych Starosty,
6) wykonuje zadania związane z funkcją pełnomocnika do spraw wyborów - urzędnika wyborczego,
7) nadzoruje sprawy poprawy warunków materialno-technicznych działalności Starostwa, komputeryzacji, zakupów środków trwałych, remontów oraz gospodarki powierzchnią użytkową budynków i pomieszczeń Starostwa,
8) koordynuje kontrolę wewnętrzną Starostwa,
9) zapewnia zgodność działania Starostwa z obowiązującymi przepisami prawa,
10) nadzoruje prawidłową obsługę obywateli,
11) koordynuje, nadzoruje i kontroluje rozpatrywanie skarg i wniosków,
12) uczestniczy w obradach Rady i Zarządu z głosem doradczym,
13) koordynuje współpracę pomiędzy wydziałami i pozostałymi komórkami organizacyjnymi Starostwa.
2. Sekretarz Powiatu posiada upoważnienie do podpisywania pism w sprawach z zakresu swojej właściwości, nie zastrzeżonych do kompetencji Starosty.
§ 13.
Zadania i kompetencje Skarbnika Powiatu:
1. Zapewnia organizację gospodarki finansowej powiatu poprzez przygotowywanie przewidzianych prawem uchwał.
2. Zapewnia realizację budżetu powiatu poprzez:
1) opracowywanie projektu budżetu powiatu oraz dokonywanie analiz wykonania budżetu,
2) przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu w sprawie zmian w budżecie powiatu,
3) przekazywanie podległym jednostkom budżetowym informacji w zakresie przypisanych im do realizacji dochodów i wydatków powiatu, stanowiących podstawę planów finansowych tych jednostek,
4) przekazywanie podległym jednostkom informacji o wynikających z budżetu powiatu przychodach i wydatkach środków specjalnych, funduszy celowych oraz gospodarstw pomocniczych, w tym informacji o dotacjach i wpłatach do budżetu,
5) przekazywanie z budżetu powiatu podległym jednostkom budżetowym środków pieniężnych na realizację zadań,
6) przekazywanie z budżetu powiatu dotacji oraz sprawowanie nadzoru nad ich rozliczaniem,
7) gospodarowanie środkami pieniężnymi,
8) opiniowanie przygotowanych przez jednostki oraz wydziały merytoryczne Starostwa projektów uchwał, umów oraz porozumień zawieranych z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu właściwości powiatu, które rodzą skutki finansowe dla budżetu powiatu,
9) przygotowywanie projektów uchwał, analiz oraz informacji niezbędnych do zaciągania kredytów i pożyczek oraz uzyskania opinii o możliwości ich spłaty,
10) dokonywanie kontroli wstępnej zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
11) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
12) kontrasygnowanie czynności prawnych, polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń, gwarancji oraz emisji papierów wartościowych,
13) kontrasygnowanie pozostałych czynności prawnych, mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych,
14) sprawowanie ogólnego nadzoru nad realizacją uchwały budżetowej i przedstawianie wniosków Zarządowi Powiatu,
3. Zapewnia sporządzenie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu, w określonych przepisami okresach sprawozdawczych na podstawie sprawozdań jednostkowych podległych jednostek budżetowych, zbiorczych sprawozdań w zakresie środków specjalnych, funduszy celowych, gospodarstw pomocniczych oraz pozostałych sprawozdań określonych Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
4. Prowadzi ogólną kontrolę składanych sprawozdań jednostkowych, w tym zgodność z układem wykonawczym budżetu i planem finansowym zadań z zakresu administracji rządowej.
5. Pełni funkcję głównego księgowego budżetu powiatu.
6. Przygotowuje projekty uchwał w sprawach proceduralnych związanych z trybem prac nad projektem uchwały budżetowej oraz zakresem i formą informacji za I półrocze oraz projekty uchwał Rady, mające wpływ na realizację budżetu.
7. Zapewnia przygotowanie informacji o stanie mienia komunalnego, w części dotyczącej mienia ruchomego powiatu.
8. Uczestniczy w obradach Rady i Zarządu z głosem doradczym.
9. Skarbnik Powiatu posiada upoważnienie do podpisywania pism w sprawach z zakresu swojej właściwości, nie zastrzeżonych do kompetencji Starosty.
ROZDZIAŁ IV
ZADANIA I KOMPETENCJE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH STAROSTWA
§ 14.
1. Powiatowy Rzecznik Konsumentów powoływany i odwoływany jest przez Radę.
2. Do zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy wykonywanie zadań w dziedzinie ochrony interesów konsumentów, w zakresie określonym ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów oraz odrębnymi przepisami.
§ 15.
Do zakresu działania Wydziału Organizacyjno - Prawnego należy w szczególności:
1. w zakresie obsługi Rady i Zarządu:
1) zapewnienie obsługi technicznej i administracyjnej Rady, komisji Rady, oraz Zarządu,
2) gromadzenie i przygotowanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady, komisji Rady, Zarządu,
3) przygotowywanie właściwych projektów uchwał Rady i Zarządu oraz pozostałych aktów określonych prawem,
4) prowadzenie rejestrów:a) uchwał Rady i Zarządu,
b) wniosków i opinii komisji Rady,
c) interpelacji, zapytań i wniosków radnych..5) przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady i Zarządu, wniosków i opinii komisji Rady, interpelacji i wniosków radnych oraz czuwanie nad terminowym ich załatwianiem,
6) przekazywanie organom nadzoru uchwał Rady i Zarządu,
7) udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązku radnego,
8) przekazywanie materiałów do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego,
9) przedkładanie aktów prawa miejscowego do ogłoszenia, a także gromadzenie i udostępnianie zbioru aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat.
2. w zakresie obsługi prawnej:
1) opracowywanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych Rady, Zarządu, Starosty oraz opiniowanie ich pod względem redakcyjnym i prawnym,
2) udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Rady, komisji Rady, Zarządu, Starosty, komórek organizacyjnych Starostwa,
3) udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez powiat, opiniowanie projektów tych umów i porozumień,
4) wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądem i organami administracji publicznej w sprawach dotyczących Rady, Zarządu i Starosty oraz powiatowych jednostek organizacyjnych, nie posiadających osobowości prawnej, w sprawach przekraczających zakres pełnomocnictw udzielonych tym jednostkom,
5) wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności powiatu oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego,
6) informowanie Rady, Zarządu, Starosty i pracowników Starostwa o zmianach w przepisach prawnych dotyczących działalności organów powiatu,
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę, Zarząd i Starostę.
3. w zakresie spraw personalnych i organizacyjnych:
1) wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem spraw kadrowych kierowników jednostek organizacyjnych powiatu augustowskiego, w zakresie wynikającym ze sprawowania przez Starostę zwierzchnictwa służbowego w stosunku do tych kierowników,
2) prowadzenie spraw personalnych pracowników Starostwa wynikających z Kodeksu pracy, aktów wykonawczych i przepisów szczególnych dotyczących pracowników samorządowych,
3) nadzór nad dyscypliną pracy pracowników Starostwa,
4) analiza efektownego czasu pracy pracowników Starostwa,
5) przygotowywanie sprawozdań o zatrudnieniu,
6) prowadzenie spraw socjalno-bytowych pracowników Starostwa,
7) koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa,
8) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin,
9) prowadzenie kontroli w zakresie spraw kadrowych w Starostwie i jednostkach organizacyjnych powiatu, w zakresie upoważnienia wydanego przez Starostę lub Zarząd,
10) podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia w Starostwie:a) polityki awansowania pracowników,
b) kontroli pracy,
c) wewnętrznej komunikacji pomiędzy pracownikami,
d) polityki motywowania pracowników,11) opracowywanie projektów Regulaminu Organizacyjnego i Regulaminu Pracy Starostwa oraz kontrola ich realizacji,
12) prowadzenie zbioru regulaminów organizacyjnych Starostwa i jednostek organizacyjnych powiatu,
13) inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa,
14) wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu,
15) prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw do załatwiania spraw w imieniu Starosty i Zarządu,
16) prowadzenie rejestru Zarządzeń Starosty,
17) przygotowanie aktów prawnych związanych z tworzeniem, reorganizacją i likwidacją jednostek organizacyjnych powiatu,
18) prowadzenie nadzoru nad działalnością kontrolną,
19) prowadzenie spraw z zakresu współdziałania m.in. z komórkami organizacyjnymi Starostwa, powiatowymi jednostkami organizacyjnymi,
20) nadzorowanie spraw z zakresu ochrony danych osobowych,
21) koordynowanie spraw związanych z udziałem powiatu w związkach i porozumieniach, w tym prowadzenie rejestrów zawieranych przez powiat porozumień,
22) nadzorowanie wykonywania zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej,
23) prowadzenie archiwum zakładowego i biblioteki Starostwa,
24) prowadzenie i bieżąca obsługa sekretariatu Starosty i Wicestarosty,
25) realizowanie zadań Kancelarii Ogólnej, poprzez zapewnienie obsługi Starostwa w zakresie przyjmowania i spedycji korespondencji, pism i przesyłek.
4. w zakresie spraw obywatelskich, obronnych i wojskowych:
1) wykonywanie zadań z zakresu prowadzenia Kancelarii Tajnej,
2) wykonywanie zadań związanych z wyborami,
3) prowadzenie spraw wynikających z przepisów dotyczących rzeczy znalezionych,
4) zabezpieczenie informacji wizualnej dla interesantów,
5) prowadzenie rejestru skarg i wniosków, czuwanie nad ich terminowym i rzeczowym załatwieniem, oraz opracowywanie analiz,
6) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
7) wydawanie decyzji administracyjnych zezwalających na sprowadzenie zwłok, szczątek z obcego państwa,
8) prowadzenie spraw w zakresie pokrywania kosztów przewozu osób zmarłych lub zabitych z miejsc publicznych do prosektorium, na terenie powiatu,
9) realizowanie spraw wynikających z ustawy o zmianie imion i nazwisk,
10) wykonywanie zadań przewidzianych ustawą o obywatelstwie polskim,
11) prowadzenie spraw regulowanych ustawą o zbiórkach publicznych,
12) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych,
13) realizowanie zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, w tym organizowanie i przeprowadzanie poboru,
14) organizowanie akcji kurierskiej.
5. w zakresie administrowania bazą informatyczną:
1) zabezpieczanie obsługi informatycznej Starostwa,
2) realizowanie spraw związanych z funkcjonowaniem sieci informatycznej Starostwa , w tym współpraca z instytucjami zewnętrznymi w zakresie tworzenia baz danych: tekstowych i graficznych,
3) projektowanie i wdrażanie systemów informatycznych,
4) koordynacja szkoleń pracowników w zakresie obsługi oprogramowania i sprzętu komputerowego,
5) administrowanie bazami danych oraz koordynacja przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Starostwa,
6) koordynacja inwestycji w zakresie zakupu sprzętu komputerowego i budowy sieci informatycznych,
7) ochrona bazy danych Starostwa, we współpracy z pracownikiem ds. ochrony informacji niejawnych.
6. w zakresie ochrony informacji niejawnych:
1) wykonywanie zadań przewidzianych przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz innych ustaw,
2) szkolenie pracowników Starostwa w zakresie ochrony informacji niejawnych.
7. w zakresie zarządzania kryzysowego:
1) realizacja zadań obrony cywilnej,
2) wykonywanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego określonych ustawami,
3) wykonywanie zadań związanych z ochroną przeciwpowodziową, przeciwpożarową i zapobieganie innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
4) wykonywanie zadań z zakresu planowania i przygotowania militaryzacji wytypowanych jednostek.
8. w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych, zamówień publicznych:
1) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem oraz utrzymaniem lokali i pomieszczeń Starostwa.
2) prowadzenie spraw związanych z ochroną obiektów i mienia Starostwa, w tym ochroną przeciwpożarową,
3) załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkowymi i tablicami informacyjnymi Starostwa,
4) przeprowadzanie, wspólnie z Wydziałem Finansowo-Budżetowym, inwentaryzacji ilościowej,
5) prowadzenie ewidencji i gospodarowanie środkami trwałymi, wyposażeniem i innymi składnikami majątkowymi Starostwa,
6) realizacja potrzeb Starostwa w zakresie wyposażenia w materiały i pomoce biurowe, meble i sprzęt biurowy, maszyny i urządzenia biurowe, sprzęt do łączności, środki transportu,
7) prowadzenie spraw w zakresie należytej ochrony pracy, warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
8) zamawianie prasy, Dzienników Ustaw, Monitorów i innych dzienników urzędowych oraz publikacji w uzgodnieniu z właściwymi wydziałami i Sekretarzem,
9) prowadzenie ewidencji księgozbioru oraz druków ścisłego zarachowania,
10) dokonywanie zakupów środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,
11) organizowanie pracy i nadzór nad osobami wyznaczonymi do kierowania pojazdami służbowymi,
12) obsługa Starostwa w zakresie zamówień publicznych,
13) przygotowanie i prowadzenie spraw dotyczących inwestycji i remontów budynków Starostwa.
9. w zakresie promocji i ochrony zdrowia:
1) realizacja zadań wynikających z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej,
2) wydawanie skierowań do zakładu opiekuńczo - leczniczego i do zakładu pielęgnacyjno - opiekuńczego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie sposobu i trybu kierowania osób do zakładów opiekuńczo - leczniczych i pielęgnacyjno - opiekuńczych oraz szczegółowych zasad ustalania odpłatności za pobyt w tych zakładach,
3) tworzenie powiatowego planu zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych, zgodnie z ustawą Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie trybu tworzenia powiatowych, wojewódzkich i krajowych rocznych planów zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych,
4) przygotowanie materiałów potrzebnych do opracowania minimalnego planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej w województwie podlaskim,
5) ustalanie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, w oparciu o przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne,
6) realizacja zadań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej w ramach programów polityki zdrowotnej.
§ 16.
Do zakresu działania Wydziału Finansowo-Budżetowego należy w szczególności
1. w zakresie obsługi finansowo - księgowej:
1) opracowywanie projektu budżetu powiatu oraz dokonywanie analiz wykonania budżetu,
2) przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu w sprawie zmian w budżecie powiatu,
3) nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek powiatowych,
4) windykacja należności budżetowych Powiatu i Skarbu Państwa,
5) sporządzanie jednostkowych i zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu,
6) prowadzenie rachunkowości budżetu powiatu oraz gospodarki finansowej powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
7) organizowanie i nadzorowanie prawidłowości prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne powiatu,
8) ocena realizacji wykorzystania przydzielonych środków,
9) prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
10) prowadzenie obsługi kasowej Starostwa,
11) obsługa finansowo-księgowa:a) Starostwa Powiatowego,
b) Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
c) Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobami Geodezyjnymi i Kartograficznymi,
d) Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego,12) nadzór formalno-rachunkowy nad przestrzeganiem przepisów o zamówieniach publicznych,
13) współdziałanie z bankami i organami skarbowymi,
14) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości,
15) przygotowanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji oraz rozliczanie inwentaryzacji wspólnie z Wydziałem Organizacyjno -Prawnym,
16) prowadzenie ewidencji wartościowej środków trwałych Starostwa,
17) sporządzanie informacji i sprawozdań finansowych ze sposobu wykorzystania dotacji celowych.
2. w zakresie prowadzenia kontroli finansowej należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli finansowej w jednostkach podległych organom powiatu w zakresie prawidłowości prowadzenia gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności i celowości, w szczególności pod względem:
a) przestrzegania zasad prowadzenia rachunkowości, w tym prowadzenia ksiąg rachunkowych,
b) przestrzegania procedur wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
c) pobierania i gromadzenia środków publicznych,
d) zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, w tym ich celowości,
e) udzielania zamówień publicznych,
f) zwrotu środków publicznych,
g) sporządzania sprawozdawczości finansowej,
h) prowadzenia innych form gospodarki budżetowej.2) przeprowadzanie kontroli podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, otrzymujących dotacje z budżetu powiatu w zakresie:
a) sposobu realizacji dotowanego zadania,
b) prawidłowości wykorzystania dotacji.3) Tryb, procedurę i zasady kontroli, o której mowa w pkt. 1) i 2) określa Zarząd w drodze uchwały.
3. w zakresie spraw związanych z obsługą PFRON:
1) realizowanie zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w tym:
a) przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie określenia zadań realizowanych przez powiat,
b) przyjmowanie wniosków o organizację stanowisk pracy,
c) przygotowywanie umów o utworzeniu stanowisk pracy,
d) realizacja zawartych umów (tj. przyjmowanie wniosków o refundację wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, ich weryfikacja i dokonywanie przelewu środków),
e) udzielanie pożyczek dla osób niepełnosprawnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej,
f) kontrola utworzonych stanowisk pracy i sposobu wykorzystania udzielonych pożyczek,
g) sporządzanie do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zapotrzebowań na środki do realizacji zadań.2) sporządzanie sprawozdawczości z zadań realizowanych przez powiat z zakresu rehabilitacji zawodowej:
a) jednostkowych z zakresu rehabilitacji zawodowej,
b) zbiorczych z realizacji zadań przez powiat.3) prowadzenie nadzoru i sporządzanie zbiorczych informacji o sposobie realizacji zadań przez powiat określonych w ustawie,
4) obsługa finansowo-księgowa realizowanych zadań.
§ 17.
Do zakresu działania Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu należy w szczególności:
1. w zakresie spraw dotyczących w sprawach dotyczących oświaty:
1) współpraca z Radą, Zarządem i Komisjami Rady, poprzez:
a) sporządzanie projektów uchwał Rady i projektów uchwał Zarządu,
b) przygotowywanie i realizacja wniosków oraz postanowień Zarządu,
c) realizacja wniosków Komisji Rady.2) współdziałanie w zakresie oświaty z organami administracji rządowej i z terenowymi organami administracji rządowej, z organami samorządu terytorialnego i z innymi instytucjami, związkami oraz stowarzyszeniami,
3) prowadzenie spraw związanych z organizacją roku szkolnego w poszczególnych szkołach i placówkach oświatowych oraz dniami wolnymi od nauki,
4) przedkładanie kuratorowi oświaty arkuszy organizacji szkół i placówek do zaopiniowania,
5) ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych,
6) przygotowywanie materiałów dotyczących zakładania, łączenia i likwidowania szkół i placówek prowadzonych przez powiat augustowski,
7) ustalanie w porozumieniu z dyrektorami szkół liczby oddziałów klas pierwszych oraz liczby uczniów przyjmowanych do klas pierwszych,
8) upowszechnianie informacji dla kandydatów do wszystkich typów szkół, w szczególności o planowanych profilach kształcenia ogólnozawodowego i kierunkach kształcenia zawodowego oraz o liczbie miejsc w poszczególnych typach szkół,
9) zapewnianie odpowiednich form kształcenia dzieciom posiadającym orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
10) kierowanie dzieci i młodzieży do szkół specjalnych, specjalnych ośrodków szkolno - wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych,
11) koordynowanie spraw dotyczących zakładania szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne, wydawanie zaświadczeń o wpisaniu do rejestru niepublicznych placówek oświatowych prowadzonego przez wydział,
12) przygotowywanie materiałów do prowadzenia nadzoru nad działalnością szkół i placówek w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,
13) obsługa ekonomiczna szkół i placówek oświatowych, w tym:a) opracowywanie materiałów dotyczących projektowania budżetu,
b) przygotowywanie materiałów związanych z planami finansowymi jednostek oświatowych, ich zmianami i realizacją,
c) sporządzanie projektów rozdysponowywania dotacji oraz subwencji z budżetu państwa,
d) analizowanie skutków finansowych realizowanych i planowanych zadań oświatowych.14) prowadzenie spraw związanych ze stypendiami, zasiłkami i inną pomocą materialną dla uczniów, a także z ubezpieczeniem zdrowotnym uczniów,
15) przygotowywanie projektów umów i porozumień z różnymi instytucjami i osobami w zakresie spraw oświatowych,
16) opracowywanie statystyk osobowych pracowników szkół i placówek oświatowych,
17) przygotowywanie dokumentacji dotyczącej konkursów na dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
18) prowadzenie spraw kadrowych dotyczących nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze,
19) przygotowywanie projektów regulaminów wynagradzania nauczycieli,
20) przygotowywanie materiałów do finansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym organizacji systemu doradztwa zawodowego,
21) udzielanie pomocy zdrowotnej nauczycielom oraz nauczycielom emerytom i rencistom,
22) sporządzanie projektów cząstkowej oceny pracy dyrektorów szkół i placówek,
23) prowadzenie ewidencji nauczycieli emerytów i rencistów,
24) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego,
25) prowadzenie statystyki szkolnej,
26) przekazywanie informacji szkołom i placówkom dotyczących programów, konkursów, szkoleń itp.,
27) archiwizowanie dokumentacji ze zlikwidowanych szkół i placówek oświatowych nadzorowanych przez powiat.
2. w zakresie spraw dotyczących kultury fizycznej:
1) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz stowarzyszeń kultury fizycznej działających na terenie powiatu,
2) nadzór nad stowarzyszeniami kultury fizycznej i uczniowskimi klubami sportowymi oraz wykonywanie czynności rejestrowych,
3) sporządzanie projektów i rozliczanie dotacji przyznawanych stowarzyszeniom i związkom sportowym,
4) współdziałanie ze stowarzyszeniami kultury fizycznej i uczniowskimi klubami sportowymi oraz podejmowanie czynności związanych z ich wspieraniem,
5) prowadzenie spraw związanych z wychowaniem fizycznym i sportem w szkołach,
6) propagowanie i upowszechnianie masowego ruchu sportowego,
7) prowadzenie dokumentacji związanej z turystyką, wypoczynkiem, koloniami, obozami i wczasami.
3. w zakresie spraw dotyczących kultury:
1) upowszechnianie i wspieranie organizacji kultury na terenie powiatu,
2) podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
3) prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej,
4) współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych,
5) zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym,
6) umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów,
7) przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
8) wydawanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia,
9) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego w zakresie organizowania na terenie powiatu obchodów rocznic upamiętniających walki o niepodległość i ofiary wojny oraz okresu powojennego,
10) sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń ze względu na siedzibę stowarzyszenia z wyłączeniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
11) ustalanie trybu udzielania i rozliczania dotacji stowarzyszeniom.
§ 18.
Do zakresu działania Wydziału Architektury i Budownictwa należy w szczególności:
1. Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę oraz pozwoleń na rozbiórkę obiektów.
2. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę.
3. Prowadzenie rejestrów decyzji o pozwoleniu na budowę a także przechowywanie zatwierdzonych projektów budowlanych objętych pozwoleniem na budowę, co najmniej przez okres istnienia obiektu.
4. Prowadzenie ujednoliconej ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych.
5. Kontrolowanie posiadania przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, uprawnień do pełnienia tych funkcji.
6. Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bądź odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych.
7. Nakładanie obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego.
8. Przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.
9. Przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę.
10. Określenie wysokości opłaty skarbowej za pozwolenia na budowę.
11. Prowadzenie spraw związanych z przenoszeniem pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby.
12. Rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości oraz warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub nieruchomości.
13. Przyjmowanie zgłoszenia o zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego, zgłaszanie sprzeciwu oraz wydawanie pozwolenia na użytkowanie.
14. Prowadzenie spraw związanych ze zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
15. Uzgadnianie rozwiązań projektowanych obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych w zakresie:
1) linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych,
2) przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granicę terenu zamkniętego, a także połączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego.
16. Prowadzenie analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju.
17. Opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego miasta i gmin.
18. Potwierdzanie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali.
19. Potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego.
20. Poświadczenie oświadczeń zamawiającego wykonanie robót dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu dla celów podatku od towarów i usług.
21. Udzielanie informacji na temat spraw związanych z procesem budowlanym.
22. Udzielanie informacji w zakresie ustalonym ustawą o dostępie do informacji.
§ 19.
Do zakresu działania Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa należy w szczególności:
1. w zakresie ochrony środowiska:
1) prowadzenie wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku, podlegających publicznemu udostępnieniu,
2) uczestniczenie i przeprowadzanie postępowania w sprawie ocen oddziaływania na środowisko,
3) przygotowywanie pozwoleń dotyczących emitowania hałasu, pól elektromagnetycznych, gazów i pyłów do powietrza,
4) przygotowywanie projektów uchwał o ograniczeniu lub zakazie używania jednostek pływających,
5) przygotowywanie decyzji dotyczących wysokości odszkodowania w razie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości,
6) przygotowywanie projektów uchwał o obszarach ograniczonego użytkowania, dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
7) przyjmowanie zgłoszenia instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, a może negatywnie oddziaływać na środowisko,
8) przygotowywanie decyzji przenoszenia praw i obowiązków wynikających z pozwoleń dotyczących instalacji,
9) przygotowywanie decyzji ustalających wymagania w zakresie ochrony środowiska, dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia,
10) przygotowywanie decyzji zobowiązujących podmiot prowadzący instalację, do sporządzenia i przedkładania przeglądu ekologicznego,
11) przygotowywanie projektu uchwały zestawienia przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
2. w zakresie gospodarki odpadami :
1) przygotowywanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych,
2) przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach,
3) przygotowywanie decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
4) zbieranie i sprawdzanie informacji o wytwarzanych odpadach innych niż komunalne,
5) przygotowywanie i wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów,
6) transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów oraz prowadzenia rejestru dla podmiotów prowadzących działalność,
7) przygotowywanie decyzji na składowanie odpadów niebezpiecznych na innych składowiskach odpadów,
8) przygotowywanie decyzji zatwierdzających instrukcję eksploatacji składowisk odpadów.
3. w zakresie gospodarki wodnej:
1) prowadzenie spraw dotyczących ustalenia linii brzegowej dla wód płynących śródlądowych,
2) przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na rolnicze wykorzystanie ścieków w zakresie nie objętym zwykłym korzystaniem z wód,
3) przygotowywanie propozycji przyznawania odszkodowań dla właścicieli gruntów za zajęcie tych gruntów przez wody stanowiące własność Skarbu Państwa,
4) przygotowywanie decyzji ustanawiających strefę ochronną dla ujęć wody, obejmującą wyłącznie teren ochrony bezpośredniej,
5) przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód w zakresie poboru oraz odprowadzania wód podziemnych lub powierzchniowych,
6) przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód w zakresie odprowadzania ścieków do wód lub do ziemi,
7) przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód w zakresie piętrzenia oraz retencjonowania śródlądowych wód powierzchniowych i wód podziemnych,
8) przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód w zakresie wykorzystywania wód do celów energetycznych,
9) przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód w zakresie wydobycia z wód kamieni, żwiru, piasku oraz innych materiałów, a także wycinanie roślin z wód lub brzegów,
10) przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych w zakresie budownictwa wodnego na prowadzenie przez wody oraz wały przeciwpowodziowe obiektów mostowych, rurociągów, linii energetycznych, linii telekomunikacyjnych oraz na wykonywanie urządzeń wodnych takich jak pomosty, przystanie kąpieliska itp.,
11) przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie do wód powierzchniowych substancji hamujących rozwój glonów,
12) przygotowywanie decyzji nakazujących usunięcie drzew lub krzewów z wałów przeciwpowodziowych oraz terenów zalewowych,
13) rozstrzyganie sporów powstałych w związku z wydawanymi pozwoleniami wodnoprawnymi oraz ustalanie odszkodowań.
4. w zakresie rybactwa śródlądowego:
1) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart rybackich i kart łowiectwa podwodnego,
2) prowadzenie spraw związanych z rejestracją sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
3) przygotowywanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej,
4) przygotowywanie zezwoleń na ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie.
5. w zakresie leśnictwa:
1) przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie stanowiących własności skarbu Państwa, gdy występują w nich organizmy szkodliwe, w stopniu grożącym trwałości tych lasów,
2) prowadzenie spraw dotyczących przyznania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi,
3) wykonywanie czynności związanych ze zmianą lasu na użytek rolny w odniesieniu do lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
4) przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
5) cechowanie drzewa pozyskiwanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
6) składanie do Wojewody wniosków o uznanie lasu za ochronny,
7) nakazywanie wykonania obowiązków i zadań, wynikających z trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, albo zadań zawartych w uproszczonym planie urządzenia lasu lub inwentaryzacji stanu lasu,
8) zalecanie wykonania planów urządzenia lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu,
9) nadzorowanie wykonania zadań określonych w uproszczonych planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
10) przygotowywanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzenia lasu, w przypadkach losowych, na wniosek właściciela lasu,
11) prowadzenie spraw związanych z przeznaczeniem gruntów rolnych do zalesienia, a w szczególności:a) przygotowywanie danych określających ogólną powierzchnię gruntów rolnych -"zwaną rocznym limitem zalesienia ", które w danym roku mogą być przeznaczone do zalesienia na obszarze powiatu,
b) prowadzenie rejestru wniosków, informowanie (właściwego ze względu na miejsce położenie gruntu wójta, burmistrza miasta) o otrzymanych wnioskach i wystąpienie z prośbą o akceptację przez radę gminy zmiany charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny,
c) informowanie właścicieli gruntów, których wnioski przekroczyły roczny limit zalesienia i nie zostały rozpatrzone, o terminie ich rozpatrzenia oraz planowanym rozpoczęciu zalesienia w kolejnych latach,
d) przygotowywanie decyzji o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia i przekazanie jej do wiadomości wójta, burmistrza, nadleśniczego, właściwego ze względu na położenie gruntu, a także zarządowi Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
e) sprawdzanie wykonania zalesienia przez właścicieli gruntu,
f) przygotowywanie decyzji dotyczących stwierdzenia prowadzenia przez właściciela gruntu uprawy leśnej,
g) przygotowywanie decyzji o wstrzymaniu wypłaty ekwiwalentu lub nakazującej zwrot pobranego ekwiwalentu,
h) ocena udatności upraw.
6. w zakresie rolnictwa:
1) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek hodowcy, po zasięgnięciu opinii właściwej izby rolniczej lub związku hodowców, decyzji o dopuszczeniu rozpłodnika do rozrodu,
2) przygotowywanie właściwym organom powiatu wniosków w sprawie podjęcia działań przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, zmierzających do usunięcia bezpośredniego zagrożenia sanitarno-weterynaryjnego,
3) przygotowanie zezwolenia na utworzenie ogrodu zoologicznego,
4) przygotowywanie właściwym organom powiatu wniosków w sprawie podjęcia działań przez Inspekcję Ochrony Roślin zmierzających do usunięcia bezpośrednich zagrożeń fitosanitarnych.
7. w zakresie melioracji wodnych szczegółowych:
1) przygotowywanie decyzji :
a) zatwierdzających statut spółki wodnej,
b) orzekających ważność uchwał podejmowanych przez organy spółki,
c) rozwiązujących spółkę wodną,2) prowadzenie spraw dotyczących rozwiązania zarządu spółki, wyznaczenia osoby pełniącej jego obowiązki, ustanowienie zarządu komisarycznego oraz wyznaczanie likwidatora i ustalenie jego wynagrodzenia,
3) wnioskowanie o wykreślenie spółki wodnej z katastru wodnego,
4) prowadzenie spraw związanych z konserwacją urządzeń melioracji wodnych szczegółowych.
8. w zakresie geologii i górnictwa:
1) przygotowywanie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie kopalin pospolitych,
2) wydawanie koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych na powierzchni nie przekraczającej 2 ha i przewidywanym rocznym wydobyciu nie przekraczającym 20.000 m3
3) przygotowywanie decyzji przenoszących koncesje na rzecz innego podmiotu,
4) przygotowywanie decyzji stwierdzających cofnięcie i wygaśnięcie koncesji,
5) przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych, których wykonanie nie wymaga uzyskania koncesji,
6) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem dokumentacji geologicznej,
7) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat eksploatacyjnych za wydobywanie kopalin pospolitych oraz spraw związanych z wymierzaniem kar za wydobywanie kopalin bez koncesji lub z rażącym naruszeniem warunków koncesji,
8) prowadzenie archiwum geologicznego.
9. Realizowanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody i ustawy o łowiectwie.
§ 20.
Do zakresu działania Wydziału Geodezji i Kartografii należy w szczególności:
1. w zakresie prowadzenia spraw dotyczących gospodarki nieruchomościami powiatu i Skarbu Państwa należy w szczególności:
1) tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
2) prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości powiatu i Skarbu Państwa,
3) sprzedaż, oddawanie w użytkowanie wieczyste, trwały zarząd i użytkowanie nieruchomości powiatu i Skarbu Państwa,
4) naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
5) prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniami nieruchomości,
6) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości,
7) podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych,
8) zaliczanie wartości mienia nieruchomego pozostawionego za granicą na pokrycie opłat za użytkowanie wieczyste lub ceny sprzedaży działki budowlanej i położonych na niej budynków lub lokali stanowiących własności Skarbu Państwa osobom, które w związku z wojną rozpoczętą 1939 r. pozostawiły nieruchomości na terenach nie wchodzących w skład obecnego obszaru państwa,
9) prowadzenie spraw związanych z przekazaniem nieruchomości rolnych Skarbu Państwa do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa,
10) prowadzenie spraw dotyczących przekazywania Lasom Państwowym gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia,
11) przygotowanie na wniosek osób fizycznych decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności,
12) prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działki gruntu dożywotniego użytkowania i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne państwu w zamian za rentę,
13) inne sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami.
2. w zakresie prowadzenia spraw dotyczących geodezji, kartografii i związanych z realizacją zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej należy w szczególności:
1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym operatu ewidencji gruntów i budynków,
2) obsługa i koordynacja pracy Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej,
3) zakładanie osnów szczegółowych,
4) zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
5) prowadzenie Geodezyjnej Ewidencji Sieci Uzbrojenia Terenu,
6) prowadzenia powszechnej taksacji nieruchomości,
7) prowadzenie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
8) prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,
9) aktualizacja danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
10) wydawanie wyrysów, wypisów oraz zaświadczeń z operatu ewidencyjnego,
11) zapewnienie gminom oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nieodpłatnego bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
12) sporządzenie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
13) pozyskiwanie i dysponowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, w tym przedkładanie Radzie do zatwierdzenia rocznego projektu planu oraz sprawozdania z wykonania zadań gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
14) prowadzenie spraw związanych z wyłączaniem gruntów z produkcji rolniczej,
15) prowadzenie spraw związanych z ochroną gruntów rolnych i leśnych,
16) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem scaleniowo-wymiennym,
17) prowadzenie spraw związanych z gleboznawczą klasyfikacją gruntów,
18) przekazywanie urzędom statystycznym informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków,
19) prowadzenie innych spraw związanych z realizacją zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
§ 21.
Do zakresu działania Wydziału Komunikacji i Transportu należy w szczególności:
1. w sprawach związanych z ruchem drogowym dotyczących rejestracji i ewidencji pojazdów:
1) prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów rejestracyjnych, tablic rejestracyjnych, nalepek kontrolnych i znaków legalizacyjnych na tablice rejestracyjne,
2) przyjmowanie oświadczeń i wydawanie wtórników dowodów rejestracyjnych, tablic rejestracyjnych, kart pojazdów, nalepek kontrolnych i znaków legalizacyjnych w zamian za utracone, zniszczone i skradzione dokumenty,
3) czasowa rejestracja pojazdów, wydawanie pozwoleń czasowych oraz tymczasowych tablic rejestracyjnych,
4) dokonywanie w dowodach rejestracyjnych i rejestrze pojazdów adnotacji o ustanowieniu zastawu rejestrowego,
5) wpisywanie w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym zastrzeżeń o szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdu,
6) wydawanie kart pojazdów dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy i tam zarejestrowanych,
7) dokonywanie wpisów w karcie pojazdu dla pojazdu fabrycznie nowego oraz wszelkich zmian dotyczących pojazdu lub adresu właściciela,
8) wyrejestrowanie na wniosek właściciela pojazdu w przypadku zniszczenia (kasacji), kradzieży pojazdu, wywozu pojazdu za granicę lub trwałej, udokumentowanej utraty pojazdu,
9) kierowanie pojazdów do stacji kontroli pojazdów na dodatkowe badanie techniczne w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska, a także celem dokonania nabicia numeru silnika, nadwozia, podwozia lub wykonania tabliczki zastępczej,
10) przyjmowanie od Policji oraz jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań technicznych zatrzymanego dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego,
11) zwracanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie,
12) wpisywanie do dowodów rejestracyjnych terminu badania technicznego,
13) niezwłoczne przekazywanie danych i informacji o zarejestrowanych pojazdach do centralnej i wojewódzkiej ewidencji pojazdów oraz innych właściwych urzędów,
14) wprowadzanie obowiązku wyposażenia pojazdów zaprzęgowych w hamulec,
15) wprowadzanie zakazu pędzenia zwierząt na drogach,
16) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wykorzystywanie dróg w sposób szczególny,
17) obsługa komputerowej centralnej ewidencji rejestracji pojazdów,
18) wyznaczanie jednostki do usuwania pojazdów z dróg i prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych z róg na koszt właściciela pojazdu.
2. w sprawach związanych z ruchem drogowym dotyczących wydawania, zatrzymywania i cofania uprawnień:
1) prowadzenie ewidencji kierowców i ewidencji osób bez uprawnień,
2) przygotowanie zamówienia celem wykonania przez producenta dokumentów praw jazdy i świadectw kwalifikacji oraz ich wtórników, a także wydawanie tych dokumentów,
3) wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
4) przyjmowanie do kierowców zawiadomień o zagubieniu prawa jazdy i wydawanie wtórników prawa jazdy,
5) prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem wymiany dotychczas wydanych praw jazdy,
6) prowadzenie spraw związanych z zatrzymaniem dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdem lub jego używania,
7) wydzielanie kategorii praw jazdy na podstawie wyroku sądu i orzeczenia kolegium ds. wykroczeń,
8) przyjmowanie od Policji zatrzymanego prawa jazdy i sprawdzanie karalności kierowcy,
9) przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy przez prokuratora, sąd, przewodniczącego kolegium ds. wykroczeń, właściwego przełożonego,
10) przygotowanie decyzji i skierowań na kontrolne sprawdzanie kwalifikacji do kierowania pojazdem,
11) przygotowanie i wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy,
12) przygotowanie i wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym oraz decyzji o przywróceniu kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym po ustaniu przyczyn, które spowodowały jego cofnięcie,
13) przygotowanie i wydawanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierującego pojazdem w przypadku nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia,
14) wydawanie kart parkingowych,
15) niezwłoczne przekazywanie do centralnej ewidencji kierowców danych o osobach posiadających, lub którym cofnięto, bądź zatrzymano uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym oraz żądanie i przekazywanie odpowiednich akt do właściwych urzędów,
16) powołanie komisji weryfikacyjnej w zakresie sprawdzania kwalifikacji na prawo jazdy kat.T,
17) obsługa komputerowego ogólnopolskiego systemu elektronicznej transmisji danych do produkcji prawa jazdy i świadectw kwalifikacji.
3. w sprawach związanych z ruchem drogowym dotyczących stacji kontroli pojazdów:
1) wydawanie upoważnień do przeprowadzenia badań technicznych dla stacji kontroli pojazdów,
2) sprawowanie nadzoru i przeprowadzanie kontroli w stacji kontroli pojazdów,
3) wydawanie i cofanie uprawnień diagnoście.
4. w sprawach związanych z ruchem drogowym dotyczących jednostek prowadzących szkolenia dla kandydatów na kierowców:
1) wydawanie i cofanie zezwoleń dla jednostek prowadzących szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
2) kontrolowanie dokumentacji i działalności ośrodka szkolenia,
3) dokonywanie wpisów i skreślanie z ewidencji instruktorów,
4) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad szkoleniem instruktorów.
5. w sprawach dotyczących dróg, kolei i prawa przewozowego:
1) koordynowanie rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym w zależności od przebiegu linii komunikacyjnej,
2) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przepisów porządkowych w zakresie koordynacji rozkładów jazdy,
3) ograniczanie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa, bądź w wypadku klęski żywiołowej,
4) wyrażanie zgody i określanie warunków ograniczania obowiązków przewozu przez przewoźnika,
5) nakładanie na przewoźnika obowiązku zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego, gdy jest to niezbędne z uwagi na obronność lub bezpieczeństwo państwa, bądź w wypadku klęski żywiołowej,
6) określanie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu poszczególnymi rodzajami środków transportu,
7) opiniowanie wniosków o likwidację linii kolejowej, na której zawieszono przewozy,
8) przygotowanie decyzji o usuwaniu drzew lub krzewów,
9) nieodpłatne przejmowanie zbędnego mienia PKP,
10) opiniowanie projektu likwidacji linii kolejowych lub ich części,
11) przygotowanie propozycji odszkodowań za usunięcie drzew lub krzewów z powodu braku umowy stron,
12) przeprowadzanie egzaminów sprawdzających wiedzę z zakresu wykonywania transportu drogowego taksówką dla osób ubiegających się o wydanie licencji,
13) udzielanie, odmowa udzielenia i cofanie licencji na wykonywanie krajowego transportu osób i rzeczy,
14) wydawanie zezwoleń na przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym,
15) prowadzenie spraw związanych z przewozami okazjonalnymi, wahadłowymi i kubotażowymi,
16) wydawanie zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego osób i rzeczy,
17) prowadzenie nadzoru i kontroli przedsiębiorcy, dla którego wydano licencję, zezwolenie lub zaświadczenie w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne.
§ 22.
Do zakresu działania Pełnomocnika ds. Promocji i Rozwoju Powiatu i Integracji Europejskiej należy w szczególności:
1. Tworzenie pozytywnego wizerunku powiatu.
2. Opracowywanie oraz monitorowanie strategii rozwoju powiatu.
3. Koordynowanie współpracy krajowej i zagranicznej w zakresie promocji i rozwoju powiatu.
4. Opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjno-informacyjnych o powiecie oraz współpraca w tym zakresie z mediami.
5. Promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego gmin powiatu w kraju i za granicą, na krajowych i międzynarodowych imprezach masowych, targach, konferencjach i sympozjach.
6. Współpraca z samorządami w zakresie promocji i rozwoju powiatu oraz integracji europejskiej.
7. Podejmowanie działań wspierających rozwój małej przedsiębiorczości na terenie powiatu.
8. Realizowanie zadań wynikających z ustawy o zasadach prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne.
9. Techniczna obsługa związków, stowarzyszeń i porozumień powiatu, których członkiem jest powiat augustowski.
10. Przygotowywanie projektów w celu pozyskania środków finansowych z funduszy krajowych i zagranicznych.
11. Upowszechnianie i organizacja turystyki na terenie powiatu.
12. Zapewnienie obsługi prasowej Rady, Zarządu i Starosty we współdziałaniu z naczelnikami wydziałów.
13. Udostępnianie i udzielanie prasie informacji o działalności organów powiatu i powiatowej administracji zespolonej, w tym dotyczących Starostwa.
14. Informowanie mieszkańców o istotnych rozstrzygnięciach podejmowanych przez Radę, Zarząd i Starostę.
15. Analizowanie publikacji prasowych i reagowanie na krytykę prasową.
16. Prowadzenie spraw z zakresu prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej.
17. Redagowanie biuletynu informacyjnego powiatu augustowskiego.
18. Realizowanie zadań wynikających z przepisów prawa prasowego.
19. Udzielanie instruktażu pracownikom Starostwa w zakresie prawa prasowego.
§ 23.
Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają zakresy czynności.
ROZDZIAŁ V
ZASADY WYKONYWANIA ZADAŃ WOBEC RADY I ZARZĄDU
§ 24.
1. Wydziały wykonują zlecone przez Zarząd i Starostę zadania zapewniające Radzie wypełnianie funkcji stanowiącego i kontrolnego organu powiatu.
2. Zadania wydziałów obejmują w szczególności:
1) opracowywanie zleconych przez Zarząd projektów uchwał Rady,
2) przygotowanie projektów materiałów informacyjnych i sprawozdawczych składanych Radzie przez Zarząd,
3) opracowywanie analiz i informacji dla potrzeb komisji Rady,
4) wykonywanie uchwał Rady,
5) rozpatrywanie i załatwianie wniosków komisji Rady,
6) udzielanie Zarządowi wyjaśnień w sprawach interpelacji i zapytań radnych.
§ 25.
1. Naczelnicy wydziałów uczestniczą w sesjach Rady, na zaproszenie Przewodniczącego Rady.
2. Naczelnicy uczestniczą w posiedzeniach komisji Rady na zaproszenie Przewodniczącego Komisji.
3. Projekty uchwał Rady naczelnicy wydziałów przedkładają Zarządowi za pośrednictwem Starosty.
4. Przyjęte przez Zarząd projekty uchwał Rady kierowane są do Wydziału Organizacyjno - Prawnego.
5. Pracą wydziałów związaną z opracowywaniem projektów uchwał i wszystkich materiałów dla Rady koordynuje Sekretarz Powiatu.
§ 26.
Wnioski komisji Rady, kierowane do Zarządu, ewidencjonuje Wydział Organizacyjno - Prawny i kieruje do rzeczowo właściwych wydziałów oraz kontroluje terminowość przygotowania projektów odpowiedzi Zarządu.
§ 27.
Odpowiedzi na wnioski komisji Rady, kierowane do wydziałów przygotowują naczelnicy wydziałów w porozumieniu z Sekretarzem lub Skarbnikiem Powiatu
§ 28.
Termin załatwiania wniosków komisji Rady wynosi 14 dni od daty wpływu do Starostwa, jeśli nie wymaga to dodatkowego postępowania wyjaśniającego.
§ 29.
1. Wyjaśnienia w sprawach interpelacji, zapytań i wniosków radnych opracowują rzeczowo właściwe wydziały.
2. Wydziały zobowiązane są do przedstawienia niezwłocznie Wydziałowi Organizacyjno - Prawnemu, zaakceptowanych przez Sekretarza Powiatu, projektów odpowiedzi dla radnych.
3. Pisemne odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych podpisuje Starosta.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY REDAGOWANIA I TRYB OPRACOWYWANIA AKTÓW PRAWNYCH
§ 30.
Wydziały Starostwa, każdy w zakresie swego działania, przygotowują projekty aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty.
§ 31.
Starosta w zakresie swoich kompetencji wydaje:
1. Decyzje:
1) w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
2) w innych sprawach wynikających z przepisów odrębnych.
2. Zarządzenia:
1) w sprawach związanych z wykonywaniem funkcji kierownika Starostwa,
2) w sprawach przewidzianych w przepisach odrębnych.
3. Akty prawne o innej nazwie wynikające z przepisów szczególnych.
§ 32.
1. Projekt aktu prawnego podlega kontroli pod względem redakcyjnym i prawnym.
2. Kontrolę przeprowadza radca prawny umieszczając na przedstawionym projekcie stosowną pieczątkę i podpis.
§ 33.
1. Projekty uchwał Rady oraz projekty aktów prawnych Zarządu, jeżeli posiadają charakter normatywny, wymagają zaopiniowania przez właściwe komisje Rady.
2. Projekt aktu prawnego przed wniesieniem pod obrady Rady lub Zarządu, bądź przedstawieniem do podpisu Starosty, winien być uzgodniony:
1) z właściwymi wydziałami, jeżeli dotyczy zadań społeczno-gospodarczego rozwoju powiatu i zadań inwestycyjnych,
2) ze Skarbnikiem Powiatu, jeżeli powoduje zmianę w budżecie lub wywołuje skutki finansowe,
3) z Wydziałem Organizacyjno - Prawnym, jeżeli dotyczy struktury komórek organizacyjnych Starostwa lub powiatowych jednostek organizacyjnych,
4) z innymi jednostkami, jeżeli nakłada na te jednostki nowe zadania lub obowiązki.
§ 34.
Oryginały aktów prawnych przechowuje Wydział Organizacyjno - Prawny.
§ 35.
Rejestr uchwał i aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty prowadzi Wydział Organizacyjno - Prawny.
ROZDZIAŁ VII
TRYB PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
§ 36.
1. Starosta, Wicestarosta, Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu i naczelnicy wydziałów przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach od 1000 do 1600
2. Pozostali pracownicy Starostwa przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach urzędowania.
3. W przypadku, gdy w poniedziałek przypada dzień ustawowo wolny od pracy, Starosta, Wicestarosta, Sekretarz Powiatu i Skarbnik Powiatu oraz Naczelnicy Wydziałów przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w następnym dniu roboczym.
4. Informacja o dniach i godzinach przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków znajduje się na tablicy informacyjnej w budynkach Starostwa.
§ 37.
1. Pracownik, przyjmujący obywatela w sprawie skarg i wniosków, sporządza protokół zawierający:
1) datę zgłoszenia skargi lub wniosku,
2) imię, nazwisko i adres składającego skargę lub wniosek,
3) zwięzły opis treści sprawy,
4) imię i nazwisko przyjmującego skargę lub wniosek,
5) podpis składającego i przyjmującego skargę lub wniosek,
2. Rejestr skarg i wniosków prowadzi Wydział Organizacyjno - Prawny.
§ 38.
Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisują Starosta, Wicestarosta.
§ 39.
Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Wydział Organizacyjno - Prawny, który:
1. Czuwa nad terminowym rozpatrywaniem skarg i wniosków oraz udzielaniem odpowiedzi.
2. Udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwiania sprawy, kieruje obywatela do właściwego wydziału, lub organizuje przyjęcie obywateli przez Starostę lub członka Zarządu Powiatu.
3. Prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg i wniosków w wydziałach.
4. Opracowuje okresowe analizy rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
§ 40.
Naczelnicy Wydziałów są odpowiedzialni za:
1. Wszechstronne wyjaśnianie i terminowe załatwianie skarg i wniosków.
2. Niezwłoczne przekazywanie Wydziałowi Organizacyjno-Prawnemu wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia skarg i wniosków.
§ 41.
Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli określa Kodeks Postępowania Administracyjnego, Instrukcja Kancelaryjna oraz przepisy szczególne.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY ORGANIZOWANIA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 42.
Celem kontroli jest:
1. Ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania, oraz skuteczności stosowanych metod i środków.
2. Doskonalenie metod pracy Starostwa oraz powiatowych jednostek organizacyjnych.
§ 43.
1. System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną.
2. Czynności kontrolne w ramach kontroli wewnętrznej wykonują naczelnicy wydziałów oraz pracownicy zobowiązani do prowadzenia kontroli.
3. Zakres zadań kontrolnych pracowników Wydziałów określają szczegółowe zakresy czynności.
§ 44.
W ramach powierzonych zadań kontrolę wewnętrzną wykonują:
1. Wydział Organizacyjno-Prawny w zakresie zgodności działania z prawem, w sprawach organizacji i funkcjonowania Wydziałów oraz dyscypliny pracy.
2. Wydział Finansowo-Budżetowy w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi i kredytami oraz prowadzenia rachunkowości.
3. doraźne zespoły powoływane przez Zarząd lub Starostę.
ROZDZIAŁ IX
ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 45.
1. Do podpisu Starosty zastrzeżone są:
1) pisma w sprawach należących do jego właściwości,
2) odpowiedzi na wystąpienia Najwyższej Izby Kontroli i prokuratora,
3) decyzje w sprawach kadrowych i pracowników Starostwa,
4) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Starostę do jego podpisu,
5) korespondencja kierowana do:a) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków Sejmu i Senatu, posłów i senatorów,
b) Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów,
c) ministrów oraz kierowników urzędów centralnych,
d) wojewodów,
e) marszałków województw,
f) starostów,
g) burmistrzów i wójtów.
2. W czasie nieobecności Starosty dokumenty określone w ust. 1 podpisuje Wicestarosta.
§ 46.
1. Naczelnicy wydziałów:
1) aprobują pisma w sprawach zastrzeżonych dla Starosty, Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika Powiatu,
2) podpisują pisma w sprawach nie zastrzeżonych dla osób wymienionych w pkt.1, a należących do zakresu działania Wydziałów,
2. Naczelnicy wydziałów i ich zastępcy podpisują na podstawie upoważnienia Starosty decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
3. Naczelnicy wydziałów określają rodzaje pism do podpisywania, do których upoważnieni są pracownicy wydziałów.
4. Pracownicy opracowujący pisma, parafują je swoim podpisem pod tekstem z lewej strony.
ROZDZIAŁ X
ZASADY PLANOWANIA PRACY W STAROSTWIE
§ 47.
Starostwo wykonuje powierzone zadania w oparciu o program działania Starostwa.
§ 48.
Planowanie pracy służy sprecyzowaniu podstawowych, nałożonych na poszczególne komórki organizacyjne zadań, dające się ująć w określonym podziale czasowym.
§ 49.
1. Program działania Starostwa tworzą plany pracy poszczególnych komórek organizacyjnych.
2. W planach pracy wydziałów uwzględnia się w szczególności:
1) zadania wynikające z uchwał Rady, Zarządu i zarządzeń Starosty,
2) przedsięwzięcia zapewniające wykonanie określonych przepisami zadań własnych powiatu i zleconych mu ustawami oraz zleconych na mocy porozumień,
3) obowiązki Starostwa wynikające z uczestnictwa w związkach powiatów.
3. Plany pracy sporządzają naczelnicy wydziałów.
4. Program działania sporządza się na okres roczny.
5. Przebieg i realizacja programu działania Starostwa podlega systematycznej kontroli naczelników wydziałów.
§ 50.
1. Ocenę wykonania programu za dany rok przedkłada Staroście Sekretarz Powiatu w terminie do 31 stycznia roku następnego.
2. Podstawę oceny stanowią sprawozdania wydziałów składane do Wydziału Organizacyjnego do 15 stycznia każdego roku.
ROZDZIAŁ XI
ZASADY ORGANIZOWANIA NARAD
§ 51.
1. Przedmiotem narad mogą być w szczególności: organizacja pracy, styl i metody pracy, terminowość i sposób wykonywania zadań, ocena ich wykonania oraz ustalenie zamierzeń na przyszłość.
2. Obsługę techniczno-biurową narad zapewnia Wydział Organizacyjno - Prawny.
3. Ustalenia z narady powinny być niezwłocznie przekazane do realizacji zainteresowanym Wydziałom i jednostkom organizacyjnym.
4. Wydział Organizacyjno - Prawny zobowiązany jest do bieżącej kontroli realizacji przyjętych ustaleń.
ROZDZIAŁ XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 52.
1. Naczelnicy Wydziałów mają obowiązek zapoznać pracowników z treścią niniejszego Regulaminu.
2. Naczelnicy Wydziałów są odpowiedzialni za egzekwowanie przestrzegania przez pracowników postanowień niniejszego Regulaminu
3. Tryb pracy w Starostwie, obowiązki i uprawnienia pracowników Starostwa określa Regulamin Pracy Starostwa
Załącznik Nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego
Starostwa Powiatowego w Augustowie
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
STAROSTWA POWIATOWEGO W AUGUSTOWIE
1. Starosta
2. Wicestarosta
3. Sekretarz Powiatu
4. Skarbnik Powiatu
5. Wydział Organizacyjno- Prawny, w skład którego wchodzą:
1) Naczelnik Wydziału
2) wieloosobowe stanowisko pracy
6. Wydział Oświaty, Kultury i Sportu, w skład którego wchodzą:
1) Naczelnik Wydziału
2) wieloosobowe stanowisko pracy
7. Wydział Finansowo-Budżetowy, w skład którego wchodzą:
1) Naczelnik Wydziału - Główny Księgowy Starostwa
2) wieloosobowe stanowisko pracy
8. Wydział Architektury i Budownictwa, w skład którego wchodzą:
1) Naczelnik Wydziału
2) wieloosobowe stanowisko pracy
9. Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, w skład którego wchodzą:
1) Naczelnik Wydziału
2) wieloosobowe stanowisko pracy
3) oddział ds. leśnictwa
10. Wydział Geodezji i Kartografii, w skład którego wchodzą:
1) Naczelnik Wydziału - Geodeta Powiatowy
2) wieloosobowe stanowisko pracy
3) ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej
11. Wydział Komunikacji i Transportu, w skład którego wchodzą:
1) Naczelnik Wydziału
2) wieloosobowe stanowisko pracy
12. Pełnomocnik ds. Promocji i Rozwoju Powiatu i Integracji Europejskiej
1) stanowisko pracy
Metryka strony