Protokół Nr XVIII/04

Protokół Nr XVIII/04

z XVIII sesji Rady Powiatu w Augustowie

z dnia 30 listopada 2004 r.

Ad. pkt 1. - Otwarcie obrad.

O 13 00 w sali konferencyjnej Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie otworzył obrady XVIII sesji Rady. Przywitał przybyłych na sesję radnych, naczelników wydziałów Starosta Powiatowego w Augustowie, dyrektorów i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży, przedstawicieli mediów lokalnych oraz mieszkańców Augustowa (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu).

Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, iż zgodnie z podpisaną listą obecności w obradach sesji bierze udział 16 radnych, w związku z czym obrady są prawomocne (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Ad. pkt 2. - Przedstawienie porządku obrad.

Roman Krzyżopolski poinformował zebranych, że Franciszek Wiśniewski Przewodniczący Zarządu Powiatu w Augustowie przedłożył wniosek (załącznik nr 3 do protokołu) o uzupełnienie porządku obrad (załącznik nr 4 do protokołu) o następujące projektów uchwał:

- w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na konwersji i weryfikacji danych z informatycznej bazy danych prowadzonej przez Powiat Augustowski w zakresie dopuszczenia pojazdów do ruchu,

- w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 r.

Następnie zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z Pań i Panów radnych wnioskuje o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad sesji.

Przewodniczący stwierdził, że nikt nie zgłosił dodatkowego wniosku o uzupełnienie bądź zmianę przedłożonego porządku obrad oraz zarządził głosowanie nad włączeniem do porządku obrad punktów zgłoszonych przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu jednomyślnie, tj. 16 głosami "za" postanowiła o uzupełnieniu porządku obrad XVIII sesji o ww. punkty.

Roman Krzyżopolski poinformował, iż dodatkowe punkty zostaną omówione kolejno jako 16 i 17. Wskazał, iż pozostałe punkty zmienią odpowiednio numerację.

Następnie Roman Krzyżopolski przystąpił do głosowania nad przyjęciem porządku obrad XVIII sesji Rady Powiatu.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym jednomyślnie przyjęła porządek obrad XVIII sesji obejmujący niżej wymienione punkty:

1. Otwarcie obrad.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzania ograniczeń i zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikiem spalinowym na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, w celu zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe na terenie Powiatu Augustowskiego.

6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na użycie herbu Powiatu Augustowskiego przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego w Białymstoku celem zamieszczenia w folderze, prezentacji multimedialnej i stronie internetowej w ramach oferty inwestycyjnej Podlasia.

7. Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości położonych w Augustowie przy ul. Żabiej, oznaczonych nr 2186, 2196, 2197/2.

8. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dodatku specjalnego Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Augustowie.

9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 134/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 135/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej.

11. Podjęcie uchwały w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego
w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w placówkach rodzinnych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego.

12. Podjęcie uchwały w sprawie zawierania porozumień i wydatkowania środków finansowych na utrzymanie dzieci pochodzących z Powiatu Augustowskiego,
a umieszczonych w placówkach opiekuńczo - wychowawczych funkcjonujących na terenie innych powiatów.

13. Podjęcie uchwały w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego
w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego.

14. Podjęcie uchwały w sprawie zawierania porozumień i wydatkowania środków finansowych na utrzymanie dzieci pochodzących z Powiatu Augustowskiego,
a umieszczonych w rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenie innych powiatów.

15. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 r.

16. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na konwersji i weryfikacji danych z informatycznej bazy danych prowadzonej przez Powiat Augustowski w zakresie dopuszczenia pojazdów do ruchu.

17. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 r.

18. Podjęcie uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

19. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

20. Przyjęcie protokołu z XVII Sesji Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 roku.

21. Wolne wnioski i zapytania radnych.

22. Zakończenie obrad.

Ad. pkt 3. - Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu
w Augustowie.

Franciszek Wiśniewski Starosta Augustowski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie za okres od dnia 22 września do 29 listopada 2004 r. (załącznik nr 5 do protokołu).

Nie zgłoszono żadnych zapytań do złożonego sprawozdania.

Ad. pkt 4. - Interpelacje radnych.

Radny Stanisław Paulako złożył na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu interpelację w sprawie weryfikacji składu osobowego Powiatowej Rady Zatrudnienia. (tekst interpelacji stanowi załącznik nr 6 do protokołu). Zdaniem radnego w składzie osobowym Powiatowej Rady Zatrudnienia zabrakło prawidłowo zgłoszonego przedstawiciela Związku Zawodowego Rolnictwa "SAMOOBRONA", co narusza dyspozycję art. 23 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Roman Krzyżopolski odczytał jej treść i poinformował, że odpowiedź na interpelację zostanie udzielona zgodnie ze Statutem Powiatu Augustowskiego w terminie 14 dni od daty jej złożenia.

Ad. pkt 5. - Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzania ograniczeń i zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikiem spalinowym na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, w celu zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe na terenie Powiatu Augustowskiego.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Franciszka Wiśniewskiego Starostę Augustowskiego.

Franciszek Wiśniewski poinformował obecnych, iż dotychczasowe strefy ciszy na wodach oraz terenach do nich przyległych oraz obszarach rekreacyjno - wypoczynkowych na terenie Powiatu Augustowskiego określało rozporządzenie Nr 8/91 Wojewody Suwalskiego z dnia 10 maja 1991 r. Wskazał, iż ww. rozporządzenie straciło moc w związku z wejściem w życie nowych przepisów, które kompetencje do wydawania przepisów wykonawczych w tej sprawie oddały radzie powiatu. Poinformował, iż aktualnie zgodnie z artykułem 116 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, rada powiatu w drodze uchwały ogranicza lub zakazuje używania jednostek pływających, lub niektórych jej rodzajów, na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe.

Józef Bućko Przewodniczący Komisji Budownictwa i Dróg, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Leśnictwa i Rolnictwa odczytał opinię Komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały (załącznik nr 7 do protokołu).

Nikt z radnych nie zgłosił pytań do przedmiotowego projektu uchwały, w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu przystąpił do głosowania.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, jednomyślnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę nr 146/XVIII/04 w sprawie wprowadzania ograniczeń i zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikiem spalinowym na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, w celu zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe na terenie Powiatu Augustowskiego (uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

Ad. pkt 6. - Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na użycie herbu Powiatu Augustowskiego przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego w Białymstoku celem zamieszczenia w folderze, prezentacji multimedialnej i stronie internetowej w ramach oferty inwestycyjnej Podlasia.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż zgodnie z art. 12 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, podejmowanie uchwał w sprawach herbu i flagi należy do wyłącznej właściwości Rady Powiatu. Przewodniczący Rady poprosił Franciszka Wiśniewskiego Starostę Augustowskiego o zreferowanie projektu uchwały.

Franciszek Wiśniewski Starosta Augustowski poinformował, że wniosek o pozwolenie na wykorzystanie herbu Powiatu Augustowskiego złożyła w dniu 15 listopada br. Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego. Nadmienił, iż w związku z rozpoczętymi pracami nad ofertą inwestycyjną Podlasia w postaci folderu, prezentacji multimedialnej oraz strony internetowej, Fundacja wystąpiła z przedmiotową prośbą do wszystkich samorządów lokalnych. Powtórzył, iż decyzje w sprawach udostępnienia wzoru herbu i flagi są zastrzeżone dla Rady Powiatu.

Przewodniczący poinformował, iż dyskutowany projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki. Poprosił Krystynę Grajewską o przedstawienie opinii Komisji.

Krystyna Grajewska zapoznała obecnych ze stanowiskiem Komisji w sprawie udostępnienia herbu Powiatu Augustowskiego (opinia stanowi załącznik nr 9 do protokołu). Wskazała, iż Komisja popiera wszelkie działania zmierzające do popularyzacji wzoru herbu Powiatu Augustowskiego.

W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady Powiatu przystąpił do głosowania nad przedmiotowym projektem uchwały.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, jednomyślnie przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 147/XVIII/04 w sprawie wyrażenia zgody na użycie herbu Powiatu Augustowskiego przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego w Białymstoku celem zamieszczenia w folderze, prezentacji multimedialnej i stronie internetowej w ramach oferty inwestycyjnej Podlasia (uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu).

Ad. pkt 7. - Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości położonych w Augustowie przy ul. Żabiej, oznaczonych nr 2186, 2196, 2197/2.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zabranie głosu Franciszka Wiśniewskiego Starostę Augustowskiego.

Franciszek Wiśniewski Starosta Augustowski poinformował, iż przyjęcie ww. uchwały będzie podstawą do podjęcia dalszych czynności w kierunku realizacji przebicia ul. Rajgrodzkiej. Przygotowania do inwestycji rozpoczęto już w 1996 r. poprzez wykupienie nieruchomości należącej do Państwa Sobolewskich, która ulokowana była w pasie przebicia. Aktualnie Burmistrz Miasta Augustowa, przy współudziale Powiatu Augustowskiego wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji pod nazwą przebicie ul. Rajgrodzkiej w ramach unijnych programów strukturalnych. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w związku z czym zachodzi potrzeba uporządkowania wszelkich kwestii własnościowych gruntów położonych w pasie planowanego przebicia. Do przedmiotowego projektu uchwały dołączono Zarządzenie nr 121/04 Wojewody Podlaskiego z dnia 7 października 2004 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości położonej w Augustowie, stanowiącej własność Skarbu Państwa. Przyjęcie ww. darowizny umożliwi Burmistrzowi Miasta Augustowa - beneficentowi inwestycji podjęcie dalszych działań zmierzających do jej finalizacji.

Franciszek Wiśniewski zwrócił się z prośbą do Radny Powiatu o podjęcie przedmiotowej uchwały.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż projekt uchwały w ww. sprawie był dyskutowany na posiedzeniu Komisji Budownictwa i Dróg, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Leśnictwa i Rolnictwa.

Józef Bućko - Przewodniczący Komisji odczytał treść opinii (załącznik nr 11 do protokołu).

Nikt z pań i panów radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości położonych w Augustowie przy ul. Żabiej, oznaczonych nr 2186, 2196, 2197/2, wobec czego Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania.

Roman Krzyżopolski stwierdził, że Rada Powiatu w Augustowie, w głosowaniu jawnym, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę Nr 148/XVIII/04 w sprawie nieodpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości położonych w Augustowie przy ul. Żabiej, oznaczonych nr 2186, 2196, 2197/2 (załącznik nr 12 do protokołu).

Ad. pkt 8. - Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dodatku specjalnego Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Augustowie.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż zgodnie z § 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad wynagradzania
i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, Staroście przysługuje dodatek specjalny i w świetle ww. paragrafu jest on obligatoryjnym składnikiem jego wynagrodzenia. Kompetencje w zakresie przyznawania dodatku posiada Rada Powiatu. Kwota dodatku specjalnego powinna wynosić co najmniej 20 % i nie przekraczać 40 % sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Poinformował, iż w przypadku Pana Starosty kwota proponowanego dodatku wynosi 36 %.

Przewodniczący zacytował w tym momencie fragment art. zamieszczonego w magazynie WSPÓLNOTA nr 24/718 z dnia 27 listopada 2004 r. "Przyznanie dodatku specjalnego na czas określony w listopadzie 2003 r. było niezgodne z prawem i uchwała taka jest nieważna w części określającej czas, na który został on przyznany. Należy mniemać, iż uchybienie to umknęło uwadze organu nadzoru. Burmistrzowi przysługuje dodatek w wysokości określonej uchwałą, ale bez ograniczenia czasowego. W razie sporu przed sądem pracy kwoty takie zostaną mu zasądzone, nawet jeśli nie zostanie podjęta nowa uchwała. Rada powinna podjąć nową uchwałę przyznającą dodatek na czas nieokreślony - najlepiej postanowienie to włączyć do uchwały o wynagrodzeniu burmistrza. W nowej uchwale nie można obniżyć dodatku specjalnego, natomiast zawsze można przyznać wyższy w granicach określonych ww. rozporządzeniem.". Powiedział, iż w myśl przytoczonej interpretacji prawnej przyznanie dodatku specjalnego na czas określony jest sprzeczne z prawem, w związku z czym w przedłożonym projekcie proponuje użycie sformułowania "na czas nieokreślony".

Roman Krzyżopolski poinformował, iż projekt uchwały w sprawie przyznania dodatku specjalnego Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Augustowie został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Augustowie (opinia Komisji stanowi załącznik nr 13 do protokołu).

Nikt nie zgłosił zapytań do przedłożonego projektu uchwały, w związku z czym Przewodniczący przystąpił do głosowania.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 15 głosach "za" oraz jednym "wstrzymującym się" podjęła uchwałę nr 149/XVIII/04 w sprawie przyznania dodatku specjalnego Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Augustowie (załącznik nr 14 do protokołu).

Ad. pkt 9. - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 134/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Zdzisława Wasilewskiego Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie
o zreferowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 134/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

Zdzisław Wasilewski poinformował, iż zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej rodzice albo opiekunowie prawni dysponujący majątkiem dziecka, ponoszą opłatę za pobyt dziecka w placówce opiekuńczo - wychowawczej do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania dziecka. Decyzję administracyjną o wysokości tej opłaty wydaje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w placówce opiekuńczo - wychowawczej. Starosta może częściowo zwolnić lub odstąpić od ustalenia odpłatności, na wniosek lub z urzędu, ze względu na trudną sytuację materialną osoby lub rodziny, natomiast Rada Powiatu określa w drodze uchwały, warunki częściowego lub całkowitego zwalniania z ww. odpłatności.

Zdzisław Wasilewski poinformował, że w związku ze zmianą interpretacji ustawy o pomocy społecznej zachodzi aktualnie potrzeba wprowadzenia zmian w pierwotnym kształcie uchwały w tej sprawie. Zmiany polegają na wykreśleniu zbędnych paragrafów 3, 4, 5 i 6, jednocześnie korekcie ulega załącznik do ww. uchwały.

Wskazał, iż omówiona nowelizacja uchwały nr 134/XVII/04 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 17 września 2004 r. ma jednocześnie zastosowanie do uchwały nr 135/XVII/04 z dnia 17 września 2004 r., z tym, iż proponowane zmiany dotyczą w tym przypadku rodzin zastępczych.

Roman Krzyżopolski poinformował iż oba projekty uchwał, tj.:

- w sprawie zmiany uchwały Nr 134/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

- w sprawie zmiany uchwały Nr 135/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej.

były przedmiotem obrad Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli Rady Powiatu w Augustowie i poprosił Mirosława Kruszewskiego o odczytanie merytorycznej opinii (załącznik nr 15 do protokołu).

W związku z brakiem uwag i zapytań Przewodniczący przystąpił do głosowania.

W głosowaniu jawnym, Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 150/XVIII/04 w sprawie zmiany uchwały Nr 134/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej (załącznik nr 16 do protokołu).

Ad. pkt 10. - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 135/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 135/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r.
w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej został omówiony w punkcie 9 - łącznie z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 134/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r., w związku z czym poddał projekt pod głosowanie.

W głosowaniu jawnym, Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 151/XVIII/04 w sprawie zmiany uchwały Nr 135/XVII/04 Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej (załącznik nr 17 do protokołu).

Ad. pkt 11. - Podjęcie uchwały w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w placówkach rodzinnych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Zdzisława Wasilewskiego Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie o zreferowanie projektu uchwały w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w placówkach rodzinnych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego.

Zdzisław Wasilewski wyjaśnił, iż zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej, w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej lub placówce opiekuńczo - wychowawczej na terenie innego powiatu, powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed jego skierowaniem, na mocy odpowiedniego porozumienia ponosi wydatki związane z utrzymaniem dziecka, w odpowiedniej wysokości. Adekwatnie, powiat prowadzący placówkę opiekuńczo - wychowawczą, bądź na terenie którego funkcjonuje rodzina zastępcza przyjmująca dziecko pochodzące z innego powiatu, zawiera porozumienia w sprawie wysokości ponoszonych wydatków z powiatem właściwym ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed jego umieszczeniem.

Wskazał, iż funkcjonuje niejednoznaczna interpretacja przytoczonego artykułu i niektóre powiaty zawierają porozumienia bez odpowiedniej uchwały Rady Powiatu. Jednak zgodnie ze stanowiskiem Departamentu Finansów Samorządu terytorialnego Ministerstwa Finansów, pismo z dnia 10 czerwca 2004 r., nr DPS - IV - 5120 - 2884 - 26 - MB/04, przedmiotowe porozumienia powinny być wydane w oparciu o uchwałę Rady Powiatu.

Poinformował, iż w materiałach na dzisiejszą sesję znajdują się odpowiednio 4 projekty uchwał Rady Powiatu dot. zawierania porozumień i odpowiednio przyjmowania środków finansowych lub ich wydatkowania, dotyczące placówek opiekuńczo - wychowawczych i rodzin zastępczych o następujących tytułach:

- w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w placówkach rodzinnych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego,

- w sprawie zawierania porozumień i wydatkowania środków finansowych na utrzymanie dzieci pochodzących z Powiatu Augustowskiego, a umieszczonych
w placówkach opiekuńczo - wychowawczych funkcjonujących na terenie innych powiatów,

- w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego,

- w sprawie zawierania porozumień i wydatkowania środków finansowych na utrzymanie dzieci pochodzących z Powiatu Augustowskiego, a umieszczonych
w rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenie innych powiatów.

Roman Krzyżopolski poinformował iż wymienione projekty uchwał były przedmiotem obrad Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego
i Bezpieczeństwa Obywateli Rady Powiatu w Augustowie i poprosił Mirosława Kruszewskiego o odczytanie opinii Komisji (załącznik nr 18 do protokołu).

W związku z łącznym omówieniem ww. projektów uchwał Przewodniczący powiedział, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu podda je wszystkie kolejno pod głosowanie.

Nikt nie zgłosił uwag co do treści przedstawionych projektów uchwał, a także nikt nie zgłosił sprzeciwu wobec propozycji Przewodniczącego, wobec czego przystąpiono do głosowania.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 152/XVIII/04w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w placówkach rodzinnych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego (załącznik nr 19 do protokołu).

Ad. pkt 12. - Podjęcie uchwały w sprawie zawierania porozumień i wydatkowania środków finansowych na utrzymanie dzieci pochodzących z Powiatu Augustowskiego, a umieszczonych w placówkach opiekuńczo - wychowawczych funkcjonujących na terenie innych powiatów.

/omówiony w pkt 11/

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 153/XVIII/04w sprawie zawierania porozumień i wydatkowania środków finansowych na utrzymanie dzieci pochodzących z Powiatu Augustowskiego, a umieszczonych w placówkach opiekuńczo - wychowawczych funkcjonujących na terenie innych powiatów (załącznik nr 20 do protokołu).

Ad. pkt 13. - Podjęcie uchwały w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego.

/omówiony w pkt 11/

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 154/XVIII/04w sprawie zawierania porozumień i przyjmowania środków finansowych od innych samorządów terytorialnych i realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieciom pochodzącym z innych powiatów, a umieszczonym w rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenie Powiatu Augustowskiego (załącznik nr 21 do protokołu).

Ad. pkt 14. - Podjęcie uchwały w sprawie zawierania porozumień i wydatkowania środków finansowych na utrzymanie dzieci pochodzących z Powiatu Augustowskiego, a umieszczonych w rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenie innych powiatów.

/omówiony w pkt 11/

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 155/XVIII/04 w sprawie zawierania porozumień i wydatkowania środków finansowych na utrzymanie dzieci pochodzących z Powiatu Augustowskiego, a umieszczonych w rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenie innych powiatów (załącznik nr 22 do protokołu).

Ad. pkt 15. - Podjęcie uchwały w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 r.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Zdzisława Wasilewskiego Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie o zreferowanie projektu uchwały w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 r.

Zdzisław Wasilewski poinformował, iż dotychczasowe zapotrzebowanie na środki PFRON z zakresu rehabilitacji zawodowej na pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej nie gwarantuje wykorzystania ze względu na brak zainteresowania wnioskodawców tą formą dofinansowania. Poinformował, iż zainteresowanie indywidualnych osób niepełnosprawnych znacznie przewyższa dotychczas przeznaczone przez Radę Powiatu środki finansowe na rehabilitację społeczną w dziele - dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym. Zwrócił uwagę, iż zakup sprzętu rehabilitacyjnego przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych jest obecnie najważniejszą formą dofinansowania wymagającą zwiększenia środków ze względu na społeczne potrzeby osób niepełnosprawnych, ułatwiając im społeczną integrację i samodzielne funkcjonowanie. Poinformował, iż w projekcie uchwały proponuje dokonanie przeniesień na łączną kwotę 23.844 zł. Wskazał, iż Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie poczyni wszelkie starania celem wykorzystania wszystkich funduszy zabezpieczonych w dziale rehabilitacja społeczna.

Zdzisław Wasilewski poinformował Radę Powiatu o dotychczas prowadzonych przez PCPR działaniach w zakresie likwidacji barier architektonicznych polegających na montażu specjalistycznego dźwigu w bloku położonym przy ul. 29 Listopada 18.

Głos w ww. sprawie zabrała Krystyna Grajewska Przewodnicząca Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych. Wskazała, iż Rada jest na bieżąco informowana o działaniach prowadzonych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie. Powiedziała, iż jest pełna uznania dla Pana Kierownika, iż zabiega o to, aby środki były lokowane w sposób gwarantujący ich pełne wydatkowanie. Nadmieniła, iż możliwość dokonywania przesunięć jest bardzo optymistyczna, ponieważ daje szansę pełnego wykorzystania funduszy bez konieczności ich zwracania.

Roman Krzyżopolski poinformował, iż dyskutowany projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego
i Bezpieczeństwa Obywateli Rady Powiatu w Augustowie, w związku z czym poprosił Mirosława Kruszewskiego o przedstawienie stanowiska Komisji w tej sprawie (opinia Komisji stanowi załącznik nr 23 do protokołu).

Nikt z radnych nie zgłosił uwag i zapytań do przedmiotowego projektu uchwały wobec czego Przewodniczący przystąpił do głosowania.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 156/XVIII/04 w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 r. (załącznik nr 24 do protokołu).

Ad. pkt 16. - Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na konwersji i weryfikacji danych z informatycznej bazy danych prowadzonej przez Powiat Augustowski w zakresie dopuszczenia pojazdów do ruchu.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Mirosława Krakowskiego Skarbnika Powiatu o przybliżenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na konwersji i weryfikacji danych z informatycznej bazy danych prowadzonej przez Powiat Augustowski w zakresie dopuszczenia pojazdów do ruchu.

Mirosław Krakowski wyjaśnił zgromadzonym, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wystąpiło z inicjatywą zawarcia przez powiat porozumienia w sprawie realizacji zadań administracji rządowej w zakresie konwersji i weryfikacji danych z informatycznej bazy danych prowadzonej przez powiat w zakresie dopuszczenia pojazdów do ruchu. Przedmiotowe porozumienie związane jest z uruchomieniem Centralnej Ewidencji Pojazdów, nadzorowanej przez MSWiA. Konwersja i weryfikacja danych służy poprawie ich jakości. Dbałość o jakość danych ewidencyjnych jest zadaniem własnym Ministra MSWiA. Wobec faktu, że akta pojazdów znajdują się w starostwach powiatowych, dokonywanie ich weryfikacji możliwe jest wyłącznie przez te urzędy. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w przedłożonym projekcie porozumienia zobowiązało się do zwrotu kosztów konwersji i weryfikacji powyższych zadań.

Skarbnik poinformował, że zgodnie z art. 12 pkt 8a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej należy do wyłącznej właściwości rady powiatu.

Nikt z radnych nie zgłosił uwag do przedłożonego projektu uchwały wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 157/XVIII/04 w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na konwersji i weryfikacji danych z informatycznej bazy danych prowadzonej przez Powiat Augustowski w zakresie dopuszczenia pojazdów do ruchu (załącznik nr 25 do protokołu).

Ad. pkt 17. - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 r.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Mirosława Krakowskiego Skarbnika Powiatu o zreferowanie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 r.

Mirosław Krakowski omówił szczegółowo proponowane zmiany planu dochodów i wydatków. Wskazał, iż w projekcie zwiększa się plan dochodów i wydatków z tytułu realizacji projektów w ramach działania 2.2. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego: "Wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" w kwocie 138.467 zł. Ponadto zwiększa się plan środków specjalnych:

  1. przychodów o kwotę 109.967 zł., z tego w:

- Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Augustowie - o kwotę 13.967 zł.,

- Bursie Międzyszkolnej w Augustowie - o kwotę 96.000 zł.

  1. wydatków o kwotę 194.900 zł., z tego w:

- Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Augustowie - o kwotę 11.900 zł.,

- Bursie Międzyszkolnej w Augustowie - o kwotę 183.000 zł. z tytułu zwiększenia przychodów i zmniejszenia stanu środka na koniec roku.

Poinformował także, iż na mocy przedmiotowego projektu dokonuje się przeniesienia w planie wydatków PFOŚ i GW w kwocie 400 zł. Zmniejsza się plan wydatków przeznaczonych na dotację na edukację ekologiczną i zwiększa się plan wydatków Funduszu na edukację ekologiczną.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady poinformował, iż nad przedmiotowym projektem uchwały debatowała w dniu dzisiejszym Komisja Budżetu i Finansów. Poprosił Witolda Naumowicza Przewodniczącego Komisji o przedstawienie stanowiska w sprawie zmian proponowanych w budżecie Powiatu (opinia Komisji stanowi załącznik nr 26 do protokołu).

W związku z tym, iż nie zgłoszono uwag do proponowanego kształtu projektu uchwały Przewodniczący poddał go pod głosowanie.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" podjęła uchwałę nr 158/XVIII/04 w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 r. (załącznik nr 27 do protokołu).

Po przeprowadzonym glosowaniu Czesław Warakomski zwrócił się z zapytaniem do Starosty Augustowskiego, czy są już wypłacane środki finansowe w ramach przyznanych stypendiów uczniowskich i studenckich.

Franciszek Wiśniewski wyjaśnił, iż informacje w ww. sprawie zawarł w sprawozdaniu z pracy Zarządu Powiatu złożonym w punkcie 3 porządku obrad. Wyjaśnił, iż Zarząd dołoży wszelkich starań aby jak najszybciej rozpocząć wypłacanie stypendiów, natomiast aktualnie nie jest w stanie wykazać ostatecznej kwoty zabezpieczonych na ten cel funduszy. Podkreślił, iż zapewnienie płynności ww. środków jest dla Zarządu zadaniem priorytetowym. Poinformował, iż "akcja" wypłaty stypendiów powinna "nabrać tempa" w miesiącu styczniu 2005 r.

Ad. pkt 18. - Podjęcie uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

/o godzinie 14 05 do radnych uczestniczących w obradach XVIII sesji dołączyła Barbara Wierzbicka/

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Franciszka Wiśniewskiego Starostę Augustowskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

Franciszek Wiśniewski Starosta Augustowski odczytał uzasadnienie do przedmiotowego projektu uchwały (uzasadnienie stanowi załącznik nr 29 do protokołu). "Projekt uchwały Rady Powiatu otrzymaliście Państwo w materiałach na dzisiejszą sesję. Uzasadnieniem do tej uchwały jest 10-stronnicowy załącznik, który przedstawia działalność SPZOZ w wymiarze finansowym i rzeczowym od 1998 roku do IX 2004 roku. Bardzo bym prosił wszystkich gości dzisiejszego posiedzenia Rady Powiatu, abyśmy zapoznali się z historią SPZOZ i faktami dnia dzisiejszego. Znając fakty, a szczególnie te finansowe dotyczące dnia dzisiejszego łatwiej jest o refleksję i formułowanie wniosków. W załączniku tym przedstawiono generalny wniosek jaki wypływa z przeprowadzonej analizy, że wyczerpały się możliwości dalszego funkcjonowania szpitala w formie SPZOZ - bowiem powiat nie będzie w stanie poręczyć dalszych kredytów. Taką opinię podzieliła Rada Społeczna przy SPZOZ w Augustowie podejmując w dniu 9 sierpnia br. uchwałę o zaopiniowaniu programu naprawczego, w której to pozytywnie zaopiniowała tzw. drugi wariant programu naprawczego SPZOZ, tj. powołanie nowego podmiotu i likwidację SPZOZ.

W załączniku tym przedstawiono również podstawowe założenia proponowanych zmian, które zdaniem Zarządu Powiatu, winne stać się podstawą do przyszłych rozwiązań. Ale żeby Zarząd Powiatu mógł takie założenia przełożyć na możliwe do wprowadzenia w życie warianty, to musi przede wszystkim mieć wolę Wysokiej Rady wypływającą z dokonanej analizy możliwości dalszego funkcjonowania w strukturze SPZOZ, do jej zmiany.

Ta uchwała upoważni Zarząd do poszukiwania innych form pracy szpitala, a nawet jak czytamy w tytule uchwały zobowiąże go do tej pracy. To co do tej pory w tym punkcie powiedziałem wystarczyłoby do podjęcia tej uchwały.

Natomiast nie sposób jest przejść do porządku dziennego nie określając dla historii, w którym momencie zamordowano SPZOZ. Obecna Rada Powiatu w swym planie pracy na kadencję założyła uratowanie szpitala w formie SPZOZ. Ja byłem tego wielkim orędownikiem. A wynikało to z tego, że mieliśmy nadzieję na:

- pomoc finansową państwa chociażby na tzw. ustawę 203.

- wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych funkcjonowania SPZOZ - chodzi o nową ustawę o zakładach opieki zdrowotnej,

- uporządkowania w skali kraju podziału pieniędzy na służbę zdrowia, co w efekcie miałoby zwiększyć środki NFZ Oddziału w Białymstoku. Nic z tego nie wyszło, a co gorsze porozumienie Zielonogórskie pogorszyło i tak złą strukturę podziału środków.

Mając taką nadzieję i założenie ratowania SPZOZ przekazano z budżetu 2003 roku ponad 5 mln zł - nie wracam do kwot przekazanych w latach 1999 - 2002, a w 2004 roku ponad 1,7 mln oraz zablokowaliśmy budżet na kwotę 2,5 mln zł z tytułu poręczenia. Uchwałę w tej sprawie Rada Powiatu podjęła 24 lutego 2004 r. Uchwała więc w sprawie kredytu jest i nie potrzeba żadnej intencyjnej, jak niektórzy znachorzy proponowali. Właśnie w dniu dzisiejszym obraduje komisja Banku w sprawie przydzielenia dla szpitala kredytu. Mamy wielką nadzieję na pozytywne rozpatrzenie wniosku, bo mamy nie tylko wolę a nawet potrzebę uregulowania wszelkich zobowiązań finansowych wobec pracowników. Dlatego w tym miejscu chciałbym rozwiać wszelkie obawy załogi i stwierdzić, że będą wypłacone wobec nich wszelkie zaległości finansowe.

W 2005 roku przypada nam do spłaty 3,7 mln zł z tytułu kredytów i poręczeń dla szpitala. Na realizację więc zadań inwestycyjnych brak jest środków. Oświadczam, że Powiat nie jest w stanie poręczać dalej kolejnych kredytów dla szpitala, a z doświadczeń uzyskania aktualnego kredytu przez szpital widać, że z kolejnym miałby jeszcze większy problem. A co z finansami szpitala? Pobory szpital płaci, ale na regulowanie pochodnych od tych poborów to już go nie stać. A więc rosną długi w ZUS, które aktualnie wynoszą około 2 mln zł. Tylko czekać kiedy przyjdzie komornik z tej strony. Dlaczego tak się dzieje? Bo szpitala nie tylko nie stać na obsługę 13 mln zł zadłużenia, ale generuje nowe zadłużenie z uwagi na brak zbilansowanego budżetu. Dyrektor Fadrowski podejmował próby zbilansowania budżetu, ale woli załogi w ratowaniu szpitala nie było. Przemarsz ulicami miasta w dniu 11 czerwca br. oraz kolejna pikieta Starostwa Powiatowego w dniu 29 października br. - oraz fakt, że wypowiedzeń warunków płacowych o 23,5 % nie przyjęli również lekarze stał się podstawą do tego, że Dyrektor szpitala - ale już kolejny - musiał wycofać wypowiedzenia. To w tym momencie zamordowano SPZOZ. Czy Dyrektor szpitala mógł postąpić inaczej ? - raczej nie bo bez anestezjologów w tamtym czasie nie można było inaczej. Co się dzieje dalej - oczywiście sądy i komornik. Tylko w tym roku oddano komornikowi około 0,5 mln zł, a razem od 1999 r. około 1,5 mln zł. Załogę w tym niszczycielskim postępowaniu silnie wspierały media. Żaden z redaktorów, poza Jerzym Buzonem, którzy cokolwiek pisali na temat szpitala w Augustowie nie miał i nie ma zielonego pojęcia co się dzieje w szpitalu. Zabrakło rzetelności - podstawowej wartości, którą powinien kierować się każdy dziennikarz. Takie wartości w dzisiejszych czasach były niepotrzebne. Szuka się "niusa", jakim jest każda tzw. zadyma. Informacje o morderstwie, gwałcie i rozboju znajdują się na pierwszych stronach gazet. O szpitalu augustowskim też, ale czy napisano tam prawdę, o co chodzi? Nie, bo to redaktora nie interesuje. W wywiadzie z Dyrektorem szpitala w TVP 3 Puls Dnia nie zadano dwóch podstawowych pytań: Dlaczego szpital augustowski musi wziąć kredyt i drugie - a jak weźmie ten kredyt to już będzie dobrze. Dyrektor szpitala musiałby powiedzieć prawdę, że bierze kredyt bo nie bilansuje mu się budżet, a po wzięciu kredytu będzie gorzej bo wzrośnie zadłużenie. Całe szczęście, że na temat rzetelności zaczyna się dyskutować coraz głośniej, bo na takich informacjach, jak wychowamy młode pokolenie? Gdzie są wartościowe informacje godne do naśladowania? Brak - bo nad nimi trzeba popracować.

Po wycofaniu się z wypowiedzeń płac oraz po uchwale Rady Społecznej o konieczności przekształcenia szpitala, Zarząd intensywnie poszukiwał najlepszych
z możliwych form z pożytkiem dla szpitala i Powiatu.

W załączniku Nr 1 do projektu uchwały przedstawiliśmy podstawowe założenia proponowanych zmian, które uległy niewielkiej modyfikacji po posiedzeniu Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli.

Działania powinny zmierzać w kierunku zmiany formy prawnej i organizacyjnej Szpitala w Augustowie przy jednoczesnym:

- zapewnieniu mieszkańcom Powiatu ciągłości dostępu do świadczeń zdrowotnych w szpitalu w Augustowie,

- utrzymaniu minimum obecnego poziomu i zakresu świadczeń zdrowotnych lecznictwa zamkniętego,

- utworzenia nowego podmiotu lub powierzenie zadań podmiotowi zewnętrznemu,

- przejęcie przez nowy podmiot zobowiązań SP ZOZ,

- zachowanie własności samorządowej całego majątku służącego do świadczenia usług zdrowotnych.

Realizacja zakładanych zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej stworzy warunki do właściwego funkcjonowania szpitalnictwa zamkniętego w Augustowie. Podmiot, który będzie realizował zadania funkcjonować będzie według sprawdzonych i jasnych zasad gospodarki finansowej.

Szpital w Augustowie był, jest i będzie.

Informuję, iż oferta Kancelarii Prawniczej, o której wspomniałem w sprawozdaniu, dotyczy:

1) Przejęcia przez oddzielną spółkę powołaną przez tą firmę zadań z tytułu ochrony zdrowia ciążących na samorządzie powiatowym, na bazie wydzierżawionych wszystkich składników majątkowych składających się na zespół majątkowy pod nazwą Szpital Powiatowy w Augustowie.

2) Przeprowadzenia procesu restrukturyzacji zobowiązań Szpitala w oparciu o swoje doświadczenie, posiadany kapitał oraz możliwości organizacyjne (z rozważeniem możliwości przystąpienia do długu przez spółkę opisaną w pkt 1).

3) Zatrudnienia pracowników personelu medycznego dotychczas zatrudnionych przez szpital powiatowy w Augustowie przy uwzględnieniu założeń opisanych w pkt 1 i 2.

Zarząd Powiatu po przeanalizowaniu oferty zwrócił się do Kancelarii Prawniczej
o jej uszczegółowienie oraz zaproponował spotkanie robocze. W dniu 15 listopada Zarząd otrzymał pismo z Kancelarii Prawniczej potwierdzającym zainteresowanie przeprowadzenia procesu związanego z przejęciem i restrukturyzacją zobowiązań SPZOZ w Augustowie. Zaś w dniu 19 listopada br. w Starostwie Powiatowym w Augustowie odbyło się spotkanie robocze członków Zarządu Powiatu z przedstawicielami Kancelarii Prawniczej w sprawie przyszłościowych rozwiązań dotyczących augustowskiego szpitala.".

W dalszej części swojej wypowiedzi Starosta poinformował, iż w przypadku uzyskania zgody na udzielenie kredytu dla SP ZOZ w Augustowie przez jakiekolwiek bank, na wniosek Zarządu Powiatu w Augustowie zostanie zwołana w trybie szczególnym nadzwyczajna sesja Rady Powiatu poświęcona wyłącznie podjęciu uchwały o udzieleniu poręczenia ww. kredytu. Powiedział, iż środki finansowe pozyskane z kredytu zostaną przeznaczone na spłatę zobowiązań szpitala wobec pracowników.

Wyjaśnił, iż po podjęciu przez Radę Społeczną przy SP ZOZ w Augustowie uchwały pozytywnie opiniującej dokonanie przekształcenia szpitala oraz likwidację SP ZOZ
w Augustowie, Zarząd Powiatu rozpoczął intensywnie poszukiwania nowej formuły,
w oparciu o którą funkcjonowałby szpital. Możliwości jakie rozważał Zarząd zostały zawarte w załączniku do uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie. Poinformował, iż tekst załącznika został w dniu wczorajszym uzupełniony o uwagi zgłoszone przez Komisję Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli.

Poinformował, iż Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 19 listopada 2004 r. spotkał się z przedstawicielami Białostockiej Kancelarii Prawniczej reprezentującej podmiot zewnętrzny zainteresowany świadczeniem usług medycznych na terenie Powiatu w oparciu o szpital augustowski. Przedstawiciele Kancelarii zapewnili, iż ww. podmiot jest także zainteresowany rozszerzeniem usług świadczonych przez szpital. Zaznaczył, że dotychczas miało miejsce tylko jedno spotkanie z przedstawicielami Kancelarii, a stanowisko Zarządu Powiatu wobec postawionych na posiedzeniu kwestii zostanie jeszcze sformułowane. Powiedział, iż mocodawca Kancelarii oświadczył, iż jest zainteresowany długoterminową dzierżawą mienia szpitala, ewentualnie jego najmem. Poinformował, iż spółka, która przejęłaby szpital nie jest zainteresowana przejęciem pracowników w trybie art. 23  kodeksu pracy, lecz przeprowadzeniem nowej rekrutacji pracowników i zawarciem odrębnych umów
o pracę. Powiedział, iż nowa forma wymaga pokrycia 3 - miesięcznych odpraw, a w związku z tym zabezpieczenia dodatkowej kwoty ok. 2 mln zł. Wskazał, iż na aktualnym etapie Zarząd nie jest w stanie wyasygnować ww. kwoty. Nadmienił, iż przedstawiciele Kancelarii poinformowali, iż omówią przedmiotową sprawę ze swoim mocodawcą, który być może pokryje ww. koszty. Nadmienił, iż 3 - miesięczne odprawy stanowiłby dla pracowników dodatkowy, korzystny "zastrzyk finansowy".

Starosta wyjaśnił, iż była także dyskutowana kwestia wprowadzenia nadzoru nad działalnością spółki. Poinformował, iż wstępnie rozważano możliwość uwzględnienia
w składzie Rady Nadzorczej spółki przedstawiciela Rady Powiatu w Augustowie.

Ponadto nowy podmiot zostałby zobligowany do pokrycia kosztów remontów w budynkach szpitala, związanych m. in. z koniecznością dostosowania warunków panujących na oddziałach szpitalnych do zaleceń SANEPID i BHP.

Poinformował, iż Zarząd wskazuje także na możliwość utworzenia spółki komunalnej, jednak przy akceptacji takiego rozwiązania należy pamiętać, iż wiąże się ono z całkowitym przejęciem przez budżet powiatu długów szpitala.

Zwrócił uwagę, iż dla Zarządu Powiatu priorytetowym zadaniem jest utrzymanie szpitala, oraz wyeliminowanie kosztów jakie pochłaniają "sądy i komornik".

Podkreślił, iż Zarząd jest otwarty na wszelkie propozycje odnośnie optymalnych kierunków zmian szpitala. Powiedział, iż każda przedstawiona metoda zostanie omówiona i poddana szczegółowej analizie.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż przedłożony projekt uchwały był dyskutowany na forum Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli i poprosił o wyrażenie stanowiska Komisji w tej sprawie Pana Mirosława Kruszewskiego.

Mirosław Kruszewski wyjaśnił, że Komisja nie była w tym przypadku jednomyślna, a przyczyną takiego stanu rzeczy była anonimowość podmiotu zewnętrznego zainteresowanego szpitalem. Powiedział, iż Komisja sformułowała opinię do przedmiotowego projektu uchwały przy 3 głosach "za", jednym "wstrzymującym się" oraz jednym "przeciwnym" (opinia Komisji stanowi załącznik nr 30 do protokołu). Zwrócił się z prośbą o zabranie głosu w sprawie przedmiotowej uchwały przez Jarosława Tałałaj Dyrektora SP ZOZ w Augustowie oraz Marię Iwanow Przewodniczącą OZZPiP.

W tym momencie Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Marii Iwanow.

Maria Iwanow podkreśliła, iż w swoim wystąpieniu nie zamierza nikogo rozliczać ani obrażać. Poinformowała, iż w 1999 r. po przeprowadzonej reformie terytorialnej szpital w Augustowie zmienił status z jednostki budżetowej na SP ZOZ w Augustowie. Podczas gdy inne szpitale zaczynały nowy rozdział funkcjonowania bez długów, SP ZOZ w Augustowie wkroczył w niego z 2,5 mln długiem. W tym też czasie wprowadzono w szpitalu kosztowne kontrakty menedżerskie, dyżury kontraktowe, jak również poczyniono kosztowne remonty na oddziałach szpitalnych. Podkreśliła, iż "szpitala nie było stać na ww. działania". Kontrakt SP ZOZ na rok 2000 opiewał na kwotę o 4 mln niższą od ubiegłorocznej. Poinformowała, iż w kierunku poprawny trudnej sytuacji finansowej dokonano redukcji zatrudnienia w szpitalu o blisko 50 %, co nie przyniosło jednak spodziewanych efektów. Szpital zwiększył wówczas liczbę przyjmowanych pacjentów, jak również rozszerzył pakiet oferowanych usług. Korzyści jakie ww. poczynania przyniosły dla SP ZOZ w Augustowie okazały się zbyt małe. Pojawiły się kolejne zadłużenia, a kontrakt z Kasą Chorych w 2001 r. okazał się znowu niższy o kolejne 4 mln zł.

Maria Iwanow zwróciła się z zapytaniem, "Czy to jest wina pracowników?". Nieudolne reformy wprowadzane przez rząd powodowały nieobliczalne dla zakładów służby zdrowia skutki. Dalszy etap ratowania szpitala podjęty przez poprzednią kadencję Rady Powiatu miał na celu likwidację szpitala i powołanie w jego miejsce spółki. Kategoryczny sprzeciw załogi szpitala doprowadził w rezultacie do uchylenia uchwały w sprawie likwidacji SP ZOZ w Augustowie. Następnie rozpoczął się etap powoływania na stanowiska dyrektorów Zakładu kolejnych "nieudolnych ludzi", którzy nie mieli żadnego konstruktywnego programu naprawczego mogącego doprowadzić do poprawy trudnej sytuacji szpitala. Wśród ww. ludzi znalazły się także osoby, które w niemoralny sposób próbowały pozbawić pracowników znacznej części należnego im wynagrodzenia za świadczoną pracę. W tym okresie miał miejsce ogólnopolski strajk grupy zawodowej pielęgniarek i położnych, który doprowadził do wynegocjowania podwyżek powołanych do życia "ustawą 203". Przyznano, iż najbardziej niedofinansowaną grupą zawodową w służbie zdrowia są pielęgniarki i położne.

Wskazała, iż faktycznie w ślad za ww. ustawą nie wpłynęły z budżetu państwa żadne pieniądze, jednak ustawa jest w Polsce najwyższym aktem prawnym i  bezwzględnie powinna być respektowana. Poinformowała, iż Trybunał Konstytucyjny utrzymał przedmiotową ustawę w mocy prawnej.

Wyraziła przekonanie, iż dotychczasowe ekipy rządzące nie posiadają żadnej realnej koncepcji na polepszenie tragicznej sytuacji publicznej służby zdrowia, a podejmowane dotychczas działania były nieprzemyślane i "niszczące system".

Ponownie zwróciła się z zapytaniem, czy jest to wina pracowników. Poinformowała, iż wśród kręgów pielęgniarek i położnych narasta frustracja i zniechęcenie. Można zauważyć spadek naboru kandydatek do ww. zawodu, odchodzenie od zawodu lub wyjazdy do pracy do krajów unii europejskiej. W latach 1999 - 2003 z zawodu odeszło ponad 40 tysięcy pielęgniarek, tj. ok. ź ogólnej ich liczby. W tych latach Polskę dotknął także syndrom biedy i ogólnego chaosu w służbie zdrowia. Obserwujemy dalsze złe zarządzanie służbą zdrowia. Stwierdziła jednoznacznie, iż aktualnie nie ma osób chętnych do pracy w zawodzie pielęgniarek i położnych. Nabrzmiała sytuacja w Zakładzie zniechęca i odstrasza pielęgniarki, które znajdują zatrudnienie w pobliskich szpitalach.

Zwróciła się z prośbą o zastanowienie, czy "sukcesywne deptanie godności pielęgniarek nie zaskutkuje wylaniem dziecka razem z kąpielą". Wskazała, iż pomysł przekształcenia SP ZOZ w spółkę nie uwolni szpitala od problemów finansowych - zostaną one na tym samym poziomie, a ponadto zostaną zwiększone o koszty związane z procesem przekształcenia. Grozi to także sytuacją, iż Zakład pracy może w każdej chwili zaprzestać działalności bez zapewnienia hospitalizowanym pacjentom kontynuacji należnych świadczeń. Obowiązujące aktualnie przepisy prawne nie zwierają żadnych uregulowań dotyczących zasad przekształcania publicznych zakładów opieki zdrowotnej w N ZOZ - y, pozostawiając ww. kwestie w kompetencji organów założycielskich. Dzikie przekształcenia, jakie miały miejsce w polskiej służbie zdrowia nie zawsze odbywały się zgodnie z prawem. Wskazała, iż w uchwale likwidacyjnej SP ZOZ - u powinny znaleźć się zapisy stwierdzające, iż pracownicy, zgodnie z artykułem 23  kp przechodzą automatycznie do pracy w nowym zakładzie. Wymienioną wykładnię prawną potwierdzają wyroki Sądu Najwyższego.

Z dniem 1 września 2004 r., SP ZOZ w Augustowie, w wyniku konkursu, pozyskał Pana Jarosława Tałałaj jako nowego Dyrektora Zakładu. Przedstawiony przez niego program naprawczy wstępnie spełniał oczekiwania załogi szpitala. Poinformowała, iż "schody rozpoczęły się w momencie podjęcia działań mających na celu pozyskanie kredytu". Przedłużający się proces pozyskiwania ww. kredytu spowodował zachwianie wiarygodności osoby dyrektora, niekoniecznie zawinione. Mimo wszystko znaczna część pracowników szpitala oczekuje propozycji rozwiązania problemu realizacji wyroków sądowych w formie polubownej, a nie poprzez egzekucje komornicze. Oświadczyła, iż tak naprawdę Pan Dyrektor od początku swojej kadencji był skazany na porażkę w zakresie wdrożenia oferowanego programu naprawczego. W dniu 9 sierpnia 2004 r. uchwałą nr 5 - Rada Społeczna przy SP ZOZ w Augustowie pozytywnie zaopiniowała program naprawczy wcześniejszego dyrektora Pana Macieja Woroszyło w wariancie 2, tj. powołanie nowego podmiotui likwidację SP ZOZ - u. Wskazała, iż "w tym momencie żaden cudotwórca nie był już potrzebny".

Zwróciła się z zapytaniem, dlaczego nie dano szansy na wdrożenie nowego programu. Poinformowała, iż radni Rady Powiatu nie powinni oczekiwać od pielęgniarek bezczynnego przyglądania się podejmowanym działaniom, które ostatecznie zmierzają do prywatyzacji szpitala.

Przewodniczący udzielił głosu Jarosławowi Tałałaj Dyrektorowi SP ZOZw Augustowie.

Jarosław Tałałaj poinformował, iż stan w jakim przejmował zarządzanie szpitalem można określić jako bałagan oraz chaos prawny. Podkreślił, iż wprowadzenie programu naprawczego wymagało sporządzenia odpowiedniego planu oraz zabezpieczenia 3 - 4 miesięcy czasu na jego realizację. Powiedział, iż nie udało się wprowadzić w SP ZOZ oczekiwanych zmian i aktualnie, z pełną świadomością, popiera podjęcie działań zmierzających do przekształcenia szpitala. Zwrócił uwagę, iż nowy podmiot powinien gruntownie poznać obecną sytuację szpitala i mieć realną wizję jego funkcjonowania, a więc powinien określić plany rozwoju, poznać sytuację medyczną oraz poznać kwalifikacje lekarzy, którzy zostaną zatrudnieni w szpitalu.

Wystąpił z propozycją, aby w sprawie planowanych przekształceń wypowiedzieli się lekarze Pan Mirosław Kruszewski i Pan Stanisław Sokołowski, którzy pracują w szpitalu i jednocześnie wchodzą w skład Rady Powiatu w Augustowie. Nadmienił, iż nie widzi pozytywnego efektu negocjacji bez udziału załogi szpitala.

W tym miejscu Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Andrzeju Chmielewskiemu.

Andrzej Chmielewski powiedział, iż jest usatysfakcjonowany wypowiedzią Starosty Augustowskiego, który jego zdaniem, przyznał się do popełnionych błędów. Powiedział, iż przy analizie proponowanych kierunków zmian nie sposób zapomnieć o dotychczasowych działaniach w sprawie szpitala. Zwrócił uwagę, iż Pan Starosta w swoim wystąpieniu oskarżył SAMOOBRONĘ o organizowanie demonstracji ulicznych, jakie miały miejsce przed budynkiem Starostwa Powiatowego w Augustowie. Wyjaśnił, iż ww. przemarsze publiczne nie były organizowane przez SAMOOBRONĘ i prócz tej partii uczestniczyły w nich także inne związki i organizacje, takie jak Koło Emerytów i Rencistów Niezależnego Związku Zawodowego "Solidarność". Wskazał, iż jednostronne obarczanie winą SAMOOBRONY jest nieuzasadnione. Poinformował, iż "szpital został zamordowany" na przełomie roku 1999/2000, kiedy urząd Starosty piastował Pan Franciszek Wiśniewski. Powiedział, iż dysponuje kopią pisma skierowanego do Ministra Zdrowia, do Podsekretarza Stanu Pana Aleksandra Graba, podpisanego przez Pana Starostę Franciszka Wiśniewskiego, w którym wyraża on podziękowania za przekazaną pomoc finansową w kwocie 1 mln zł. na niezbędne inwestycje. Przypomniał, iż inwestycje szpitalne prowadzone na przełomie ww. lat, zgodnie z ustawą były z założenia partycypowanie w stosunku 1 : 1. Poinformował, iż pomimo ww. faktu, Pan Starosta nie zabezpieczył w budżecie powiatu żadnej kwoty na ten cel. Powiedział, że to właśnie w tym momencie rozpoczęły się pierwsze egzekucje komornicze - w ten sposób swoją należność wyegzekwował m. in. Pan Kotwica. Wskazał, iż to Pan Wiśniewski "był autorem zamordowania tego szpitala".

Następnie Pan Andrzej Chmielewski zacytował niektóre artykuły opublikowane na łamach lokalnej prasy.

Grudzień 2002 r. - wywiad udzielony dla "Przeglądu Powiatowego" - "To historyczna chwila, dzięki waszej jednomyślności Zarząd będzie miał pole do popisu, a sytuacja szpitala może w końcu ulegnie poprawie".

Andrzej Chmielewski powiedział, iż Pan Starosta "zapomniał poinformować o zagrożeniach jakie niesie zaciągnięcie kredytu, a także o tym, czy już i tak zadłużony budżet powiatu jest w stanie dźwignąć tak znaczny ciężar".

Przypomniał sytuację, która miała miejsce na jesieni 2002 r., kiedy Rada Powiatu w Augustowie stanęła przed koniecznością wyboru Starosty Augustowskiego. Powiedział, iż wówczas Pan Franciszek Wiśniewski zwrócił się o poparcie swojej kandydatury także do SAMOOBRONY w osobie Pana Andrzeja Chmielewskiego. Poinformował, iż Pan Franciszek Wiśniewski twierdził wówczas, że "ma receptę na ratowanie szpitala". Powiedział, iż dziś przekonujemy się, iż te słowa nie miały pokrycia w rzeczywistości.

W gazecie z dnia 22 maja 2003 r. Pani Redaktor napisała "Starosta kłamie. Nie wierzę w zapewnienia władz, że już wkrótce poprawi się sytuacja finansowa Zakładu. Starosta tyle razy obiecywał, że wyciągnie szpital z długu. Okazuje się, że były to tylko przedwyborcze obietnice. Teraz gdy odważyłyśmy się zaprotestować okazałyśmy się wrogami i wichrzycielkami. Redaktor stwierdza, że władze powiatowe obarczają pielęgniarki winą za kłopoty, z którymi boryka się ZOZ. W piątek odbyło się posiedzenie Rady Społecznej, na której Pan Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu nakrzyczał na nas i powiedział, że będziemy winne upadkowi szpitala - twierdzą przedstawicieli OZZPiP. Panowie z Zarządu grozili, że jeżeli nie wycofamy pozwów dojdzie do likwidacji szpitala albo jego przejęcia przez spółkę. Atmosferę niepewności podtrzymują także niektórzy pracujący w SP ZOZ lekarze. Mówią, że będziemy pracowały za 200 zł. w spółce, która będzie zamiast publicznego szpitala - opowiadają zdenerwowane kobiety, oraz że pracę znajdą tylko te potulne".

Andrzej Chmielewski poinformował, iż Pan Starosta na początku 2003 r. "zaoferował dla pielęgniarek pracę w Tartaku"- powołując się na swoje dobre układy z właścicielem tego Zakładu.

Powiedział, iż w miesiącu lipcu 2003 r. "Przegląd Augustowski" doniósł, że - "Zarząd i Rada Powiatu chcą uratować nasz augustowski szpital przed możliwą likwidacji. Kilkanaście dni temu Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla SP ZOZ w Augustowie na kwotę 4 mln zł. na okres 8 lat od chwili zawarcia umowy z Bankiem wraz z odsetkami do kwoty 1 mln zł. Liczymy, że nowy Dyrektor szpitala będzie współpracował z całą załogą szpitala oraz z pomocą Zarządu Powiatu i jego solidną radą nie tylko zaoferuje, ale także wdroży w życie nowy program restrukturyzacji szpitala. To może być bolesna operacja, jednak tylko mądre i radykalne decyzje mogą tę placówkę zdrowia uratować przed likwidacją. Pompowanie w szpital kolejnych kredytów nic nie da, powiększy i tak niebotyczne długi - z resztą na żaden kredyt nie można i tak już liczyć, ponieważ Powiatu Augustowskiego nie stać na jego poręczenie. Należy skończyć z radosną twórczością, tudzież różnymi pomysłami przekształcenia szpitala w spółkę, jednego, czy drugiego rodzaju. Należy też zaprzestać czyhania na jego likwidację i przejęcie - co jest celem wielu.".

Andrzej Chmielewski wtrącił, iż "teraz tych czyhających nie znamy". W dniu 8 września 2003 r. Starosta Augustowski zdementował informacje dotyczące przejęcia szpitala przez spółkę z kapitałem zagranicznym twierdząc, iż "jest za siecią szpitali publicznych opracowaną przez Ministerstwo Zdrowia, natomiast zdecydowanie sprzeciwia się prowadzeniu zakładu zdrowia na szczeblu powiatu w formie spółek handlowych. Dodał, iż zrobi wszystko by uratować szpital. Stwierdził, iż poprawia się sytuacja finansowa Zakładu, ponieważ strata za pierwsze półrocze sięga 199 tys. zł. Zapewnił, iż jednostka do końca roku zbilansuje swoją działalność.".

Andrzej Chmielewski przypomniał, iż SP ZOZ zakończył rok 2003 stratą w wysokości 2 mln 700 tys. zł.

W 2004 roku na łamach "Gazety Współczesnej" z dnia 27 maja br. pisano: "Franciszek Wiśniewski Starosta Augustowski jest wyraźnie zniecierpliwiony zaostrzającym się konfliktem. Zrobiliśmy co mogliśmy i nadal zamierzamy próbować".

"Kurier Poranny" z dnia 1 czerwca br. - "Zarówno Dyrektor Fadrowski jak i Wicestarosta Jarosław Szlaszyński uważają, że placówka jest dobrze zarządzana."

Andrzej Chmielewski podsumował, iż z wypowiedzi władz i dyrekcji szpitala wynika, iż sytuacja szpitala była zadowalająca, chociaż dług szpitala pod koniec roku miał wzrosnąć o 3 mln zł.

W "Przeglądzie Powiatowym" z dnia 3 czerwca 2004 r. na pytanie jak ma funkcjonować szpital bez pracowników - sytuacja miała miejsce przed strajkami pracowniczymi pielęgniarek i położnych, Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, iż "trzeba będzie pomyśleć o zmianie administracyjno - prawnej Zakładu, gdy zmniejszy się przykładowo ilość oddziałów, być może nastąpi redukcja zatrudnienia."

Andrzej Chmielewski wyjaśnił, iż proponowana zmiana ma polegać na postawieniu szpitala w stan likwidacji i następnie jego przekształceniu w spółkę. Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, cyt., iż "rozważamy taką możliwość, co nie oznacza, że szpitala nie będzie. Zastrzegł, iż nie zapadły dotychczas żadne decyzje w tym względzie". Powiedział, iż Pan Roman Krzyżopolski oświadczył, że "to nie my niszczymy tę placówkę, a czynią to pracownicy i dobrze by było aby mieli tego świadomość".

W dalszej części Pan Chmielewski zacytował wypowiedź Pani Marii Iwanow: "Już od dawna robimy wszystko co się da by uratować szpital. Proszę zauważyć, iż dotychczas to tylko my poświęcamy swój czas i pieniądze. Nie przypominam sobie aby Pan Starosta zdobył się na jakiekolwiek wyrzeczenie. Łatwo jest nawoływać - ratujcie, trudniej zaś wykazać się konkretnymi działaniami.".

Andrzej Chmielewski zasugerował, iż przyznany dziś na sesji dodatek specjalny dla Przewodniczącego Zarządu Powiatu można było poznaczyć na potrzeby szpitala.

W dniu 11 czerwca 2004 r. "Przegląd Powiatowy" przytoczył następującą wypowiedź Pana Starosty: "Szpital istnieje i istnieć będzie. Owszem potrzebuje pomocy i my chcemy jej udzielić. Powiedział jednak, iż przestępstwem jest dokładanie do Zakładu, który nie ma zbilansowanego budżetu. Przekonywał, że informacje o przekształceniu szpitala w spółkę bądź jego likwidacji to wyssane z palca plotki. Nasz szpital będzie Zakładem publicznym świadczącym bezpłatne usługi mieszkańcom Powiatu Augustowskiego (..) Jak mamy zbilansować szpital, skoro załoga zachowuje się tak nieodpowiedzialnie. W rozmowach ze mną szefowa OZZZPiP stwierdziła, iż nie zależy im, aby placówka się utrzymała.".

Andrzej Chmielewski poinformował także, iż podczas organizowanych manifestacji publicznych, w tym 11 czerwca 2004 r. do tłumu zgromadzonego przed Starostwem Powiatowym wyszedł Pan Jarosław Szlaszyński - Wicestarosta i zapewnił, iż "szpital był, jest i będzie publiczny". Przytoczona informacja została w odstępie tygodnia powtórzona przez Pana Franciszka Wiśniewskiego Starostę Augustowskiego. Poinformował, iż stanowisko Zarządu Powiatu uległo zmianie pod koniec wakacji. Powiedział, iż podczas ostatniej pikiety w dniu 29 października br. Wicestarosta Jarosław Szlaszyński już nie twierdził, że szpital będzie publiczny, mówiąc że nie może składać deklaracji w imieniu Zarządu Powiatu.

Poinformował, iż "jest mu szkoda Dyrektora Jarosława Tałałaj", który jego zdaniem posiadał wizję funkcjonowania SP ZOZ w Augustowie w dotychczasowej strukturze. Stwierdził, iż przeprowadzenie konkursu na dyrektora szpitala było "na pokaz", ponieważ latem 2004 r. Rada Społeczna przy SP ZOZ podjęła uchwałę, w której wypowiedziała się za likwidacją i przekształceniem szpitala.

Na koniec swojego wystąpienia zwrócił się do Rady Powiatu z apelem, aby miała świadomość, iż ww. uchwałą przyszłość szpitala zostanie oddana "w ręce" Zarządu Powiatu.

Głos w tym momencie zabrał Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu. Potwierdził, iż w dniu 9 sierpnia 2004 r. Rada Społeczna przy SP ZOZ w Augustowie pozytywnie zaopiniowała program naprawczy sformułowany przez ówczesnego dyrektora szpitala Pana Macieja Woroszyło, w kierunku przekształcenia SP ZOZ w Augustowie w nowy Zakład pracy. Podkreślił, iż jako Przewodniczący Rady Społecznej nigdy nie wycofał się z poczynionego wówczas kroku. Poinformował, iż do decyzji Rady Społecznej Zarząd Powiatu podszedł z dystansem.

Przypomniał, że dwie pierwsze manifestacje zostały zorganizowane na wniosek SAMOOBRONY. Poinformował, iż wniosek o wyrażenie zgody na ich organizację, zaakceptowany zgodnie z kompetencjami przez Burmistrza Miasta Augustowa, był podpisany przez Pana Andrzeja Chmielewskiego działającego w imieniu SAMOOBRONY RP. Poinformował, iż dopiero wniosek o wyrażenie zgody na manifestację z dnia 29 października został przedłożony przez przedstawicieli OZZPiP.

Zwrócił się z zapytaniem, dlaczego w obradach dzisiejszej sesji Rady Powiatu w Augustowie nie uczestniczą posłowie zrzeszeni w partii SAMOOBRONA RP, choć twierdzą, że są bardzo zainteresowani aktualną złą sytuacją SP ZOZ w Augustowie. Podkreślił, iż Pani Maria Iwanow słusznie stwierdziła, iż główną przyczyną złej kondycji finansowej służby zdrowia jest wdrożenie tzw. ustawy "203 i 110", na którą budżet państwa nie przekazał żadnych funduszy. Powiedział, iż organizowane manifestacje z udziałem posłów RP stanowią jedynie kampanię wyborczą wyliczoną na to "aby pokazać swoje twarze". Zwrócił uwagę, iż Panie i Panowie posłowie nie uczestniczą w dniu dzisiejszym w merytorycznej dyskusji, która faktycznie ma na celu próbę rozwiązania trudnej sytuacji augustowskiego szpitala. Powiedział, iż każdym jest skłonny rozmawiać na temat budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. Zwrócił uwagę, iż podział środków przez NFZ na różne województwa zawiera znaczne dysproporcje i przykładowo na Województwo Warmińsko - Mazurskie NFZ przydzielił dodatkowo kwotę 7 mln zł., zaś na Województwo Podlaskie zaledwie 2 mln zł.

Podkreślił, iż jedynym rozwiązaniem trudnej sytuacji szpitala jest opracowanie rzetelnego materiału zawierającego kierunki zmian i przekształceń SP ZOZ
w Augustowie oraz ich wdrożenie. Powiedział, iż przedłożona uchwała jest zaledwie uchwałą intencyjną, która upoważni Zarząd Powiatu do opracowania optymalnych kierunków zmian i przekształceń szpitala.

Następnie Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Panu Franciszkowi Wiśniewskiemu Staroście Augustowskiemu.

Franciszek Wiśniewski poinformował, iż strata z jaką Powiat Augustowski przejął szpital nie wynosiła 2,5 mln, a 3 mln zł. Podkreślił, iż nikt nie zamierza "deptać" godności pielęgniarek. Powiedział, iż twierdzenie, że w tej sytuacji kredyt bankowy jest w stanie rozwiązać wszystkie problemy SP ZOZ w Augustowie jest nieprawdziwe. Wskazał, iż należy zwrócić uwagę na fakt, iż zaciągnięcie kredytu powiększy przede wszystkim zobowiązania szpitala. Zwrócił uwagę, że główny problem SP ZOZ polega na tym, iż jednostka pomimo wypracowywania kontraktu nie bilansuje się. Powiedział, iż taki stan rzeczy utrzymuje się od roku 1999.

Franciszek Wiśniewski podkreślił, iż oskarżanie go o "zamordowanie szpitala" jest błędne i bezpodstawne.

Potwierdził, iż Jarosław Tałałaj obejmując stanowisko dyrektora SP ZOZ zastał w Zakładzie "bałagan prawny i organizacyjny", do którego doprowadzili niektórzy
z poprzednich dyrektorów, szczególnie w aspekcie dokumentów finansowych. Obecna Rada Powiatu przejęła szpital z zadłużeniem 14 mln 82 tys. zł., zaś strata roczna w 2003 r. nie wynosiła 2,5 mln zł., a ok. 1 mln 800 zł. Powiedział, że szpital znajduje się z złej sytuacji finansowej od roku 1999, tzn. od momentu jego przejęcia przez powiat. Powtórzył, iż SP ZOZ został przejęty z zobowiązaniami w wysokości 3 mln zł. Poinformował, iż analizując poszczególne lata można zauważyć, iż SP ZOZ zanotował najniższą stratę w roku 1999.

Podkreślił, iż Zarząd Powiatu nie prowadził żadnych tajnych rozmów w temacie likwidacji szpitala i powołania spółki, a wręcz przeciwnie, o każdych rozmowach zamierza na bieżąco informować Radę Powiatu. Powiedział, iż formuła posiedzeń Zarządu Powiatu jest otwarta i każdy zainteresowany może w tych pracach uczestniczyć.

W odpowiedzi na zarzuty sformułowane podczas obrad sesji przez Pana Andrzeja Chmielewskiego, Starosta Augustowski podkreślił, iż jest to zwykła manipulacja nie mająca żadnego pokrycia w rzeczywistości. Oświadczył, iż nie udzielał żadnych wywiadów dla redakcji "Przeglądu Powiatowego", z uwagi na jego aktualny "brukowy" charakter.

Poinformował, iż w swoich wypowiedziach nie "przyznał się do żadnych błędnych decyzji w sprawie szpitala".

Potwierdził, iż wnioski o wyrażenie zgody na organizację manifestacji były podpisane w imieniu SAMOOBRONY przez Pana Andrzeja Chmielewskiego, wobec czego próba oddalenia w tym przypadku odpowiedzialności jest bezzasadna. Powtórzył, iż przemarsze "z trumną i taczkami" zostały zorganizowane na wniosek Pana Andrzeja Chmielewskiego.

Poinformował, iż od 1997 r. z inicjatywny Pana Andrzeja Chmielewskiego w Hotelu Hetman odbywały się spotkania, na których "planowano strategię rozgrabienia augustowskiego szpitala". Podkreślił, iż nigdy nie uczestniczył w tych spotkaniach choć niejednokrotnie był na nie zapraszany. Powiedział, iż nigdy nie prosił Pana Andrzeja Chmielewskiego o poparcie swojej kandydatury na stanowisko Starosty Augustowskiego, zaś wizyta w domu Pana Chmielewskiego nastąpiła tylko i wyłącznie w odpowiedzi na jego zaproszenie. Poinformował, iż głównym tematem jaki wówczas inicjował Pan Chmielewski był temat szpitala augustowskiego.

Podkreślił, iż zamierza bezpardonowo demaskować wszelką manipulację jaka jest czyniona na jego osobie i jego wypowiedziach. Stwierdził, iż stosowana przez Pana Andrzeja Chmielewskiego taktyka postępowania w żaden sposób nie służy interesom szpitala.

Poinformował, iż pracę Zarządu Powiatu powinna oceniać wyłącznie Rada Powiatu i mieszkańcy Powiatu Augustowskiego, nie zaś osoby postronne.

Zwrócił uwagę, iż największą manipulacją poczynioną przez Pana Andrzeja Chmielewskiego podczas dzisiejszych obrad było stwierdzenie, iż obecna Rada Powiatu zaciągnęła kredyt w wysokości 5,5 mln zł. Oświadczył, iż ww. kredyt zaciągnęła poprzednia Rada Powiatu w celu zabezpieczenia środków finansowych na spłatę poręczenia.

Franciszek Wiśniewski zdementował także informację jakoby proponował pielęgniarkom pracę w Tartaku. Podkreślił, iż na ww. temat nikt z nim nigdy nie rozmawiał, choć z każdym pracodawcą prowadzi rozmowy na temat możliwości tworzenia nowych miejsc pracy i zwiększenia zatrudnienia.

Podkreślił, iż nadal jest zwolennikiem utrzymania formuły SP ZOZ, jednak z posiadanych informacji jednoznacznie wynika, że jest to niemożliwe.

Powiedział, iż uważa, że podjęcie uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie będzie świadczyło wyłącznie o wysokiej odpowiedzialności Rady Powiatu za dalsze losy szpitala.

W tym momencie Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Mirosławowi Krakowskiemu Skarbnikowi Powiatu.

Mirosław Krakowski ustosunkował się do wypowiedzi Pana Andrzeja Chmielewskiego dotyczącej przekazania w 1999 r. z budżetu państwa kwoty 1 mln zł. na inwestycje w SP ZOZ w Augustowie. Poinformował, iż ww. dotacja została przekazana w specjalnym trybie określonym w ustawie budżetowej, który nie przewidywał żadnego obowiązku zabezpieczenia wkładu własnego, ani przez Powiat, ani przez SP ZOZ w Augustowie. Poinformował, iż sposób wykorzystania dotacji był przedmiotem analizy Najwyższej Izby Kontroli, która nie dopatrzyła się w tym względzie żadnych uchybień. Wskazał, iż obowiązek zabezpieczenia wkładu własnego został narzucony w roku 2002.

W dalszej kolejności Skarbnik Powiatu poinformował Radę Powiatu o trybie przekazywania oraz sposobie wydatkowania dotacji z budżetu państwa na realizację zadań inwestycyjnych na oddziałach SP ZOZ w Augustowie.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Krystynie Grajewskiej.

Krystyna Grajewska poinformowała, iż Rada Powiatu znajduje się aktualnie w specyficznej sytuacji. Zwróciła uwagę, iż Rada nie reprezentuje interesów żadnej grupy społecznej i nie forsuje rozwiązań w zakresie pracy i płacy żadnych środowisk. Nadmieniła, iż na terenie Powiatu funkcjonują zakłady pracy, które nie wywiązują się we właściwy sposób z obowiązku wypłaty należnych wynagrodzeń pracowniczych. Poinformowała, iż głównym celem Rady Powiatu jest zapewnienie wszystkim mieszkańcom Powiatu Augustowskiego bezpłatnego dostępu do świadczeń zdrowotnych. Przytoczyła słowa Radnego Józefa Bućko, który stwierdził, iż "Radni Powiatowi nie mogą w swoich decyzjach ulegać naciskom partii politycznych, czy związków zawodowych, lecz muszą je podejmować kierując się wyłącznie własnym sumieniem".

Powiedziała, iż dyskutowana uchwała stanowi jedynie o rozpoczęciu prac nad możliwymi kierunkami zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie, nie zaś o przekształceniu SP ZOZ w spółkę.

Poinformowała, iż dodatek specjalny Pana Starosty oraz diety radnych pozostały na poziomie roku 2001, w związku z czym sugerowanie, iż są to znaczne kwoty jest krzywdzące i co najmniej mylące.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Marianowi Dyczewskiemu.

Marian Dyczewski oświadczył, iż aktualna sytuacja szpitala faktycznie zmusza Radę Powiatu do podjęcia radykalnych decyzji. Zaproponował rozważenie możliwości zwrócenia się do władz miast i gmin z terenu Powiatu o pomoc dla szpitala, która jego zdaniem była znikoma do tej pory.

Następnie Przewodniczący zakończył dyskusję w sprawie projektu uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian
i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie i przystąpił do głosowania.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie, przy 15 głosach "za", jednym "wytrzymującym się" oraz jednym "przeciwnym" podjęła uchwalą nr 159/XVIII/04
w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie (załącznik nr 31 do protokołu).

Ad. pkt 19. - Odpowiedzi na interpelacje radnych.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż w materiałach na sesję przekazano odpowiedź na interpelację Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli Rady Powiatu w Augustowie w sprawie zabezpieczenia opieki zdrowotnej na terenie Powiatu Augustowskiego w przypadku zaprzestania działalności przez SP ZOZ w Augustowie, złożoną podczas obrad XVII sesji Rady Powiatu w dniu 17 września 2004 r. (załącznik nr 32 do protokołu).

Zwrócił się z zapytaniem do Mirosława Kruszewskiego Przewodniczącego Komisji, czy przekazana odpowiedź jest satysfakcjonująca, czy też wymaga jeszcze dodatkowych wyjaśnień.

Mirosław Kruszewski poinformował, iż udzielona odpowiedź jest wystarczająca.

Ad. pkt 20. - Przyjęcie protokołu z XVII Sesji Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 roku.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że protokół z obrad XVII sesji Rady Powiatu z dnia 17 września 2004 r. był wyłożony do wglądu
w Wydziale Organizacyjno - Prawnym Starostwa Powiatowego i podczas dzisiejszych obrad, w związku z czym radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Zapytał, czy ktoś ma uwagi lub zastrzeżenia do treści protokołu.

Nie zgłoszono żadnych uwag do protokołu z obrad XVII sesji.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie, przy 13 głosach "za" oraz jednym "wstrzymującym się" przyjęła protokół z obrad XVII sesji Rady Powiatu
w Augustowie z dnia 17 września 2004 r.

Ad. pkt 21. - Wolne wnioski i zapytania radnych.

Roman Krzyżopolski poinformował, iż zgodnie z art. 25 c ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Przewodniczący Rady Powiatu oraz Starosta, jako podmioty dokonujące analizy oświadczeń majątkowych, przedstawiają Radzie Powiatu informację na temat osób, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie, nieprawidłowościach stwierdzonych w toku analizy wraz z ich opisem oraz działaniami podjętymi w związku z tymi nieprawidłowościami.

Poinformował, iż Wojewoda Podlaski nie dopatrzył się nieprawidłowości w oświadczeniach złożonych przez jego osobę oraz Pana Starostę. Wskazał, iż Starosta Augustowski także złożył informację na temat analizowanych oświadczeń majątkowych. Znajduje się ona w jego dyspozycji i każdy z Radnych może się z nią zapoznać (informacja nt. analizy oświadczeń stanowi załącznik nr 33 do protokołu).

Następnie Przewodniczący odczytał informację dotyczącą analizy oświadczeń majątkowych złożoną przez Starostę Augustowskiego oraz informację dotyczącą analizy oświadczeń złożonych na swoje ręce (załącznik nr 34 do protokołu).

Ad. pkt 22. - Zakończenie obrad.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie o godzinie 16 30 podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w obradach oraz w związku
z wyczerpaniem przyjętego porządku posiedzenia zamknął obrady XVIII sesji Rady Powiatu w Augustowie.

Przewodniczący Rady Powiatu

Roman Krzyżopolski

Protokołowała:

Ewa Dębska - Wojciuk

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Augustowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Haraburda

Wprowadzający: Grzegorz Haraburda

Data wprowadzenia: 2005-04-11

Data modyfikacji: 2005-04-11

Opublikował: Sylwia Zajkowska

Data publikacji: 2005-04-11