Uchwała 85/XI/03
UCHWAŁA NR 85/XI/03
RADY POWIATU W AUGUSTOWIE
z dnia 14 listopada 2003 r.
w sprawie zmian w statucie Zespołu Szkół Liceum Profilowanego w Lipsku i przyjęcia jednolitego tekstu statutu.
Na podstawie art. 58 ust. 6 i 7, w związku z art.5 c pkt. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, Nr 106 poz. 496; z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141 poz. 943; z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126; z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320; z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615; z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 19, poz. 239, Nr 141, poz. 1185, Nr 113, poz. 984 i Nr 200, poz. 1683; z 2003r. Nr 6; poz. 65, Nr 128, poz. 1176 i Nr 137, poz. 1304) i zgodnie z § 2 uchwały Nr 41/VI/03 Rady Powiatu
w Augustowie z dnia 31 marca 2003r. w sprawie założenia Liceum Profilowanego w Lipsku i włączenia do Zespołu Szkół w Lipsku, uchwala się, co następuje:
§ 1.
W statucie Zespołu Szkół Liceum Profilowanego w Lipsku stanowiącym załącznik do uchwały Nr 67/IX/03 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29 sierpnia 2003r. w sprawie nadania statutu Liceum Profilowanemu w Lipsku, wprowadza się następujące zmiany:
1. § 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. "Szkole" - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Liceum Profilowane w Lipsku."
2. § 1 ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie: "5. "Statucie" - należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół Liceum Profilowanego w Lipsku.
6. "Dyrektorze szkoły" - należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół w Lipsku."
3. § 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Zespół Szkół Liceum Profilowane w Lipsku."
4. W § 3 wyraz "liceum" zastępuje się wyrazem "szkoła".
5. § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Organem prowadzącym dla Zespołu Szkół Liceum Profilowanego w Lipsku jest Powiat Augustowski."
6. § 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Zespół Szkół Liceum Profilowane w Lipsku kształci w profilu ekonomiczno - administracyjnym."
7. W § 6 ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
4) Rada Pedagogiczna określi:
a) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,
b) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
c) zasady organizacji działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi
d) zasady organizacji zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem
w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
e) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
f) zasady organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia, a także zasady organizacji współdziałania szkoły z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Augustowie,
g) zasady organizacji i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki."
8. W § 6 ust. 2 wyraz "liceum" zastępuje się wyrazem "szkoły".
9. § 7 ust. 2 pkt 12 otrzymuje brzmienie: "12) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach i nadzoru nad sposobem prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania."
10. W § 7 ust. 3 pkt 1 sformułowanie "Liceum Profilowanego" zastępuje się wyrazem "szkoły".
11. § 7 ust. 3 pkt 6 lit. b otrzymuje brzmienie: "b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów."
12. W § 7 ust. 3 dodaje się pkt 12, 13 i 14 w brzmieniu:
"12) regulamin Rady Pedagogicznej opracowuje zespół powołany w głosowaniu jawnym przez tę Radę i przedstawia do uchwalenia w terminie 30 dni od dnia powołania zespołu,
13) poprawki do projektu regulaminu są wnoszone i uchwalane w trakcie posiedzenia, na którym zespół przedstawia projekt regulaminu, a w wyjątkowo zawiłych sprawach na następnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej,
14) wszelkie późniejsze zmiany regulaminu wymagają uchwały Rady Pedagogicznej."
13. W § 7 ust. 4 pkt 1 wyraz "licem" zastępuje się wyrazem "szkoły".
14. § 7 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
"9. Ograny szkoły współpracują ze sobą poprzez:
1) uczestnictwo dwa razy w ciągu roku szkolnego swoich przedstawicieli w zebraniach plenarnych innych organów,
2) opiniowanie ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły,
3) bieżące informowanie o podjętych uchwałach."
15. § 8 otrzymuje brzmienie:
"1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
2. Liczba uczniów w oddziale wynosi od 28 do 32.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego liczba uczniów w oddziale może być inna niż w ust. 2.
4. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla liceum profilowanego oraz zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnozawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych ustalonych dla poszczególnych profili są organizowane w oddziałach z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. technologia informacyjna, języki obce, wychowanie fizyczne oraz koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone systemem klasowo - lekcyjnym w grupach oddziałowych i międzyoddziałowych z zachowaniem odrębnych przepisów.
6. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w profilach mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyższych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą, a daną jednostką.
7. Zajęcia nadobowiązkowe oraz koła zainteresowań organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych
8. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15 osób.
9. Przy ubieganiu się o przyjęcie do szkoły uczeń deklaruje wybór profilu.
10. Warunki zmiany profilu w trakcie nauki określi Rada Pedagogiczna.
11. Godzina lekcyjna trwa 45 min.
12. Rada Pedagogiczna szkoły może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej, nie dłuższy jednak niż 1 godzina zegarowa, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
13. Organizację pracowni szkolnych dla realizacji ćwiczeń praktycznych (jeżeli szkoła takie pracownie będzie posiadała) określi Rada Pedagogiczna.
14. W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna.
1) biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji zadań edukacyjnych, potrzeb i zainteresowań uczniów i doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli,
2) z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły,
3) główne zadania biblioteki to:
a) udostępnianie księgozbioru i innych źródeł informacji na zasadzie wypożyczeń uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
b) udostępnianie księgozbioru podręcznego i innych źródeł informacji wyżej wymienionych do wykorzystania w czytelni,
c) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
d) tworzenie warunków do efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
e) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów,
f) wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
g) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną,
h) gromadzenie i opracowywanie księgozbioru.
4) czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych,
5) biblioteka współpracuje z biblioteką publiczną w Lipsku i biblioteką pedagogiczną w Augustowie,
6) szczegółowe zasady organizacji biblioteki, gromadzenia zbiorów, ich porządkowania oraz udostępniania określają odrębne przepisy,
7) nauczyciel bibliotekarz jest odpowiedzialny za dobór księgozbioru i innych źródeł informacji, jego zabezpieczenie i utrzymanie w należytym stanie, a ponadto:
a) programuje i nadzoruje realizację edukacji czytelniczej i medialnej,
b) b) czuwa nad terminami prenumeraty czasopism metodycznych dla nauczycieli i czasopism dla uczniów oraz udostępnia je zainteresowanym,
c) prowadzi różne formy informacji wizualnej,
d) informuje nauczycieli o czytelnictwie uczniów i dokonuje analizy czytelnictwa,
e) organizuje i przeprowadza konkursy czytelnicze, pokazy multimedialne, wieczory autorskie itp.,
8) szczegółowe zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz biblioteką publiczną i pedagogiczną określi Rada Pedagogiczna.
15. Szkoła może zorganizować internat uczniom mieszkajacym poza Lipskiem.
16. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie może być wyższa od 35.
17. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie wynosi 49 godzin zegarowych.
18. W internacie za zgodą organu prowadzącego może być zatrudniony wychowawca - opiekun nocny.
19. Jeżeli internat zostanie zorganizowany Rada Pedagogiczna określi w Statucie jego szczegółową organizację.
20. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji, opracowywany rokrocznie przez Dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku.
21. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku.
22. W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności:
1) liczbę pracowników szkoły, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
2) liczbę godzin zajęć edukacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,
3)liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
23. Dyrektor szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
24. W szkole zostanie utworzone stanowisko wicedyrektora, gdy liczba oddziałów wyniesie do najmniej 12.
25. Za zgodą organu prowadzącego dyrektor szkoły może stworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze.
26. Dla stanowiska wicedyrektora szkoły lub innego stanowiska kierowniczego dyrektor szkoły sporządzi zakres obowiązków i kompetencji.
27. Dyrektor szkoły może utworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły.
28. Na wniosek członków zespołu wymienionego w ust. 27 dyrektor szkoły powołuje przewodniczącego kierującego pracą zespołu.
29. Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły:
1)do szkoły uczęszczają uczniowie od 16 roku życia, po ukończeniu gimnazjum, w zasadzie nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia,
2) rekrutacje do klasy pierwszej przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjno - kwalifikacyjna powoływana przez dyrektora w każdym roku szkolnym,
3)pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły, w przypadku równorzędnych wyników w postępowaniu kwalifikacyjnym mają:
a) sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
b) kandydaci, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.
30. O przyjęciu kandydata do szkoły decyduje łączna liczba punktów przyznana według następujących kryteriów:
1) za wyniki egzaminu w ostatnim roku w gimnazjum maksymalnie 100 pkt.,
2) za oceny z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych maksymalnie 60 pkt, w tym za ocenę:
a) celującą - 15 pkt.,
b) bardzo dobrą - 13 pkt.,
c) dobrą - 10 pkt.,
d) dostateczną - 6 pkt.
3) za inne osiągnięcia ucznia ze świadectwa ukończenia gimnazjum maksymalnie 40 pkt., w tym za:
a) ukończenie gimnazjum z wyróżnieniem - 15 pkt.,
b) udział w konkursach organizowanych przez kuratora oświaty na szczeblu wojewódzkim z następujących przedmiotów: języka polskiego, matematyki, fizyki, biologii, chemii, historii, geografii, języka angielskiego, języka niemieckiego, języka rosyjskiego, języka białoruskiego,
c) osiągnięcia sportowe i artystyczne (pierwsze trzy miejsca lub wyróżnienie - tylko osiągnięcia ze szczebla najwyższego, nie więcej niż 10 pkt.) na szczeblu powiatowym - 4 pkt.; wojewódzkim - 6 pkt.; ponadwojewódzkim - 8 pkt.; ogólnopolskim - 10 pkt."
16. W § 9 ust. 1 pkt 19 otrzymuje brzmienie: "19) aktywne uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej szkoły oraz w pracach zespołów nauczycielskich, przedmiotowych, wychowawczych i problemowo - zadaniowych."
17. W § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół nauczycieli. Zadaniami zespołów nauczycielskich są:
1) ustalenie i modyfikowanie w miarę potrzeb dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego,
2) ustalenie i modyfikowanie w miarę potrzeb dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia w profilu ekonomiczno - administracyjnym,
3) zorganizowanie współpracy nauczycieli w celu uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania oraz korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
4) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
5) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie,
6) współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
7) wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania."
18. W § 9 ust. 3 nazwę "zespół przedmiotowy" zastępuje się nazwą "zespół nauczycieli uczących w jednym oddziale."
19. W § 11 ust. 2 pkt 6 lit. c) otrzymuje brzmienie:
"c) dopuszczalne jest nieusprawiedliwienie mniej niż 40 godzin dydaktycznych, co jednakże znajduje odbicie
w wystawionej ocenie z zachowania i rozpoczęciu stosowania kar zgodnie z postanowieniami Statutu."
20. W § 11 dodaje się ust. 3, 4 i 5 w brzmieniu:
"3. W przypadku naruszenia praw ucznia skargę do dyrektora szkoły składa uczeń
w terminie trzech dni od naruszenia tego prawa.
4. Dyrektor rozpatruje skargę w trybie zgodnym z kodeksem postępowania administracyjnego.
5. Uczniowi przysługuje prawo wniesienia odwołania do Podlaskiego Kuratora Oświaty lub Starosty Augustowskiego w zależności od charakteru sprawy w terminie 14 dni od otrzymania rozstrzygnięcia skargi."
21. § 12 otrzymuje brzmienie:
"§ 12. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z obowiązującymi przepisami opatrując nimi:
1) świadectwa, duplikaty świadectw i inne druki szkolne w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków pieczęcią urzędową o średnicy 36 mm, z wyjątkiem legitymacji szkolnych oraz świadectw w miejscach przeznaczonych na umieszczenie fotografii, w których używa się pieczęci urzędowej o średnicy 20 mm,
2) poświadczenie zgodności kopii z oryginałem świadectwa, na każdej stronie,
3) sprostowanie błędów i oczywistych omyłek w treści świadectwa szkolnego promocyjnego,
4) legitymacje szkolne, potwierdzając ich ważność.
2. Zespół Szkół w Lipsku posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu, zawierającą nazwę Zespołu.
3. Tablice i pieczęcie szkoły zawierają napis: Zespół Szkół Liceum Profilowane w Lipsku.
4. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny przyjęty przez Radę Pedagogiczną po uwzględnieniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.
5. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
7. Treści zawarte w Statucie nie są sprzeczne ze statutem ramowym liceum profilowanego.
8. Postanowienia Statutu wymagają bieżącej aktualizacji - stosownie do zmian w obowiązujących przepisach.
9. Postulaty zmian Statutu proponują członkowie Rady Pedagogicznej oraz (za pośrednictwem Dyrektora) Rady Rodziców lub Samorządu Uczniowskiego na piśmie.
10. Zmiany w Statucie wprowadzane są drogą uchwały Rady Pedagogicznej.
11. Zmiany w statucie przesyła się organowi prowadzącemu szkołę oraz Podlaskiemu Kuratorowi Oświaty.
12. Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej."
§ 2.
Przyjmuje się jednolity tekst Statutu Zespołu Szkół Liceum Profilowanego w Lipsku stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Augustowie.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego z mocą obowiązującą z dniem 1 września 2003r.
Przewodniczący
Rady Powiatu w Augustowie
Roman Krzyżopolski
Metryka strony