Protokół Nr XV/04
Protokół Nr XV/04
z XV sesji Rady Powiatu w Augustowie
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
Ad. pkt 1) - Otwarcie obrad.
XV sesja Rady Powiatu w Augustowie rozpoczęła się o godz. 905 w sali konferencyjnej Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie. Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie, otworzył obrady i powitał przybyłych na sesję radnych, naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego, dyrektorów i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji
i straży, przedstawicieli mediów lokalnych (lista zaproszonych gości stanowi zał. nr 1 do protokołu).
Ad. pkt 2) - Przedstawienie porządku obrad.
Przewodniczący Rady Powiatu Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z podpisaną listą obecności w sesji bierze udział 16 radnych, w związku z czym obrady są prawomocne (lista obecności radnych stanowi zał. nr 2 do protokołu). Zapytał, czy ktoś z radnych chce zgłosić wniosek
o uzupełnienie lub zmianę proponowanego porządku obrad, który został przekazany w materiałach
na XV sesję (zał. nr 3 do protokołu).
Franciszek Wiśniewski Przewodniczący Zarządu Powiatu zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji:
pkt 11 - tj. Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia odcinka drogi nr 1227B Cisów - Kryłatka o dł. 2,500 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów - Białystok do skrzyżowania drogi powiatowej
z droga gminną nr 102933B) kategorii drogi powiatowej,
pkt 12tj. - Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia odcinka drogi nr 102933B Podcisówek - Balinka
o długości 2,200 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów - Białystok do drogi powiatowej nr 1227B Cisów - Kryłatka o dł. 2,500 km) do kategorii dróg powiatowych,
pkt 15 - tj. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie wypowiedzenia warunków płacy radnemu Mirosławowi Kruszewskiemu - lekarzowi zatrudnionemu w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Augustowie
i pkt 16 - tj. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie wypowiedzenia warunków płacy radnemu Stanisławowi Sokołowskiemu - lekarzowi zatrudnionemu w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Augustowie.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu jednogłośnie (15 głosami "za") zdjęła z porządku obrad XV sesji pkt 11, pkt 12, pkt 15 i pkt 16, zgodnie z wnioskiem zgłoszonym przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu.
Marek Roszkowski nie brał udziału w głosowaniu.
Innych propozycji do porządku obrad sesji nie zgłoszono.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła porządek obrad XV sesji, uwzględniający wprowadzone zmiany.
Następnie przystąpiono do realizacji porządku obrad, obejmującego niżej wymienione punkty:
1. Otwarcie obrad.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia Marka Jana Roszkowskiego w skład Rady Powiatu
w Augustowie.
4. Sprawozdanie Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie z realizacji zadań w 2003 r.
5. Sprawozdanie z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie za 2003 rok.
6. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2003 rok.
7. Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.
8. Interpelacje radnych.
9. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 rok.
11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia trybu i zasad postępowania w zakresie udzielania dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
12. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.
13. Informacja o działalności Wigierskiego Parku Narodowego.
14. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
15. Przyjęcie protokołu z XIV Sesji Rady Powiatu z dnia 24 lutego 2004 roku.
16. Wolne wnioski i zapytania radnych.
17. Zakończenie obrad.
Ad. pkt 3) - Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia Marka Jana Roszkowskiego w skład Rady Powiatu w Augustowie.
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, że podczas obrad XIV sesji
w dniu 24 lutego br. Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Andrzeja Słomskiego, w związku ze złożeniem przez radnego pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji.
Zgodnie z art. 194 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, po stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego, Rada Powiatu na następnej sesji powinna podjąć uchwałę o wstąpieniu na jego miejsce kandydata z tej samej listy, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów, a nie utracił prawa wybieralności i nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu orzeczonym za przestępstwo umyślne. W związku
z tym prawo do mandatu radnego przysługuje Panu Markowi Janowi Roszkowskiemu, który wyraził pisemną zgodę na objęcie funkcji radnego Powiatu Augustowskiego.
Do w/w projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.
Marek Roszkowski nie uczestniczył w głosowaniu.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (15 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 106/XV/04 w sprawie wstąpienia Marka Jana Roszkowskiego w skład Rady Powiatu
w Augustowie.
(uchwała stanowi zał. nr 4 do protokołu)
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym "Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania - "Tak mi dopomóż Bóg".
Następnie radny Marek Roszkowski powtórzył słowa roty ślubowania odczytanej przez Przewodniczącego Rady Powiatu:
"Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej powiatu i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej".
Ad. pkt 4) - Sprawozdanie Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej
w Augustowie z realizacji zadań w 2003 r.
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy
z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej - Rada Powiatu przynajmniej raz na rok rozpatruje informacje Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o zagrożeniach pożarowych powiatu.
Marcin Pożarowski Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie przedstawił sprawozdanie z realizacji zadań w 2003 roku (zał. nr 5 do protokołu).
Do złożonego sprawozdania nie zgłoszono żadnych pytań.
Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie przyjęła sprawozdanie Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej z realizacji zadań w 2003 roku.
Ad. pkt 5) - Sprawozdanie z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie
za 2003 rok.
Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, Komendant Policji składa Radzie Powiatu roczne sprawozdanie
ze swojej działalności, a także informacje o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego.
Jerzy Pieńczykowski Komendant Powiatowy Policji w Augustowie przedstawił sprawozdanie
z działalności Komendy za 2003 rok (załącznik nr 6 do protokołu).
Radny Witold Naumowicz powiedział, że w związku ze wzrostem cen złomu, nasiliła się kradzież materiałów metalowych, które są przyjmowane w punktach skupu. Od 2002 r. obowiązuje zarządzenie Wojewody Podlaskiego, nakładające na osoby prowadzące punkty skupu, obowiązek ewidencjonowania osób zdających złom, jednakże praktyka ta nie jest stosowana. W związku z tym Pan radny zapytał, czy są prowadzone kontrole punktów skupu metali w zakresie przestrzegania tego wymogu.
Ponadto z uwagi na zbliżający się sezon turystyczny, Pan radny zapytał, jakie środki zostaną podjęte przez KPP w celu przeciwdziałania brawurowej jeździe kierowców motorów i motocykli.
W związku z licznymi przypadkami nieprawidłowego parkowania pojazdów na terenie miasta
i powstającymi przez to zagrożeniami dla bezpieczeństwa ruchu, Pan radny zwrócił się z prośbą
o prowadzenie kontroli w tym zakresie przez funkcjonariuszy policji i wyciąganie konsekwencji wobec kierowców łamiących przepisy.
Jerzy Pieńczykowski, Komendant Powiatowy Policji poinformował, że na terenie Augustowa znajduje się pięć punktów skupu metali kolorowych, których działalność m.in. prowadzona dokumentacja, była kontrolowana przez funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji (wobec jednego z właścicieli zostały wyciągnięte konsekwencje). Pan Komendant poinformował, że w przedmiotowym zakresie nie stwierdzono większych nieprawidłowości. Wobec kierowców parkujących samochody
w nieprawidłowy sposób oraz w miejscach, gdzie obowiązuje zakaz parkowania, podejmowano działania w postaci zholowania pojazdu na koszt właściciela, karania mandatem. W tym zakresie KPP ściśle współpracuje ze Strażą Miejską.
Innych pytań do sprawozdania nie zgłoszono.
Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Komendanta Powiatowego Policji za 2003 rok.
Ad. pkt 6) - Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2003 rok.
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, Rzecznik Konsumentów przedkłada Radzie Powiatu roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
Jarosław Szlaszyński, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Augustowie przedstawił sprawozdanie
z działalności za 2003 rok (zał. nr 7 do protokołu).
Do przedłożonego sprawozdania nie zgłoszono żadnych pytań.
Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2003 rok.
Ad. pkt 7) - Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.
Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu
w Augustowie w okresie od 24 lutego do 20 kwietnia 2004 roku (zał. nr 8 do protokołu).
Do przedłożonego sprawozdania nie zgłoszono żadnych pytań.
Ad. pkt 8) - Interpelacje radnych.
Nie zgłoszono żadnych interpelacji radnych.
Ad. pkt 9) - Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu
w Augustowie.
Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z art. 12 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz § 9 ust. 6 Statutu Powiatu Augustowskiego, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu i podejmowanie uchwały
w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu z tego tytułu, należy do wyłącznej właściwości Rady Powiatu. Terminem ustawowym wynikającym z art. 136 ust. 2 ustawy
z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, w jakim Rada Powiatu powinna rozpatrzyć sprawozdanie z wykonania budżetu i podjąć uchwałę w sprawie absolutorium, jest 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Przewodniczącego Zarządu Powiatu.
Franciszek Wiśniewski, Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił informacje dotyczące wykonania budżetu powiatu augustowskiego za 2003 rok o poniższej treści:
"W dniu dzisiejszym przedkładam Wysokiej Radzie w imieniu Zarządu Powiatu sprawozdanie
z wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za 2003 rok.
Na wstępie pragnę podkreślić, że jest to pierwszy budżet w całości przygotowany i realizowany przez obecny Zarząd Powiatu. Uchwalając budżet na 2003 r. w dniu 3 marca 2003 r. przyjęliśmy, ze będzie on zrównoważony - wydatki będą równe planowanym dochodom. Było to możliwe dzięki decyzjom organizacyjnym i finansowym podjętym przez obecny Zarząd Powiatu w 2002 r. oraz w styczniu i lutym 2003 r., których pozytywne skutki spowodowały ograniczenie wydatków budżetowych, w tym zwłaszcza kosztów utrzymania powiatowych jednostek budżetowych. Jednak sytuacja finansowa szpitala wymagała zaangażowania środków budżetu powiatu w udzielenie SP ZOZ w Augustowie pomocy finansowej niezbędnej dla jego dalszego funkcjonowania. W dniu 29 sierpnia 2003 r., a więc po przetargu na udzielenie kredytu dla SPZOZ, gdzie nie było ofert bankowych na udzielenie kredytu, Rada Powiatu dokonała nowelizacji budżetu, w której nastąpiła zmiana podstawowego założenia budżetu - wprowadziliśmy deficyt budżetowy w wysokości 3 mln zł. Postanowiliśmy wykorzystać transze otwartego przez poprzedni Zarząd kredytu pozostawione do dyspozycji powiatu w 2003 r.
w wysokości 3 mln zł i przeznaczyć je na udzielenie pomocy finansowej szpitalowi. Zwiększyliśmy więc wydatki budżetu o tę kwotę z przeznaczeniem na przejęcie zobowiązań od SP ZOZ w Augustowie i ich spłatę przez powiat w 2003 r.
Dochody budżetu Powiatu Augustowskiego w 2003 r. wyniosły 28.070 tys. zł. i były niższe niż planowano o 368 tys. zł. Główną przyczyną nie wykonania planu było osiągnięcie niższych wpływów
z tytułu opłat komunikacyjnych. Zakładano uzyskanie dochodów w wysokości 1.250 tys. zł czyli na poziomie osiągniętym w 2002 r. Wpływy wyniosły 942 tys. zł i były niższe niż planowano o 308 tys. zł. Poziom dochodów z tego tytułu jest uzależniony od ilości wymienionych praw jazdy i zmian własności samochodów, na co nie mamy wpływu.
Dochodami decydującymi o wykonaniu planu są wpływy z subwencji. Wyniosły one w 2003 r. 17.465 tys. zł. Stanowiły one ponad 62% całości dochodów i zostały zrealizowane w 100%. W niektórych pozycjach nie wykonano w pełni planu dochodów, lecz nie miało to większego wpływu na wykonanie planu ogółem, ponieważ osiągnięto jednocześnie dochody nie planowane, bądź wyższe niż planowano.
Ponadto pragnę podkreślić, że dzięki podjętym staraniom uzyskaliśmy dodatkowe środki na sfinansowanie inwestycji na drogach powiatowych w wysokości 947 tys. zł. Były to środki od gmin w wysokości 350 tys. zł, z 10% rezerwy części drogowej subwencji ogólnej w wysokości 300 tys. zł i programu SAPARD w wysokości 297 tys. zł.
Wydatki budżetowe w 2003 r. wyniosły łącznie 30.842 tys. zł i były niższe od poziomu założonego w planie o 596 tys. zł. Wpływ na niższe wykonanie wydatków miał przede wszystkim fakt, iż założony plan dochodów nie został w pełni zrealizowany. Stąd też Zarząd Powiatu analizował na bieżąco szczegółowo koszty funkcjonowania jednostek powiatowych, realizację poszczególnych zadań oraz zakres poszczególnych wydatków. W wyniku tych działań zrealizowano praktycznie zaplanowane zadania, przy poniesieniu wydatków w wysokości niższej niż zakładano w planie. Ostatecznie deficyt budżetu wyniósł kwotę 2.771 tys. zł i jest niższy od założonego w budżecie o 229 tys.
Sytuacja jaką zastaliśmy w powiecie na początku kadencji naszej Rady Powiatu, zmusiła nas do realizacji następujących zadań:
1. wyprowadzenie budżetu Powiatu Augustowskiego z głębokiej zapaści finansowej,
2. zbilansowanie wydatków oświatowych w ramach subwencji oświatowej,
3. podjęcie działań organizacyjnych oraz udzielenie pomocy finansowej szpitalowi dążąc do zbilansowania jego budżetu oraz zmniejszania jego zadłużenia,
4. realizacja szerokiego zakresu inwestycji drogowych oraz inwestycji w jednostkach oświatowych wykorzystując do tego wszelkie możliwe do pozyskania środki finansowe w tym w szczególności środki przed akcesyjne postawione do dyspozycji naszemu krajowi.
Zarząd Powiatu konsekwentnie realizuje zadania określone na początku swojej kadencji przez Radę Powiatu Augustowskiego. I tak:
Podjęte decyzje organizacyjne i finansowe, o których mówiłem na wstępie, doprowadziły do tego, że kwota 3 mln zł. z kredytu zaciągniętego przez poprzedni Zarząd stała się wolna a przyjęty pierwszy budżet Tej Rady był zrównoważony. Taka sytuacja pozwoliła Radzie Powiatu na:
1. Udzielenie pomocy finansowej szpitalowi augustowskiemu. Zaangażowano na ten cel środki finansowe powiatu w łącznej wysokości 5.069 tys. zł w następujących formach:
a) kwotę 4.355 tys. zł przeznaczono na:
- przejęcie zobowiązań Szpitala z tytułu pokrycia ujemnego wyniku finansowego za 2001 i 2002 r., w ramach którego przejęto i spłacono zobowiązania wobec wierzycieli na łączną kwotę 2.782 tys. zł,
- spłatę zobowiązań SP ZOZ wobec Nordea Bank Polska S.A. z tytułu udzielonego przez powiat poręczenia, które w 2003 r. było w całości spłacane przez powiat na łączną kwotę 1.378 tys. zł,
- spłatę odsetek od kredytu w Banku Zachodnim WBK, których spłata w 2003 r. wyniosła 195 tys. zł.
b) udzielenie 4 pożyczek ze środków powiatu na łączną kwotę 314 tys. zł, z których SP ZOZ zwrócił 2 na kwotę 130 tys. zł, a spłatę pozostałych 2 na kwotę 184 tys. zł przedłużyliśmy na 2004 r.,
c) przedłużenie na rok 2004 terminu spłaty pożyczki udzielonej jeszcze w 2002 r. w wysokości 400 tys. zł.
2. Zbilansowano funkcjonowanie 10 powiatowych jednostek oświatowych w ramach subwencji oświatowej. Na realizację zadań oświatowych wydatki w 2003 r. wyniosły łącznie kwotę 13.758 tys. zł, co stanowiło blisko 45% wszystkich wydatków powiatu. Co więcej w ramach subwencji oświatowej, której w 2002 r. brakowało na normalne funkcjonowanie powiatowych jednostek oświatowych, dzisiaj realizujemy tak potrzebne w naszych jednostkach oświatowych zadania remontowe.
3. Realizacje inwestycji na drogach powiatowych. W pełni zrealizowano przyjęte do wykonania na 2003 r. zadania inwestycyjne na drogach powiatowych. Wydatki inwestycyjne wyniosły łącznie 1.266 tys. zł. za które wykonano:
- modernizację drogi o długości 2,9 km Netta II -Uścianki - Jeziorki na kwotę 596 tys. zł, w tym ze środków SAPARD 297 tys. zł i Gminy Augustów 150 tys. zł,
- przebudowę drogi długości 3.810 m Pomiany - Barszcze w wysokości 416 tys. zł, w tym ze środków Gminy Bargłów 155 tys. zł,
- przebudowę drogi o długości 850 m Gruszki - Rubcowo - Skiblewo kwotę 74 tys. zł , w tym ze środków Gminy Plaska 45 tys. zł.
- opracowanie dokumentacji projektowych na przebudowę 7 dróg powiatowych na łączną kwotę 127 tys. zł, które będą stanowiły podstawę do realizacji inwestycji w latach następnych i pozyskania na ich realizację środków z Unii Europejskiej.
Pozostałe zadania były realizowane na bieżąco w zakresie określonym w budżecie powiatu
na 2003 r. i zostały wykonane.
Zarząd Powiatu zdołał osiągnąć założone w budżecie na 2003 rok cele. Ponadto udało się zmniejszyć, w stosunku do planowanego, wysokość deficytu budżetowego o 229 tys. zł, pomimo uzyskania dochodów budżetowych w wysokości niższej niż planowano. Udzielono bardzo dużej pomocy finansowej szpitalowi. Zaangażowano środki budżetu w wysokości 4.355 tys. zł. Stanowiło to bardzo duże obciążenie dla powiatu - przeznaczono na ten cel ponad 14% wszystkich wydatków. Ponadto należy uwzględnić również przedłużenie na 2004 r. terminów spłaty pożyczek udzielonych przez powiat dla SP ZOZ na łączną kwotę 584 tys. zł.
Realizację założonych celów w budżecie i w trudnych warunkach należy uznać za nasz sukces.
W tym miejscu pragnę podziękować przede wszystkim członkom Zarządu, Przewodniczącemu Rady Powiatu, który wspomagał Zarząd na każdym jego posiedzeniu, wszystkim radnym, oraz pracownikom powiatowych służb, inspekcji i straży, pracownikom powiatowych jednostek budżetowych, za wykonaną ciężką i szczególnie niewdzięczną pracę. Bez waszego wkładu pracy i zaangażowania nie byłoby możliwe zrealizowanie zadań określonych w budżecie powiatu na 2003 r. Efekty tej pracy oceniła Komisja Rewizyjna Rady Powiatu wydając pozytywną opinię o wykonaniu budżetu. Również Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wydała pozytywną opinię o sprawozdaniu z wykonania budżetu przedłożonego Radzie.
Proszę o przyjęcie sprawozdania i udzielenie Zarządowi Powiatu absolutorium z tytułu wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za 2003 rok".
Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski powiedział, że sprawozdanie z wykonania budżetu za 2003 rok zostało przekazane w materiałach na XV sesję, a także było przedmiotem obrad komisji Rady Powiatu, w związku z czym radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Zapytał, czy ktoś z radnych ma pytania do Przewodniczącego Zarządu Powiatu lub Skarbnika Powiatu w zakresie przedłożonego sprawozdania.
Do sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2003 rok nie zgłoszono żadnych pytań.
Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym, Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje
z wnioskiem do Rady Powiatu o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.
Pozytywna opinia Komisji w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2003 rok została przekazana wraz z materiałami na sesję. Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia br. wypracowała również wniosek o udzielenie Zarządowi absolutorium z tego tytułu.
Radny Czesław Warakomski odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie z tytułu wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za 2003 rok (zał. nr 9 do protokołu).
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu zapoznał radnych z treścią uchwał Regionalnej Izby Obrachunkowej:
- Nr RIO.V/4A/15/04 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Augustowie wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium (zał. nr 10 do protokołu),
- Nr RIO.V/5/18/04 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Augustowie sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2003 rok (zał. nr 11 do protokołu).
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 107/XV/04 w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie.
(uchwała nr 107/XV/04 stanowi zał. nr 12 do protokołu)
Franciszek Wiśniewski, Przewodniczący Zarządu Powiatu podziękował radnym za jednomyślność przy podejmowaniu uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium.
Przewodniczący Rady Powiatu ogłosił przerwę w obradach.
Przerwa
Po wznowieniu obrad przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku sesji.
Na sali obrad znajduje się 15 radnych (w dalszej części obrad nie uczestniczył radny Czesław Warakomski).
Ad. pkt 10) - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 rok.
Mirosław Krakowski, Skarbnik Powiatu omówił szczegółowo projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu augustowskiego na 2004 rok.
Zmiany budżetu powiatu wynikają z :
- wprowadzenia nowych zadań remontowych i termomodernizacyjnych w jednostkach oświatowych tj. Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zespole Szkół Technicznych,
- zwiększenia wydatków inwestycyjnych o kwotę 33.000 zł z przeznaczeniem na wykonanie dokumentacji technicznej na przebudowę trzech ulic powiatowych w Augustowie tj. ul. Żurawiej, ul. Rajgrodzkiej na odcinku od Alei Jana Pawła do ul. Wrzosowej, oraz ul. Młodości,
- zwiększenia limitu wydatków na zakupy inwestycyjne związane z utworzeniem Centrum Zarządzania Kryzysowego w związku z niewykorzystaniem do dnia 31 marca 2004 roku środków w wysokości 21.200 zł ujętych w uchwale Rady Powiatu Nr 90/XII/03 z dn. 22 grudnia 2003 r. jako wydatek niewygasający,
-zmian kwot dotacji dla instytucji i podmiotów dotyczących rozdysponowania dotacji w kwocie 6.300 zł na realizację zadań z zakresu opieki społecznej, przyznania dotacji na koszty funkcjonowania szkół niepublicznych prowadzonych na terenie Augustowa w wysokości 50% kosztów utrzymania szkoły publicznej oraz zwiększenia o 3.500 zł dotacji dla Suwalskiej Izby Rolniczo-Turystycznej.
Wprowadzenie zadań polegających na termomodernizacji budynków Zespołu Szkół Ogólnokształcących oraz Zespołu Szkół Technicznych spowoduje zwiększenie deficytu budżetu powiatu do kwoty 1.047.153 zł. Źródłem pokrycia deficytu będzie planowany do zaciągnięcia kredyt długoterminowy preferencyjny, który daje możliwość uzyskania premii termomodernizacyjnej w wysokości 25% udzielonego kredytu. W związku z tym zmienia się również plan przychodów i rozchodów budżetu powiatu oraz prognoza budżetu powiatu i spłaty zobowiązań na lata 2004-2011.
Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów w sprawie zmiany budżetu powiatu na 2004 rok (zał. nr 13 do protokołu).
Do przedłożonego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok nie zgłoszono żadnych pytań.
Na sali obrad w momencie głosowania znajduje się 13 radnych (nie ma radnego Marka Roszkowskiego i Jarosława Szlaszyńskiego).
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 13 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 108/XV/04 w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 rok.
(uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu)
Ad. pkt 11) - Podjęcie uchwały w sprawie określenia trybu i zasad postępowania w zakresie udzielania dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski poinformował, że ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nakłada na samorządy obowiązek nowelizacji uchwał dotyczących udzielania dotacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, wydanym na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych. W związku z tym dostosowania wymaga uchwała Nr XI/99/99 Rady Powiatu z dnia 22 listopada 1999 roku określająca zasady i tryb udzielania dotacji z budżetu powiatu. Przedłożony projekt uchwały określa zasady udzielania dotacji na cele publiczne związane z realizacją zadań powiatu na zadania inne niż wynikające z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Natomiast przyznawanie dotacji na zadania wymienione w w/w ustawie będzie odbywało się w trybie zgodnym z przepisami tego aktu prawnego.
Rodzaj zadania oraz wysokość dotacji, która ma być przeznaczona na jego realizację, będzie każdorazowo określać Rada Powiatu w uchwale budżetowej. Ponadto zgodnie z projektem przedmiotowej uchwały, zadania i kwoty dotacji ustalone w budżecie powiatu, jak też informacja o dokonanym przez Zarząd Powiatu wyborze oferty i wykorzystaniu przyznanej dotacji, będą podawane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty. Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Zarządem Powiatu a podmiotem niezaliczanym do sektora finansów publicznych. Projekt uchwały określa również sposób rozliczania przyznanej dotacji oraz zasady dokonywanej przez Zarząd kontroli prawidłowości realizacji zleconego zadania w dwóch formach, tj. obligatoryjnie - poprzez analizę rozliczenia finansowego i rzeczowego przedkładanego przez podmiot otrzymujący dotację oraz fakultatywnie - poprzez dokonywanie czynności kontrolnych na każdym etapie realizacji zadania. Ponadto projekt uchwały nakłada na Zarząd Powiatu obowiązek przedstawienia danych o realizacji zadań, na które udzielono dotacji z budżetu powiatu, zarówno w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu, jak też w informacji za pierwsze półrocze. Do 31 maja 2004 r. dotacje będą przyznawane na zasadach określonych w uchwale Rady Powiatu Nr XI/75/99 z 22 listopada 1999 r., natomiast od 1 czerwca br. w przedmiotowym zakresie będą obowiązywały zasady określone w projekcie omawianej uchwały.
Radni, Krystyna Grajewska i Witold Naumowicz przedstawili w kolejności opinie Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki (zał. nr 15 do protokołu) oraz Komisji Budżetu i Finansów (zał. nr 16 do protokołu) w sprawie projektu uchwały dotyczącej określenia trybu i zasad postępowania w zakresie udzielania dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
Do w/w projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 13 radnych (nie ma radnego Marka Roszkowskiego i Jarosława Szlaszyńskiego).
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 13 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 109/XV/04 w sprawie określenia trybu i zasad postępowania w zakresie udzielania dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
(uchwała stanowi załącznik nr 17 do protokołu)
Ad. pkt 12) - Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.
Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski poinformował, że zgodnie z art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Rada Powiatu w formie uchwały określa zadania, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przyznawane corocznie samorządowi powiatowemu.
Projekt uchwały, przekazany radnym w materiałach na sesję, był przedmiotem obrad Komisji Budżetu i Finansów, która w wyniku przeprowadzonej analizy zaproponowała zmiany do projektu, polegające na zwiększeniu o kwotę 25.967 zł środków przeznaczonych na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i zmniejszeniu o tę kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze osobom niepełnosprawnym. Propozycje Komisji zostały zaakceptowane przez Zarząd Powiatu i przyjęte w formie autopoprawki do projektu uchwały Rady Powiatu.
Na salę obrad wszedł radny Marek Roszkowski, w związku z czym w obradach bierze udział
14 radnych.
Radni, Witold Naumowicz i Mirosław Kruszewski przedstawili w kolejności opinie Komisji Budżetu i Finansów (zał. nr 18 do protokołu) oraz Komisji Rodziny, Zdrowi i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli (zał. nr 19 do protokołu) w sprawie projektu przedmiotowej uchwały.
Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (14 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 110/XV/04 w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.
(uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu)
Ad. pkt 13) -Informacja o działalności Wigierskiego Parku Narodowego.
Zbigniew Bogusławski Zastępca Dyrektora Wigierskiego Parku Narodowego poinformował, że Park zasięgiem działania obejmuje obszar trzech powiatów - suwalskiego, sejneńskiego i augustowskiego, oraz czterech gmin, w tym również gminy Nowinka. Podstawowym celem utworzenia Parku była ochrona ekosystemów wodnych (oprócz jeziora Wigry na obszarze Parku znajduje się 41 innych zbiorników wodnych), a także ochrona rzeźby terenu i terenów Puszczy Augustowskiej.
Główne kierunki działalności Parku to:
- ochrona ścisła - obejmuje 623 ha powierzchni Parku (ok. 4%)
- ochrona częściowa - obejmuje 11540 ha powierzchni Parku (76,5%)
- ochrona krajobrazowa - obejmuje 2921 ha.
Ponadto Park realizuje następujące zadania:
- działania na ekosystemach nieleśnych np. utrzymanie naturalnej roślinności łąk,
- utrzymanie ekosystemów wodnych - ochrona roślinności i gatunków ryb, zwiększanie liczebności ryb drapieżnych, utrzymanie rzadkich gatunków ryb np. troci,
- tworzenie siedlisk zastępczych dla pewnych gatunków owadów narażonych na wyginięcie,
- ochrona rzadkich gatunków płazów - restytucja zanikających oczek wodnych i małych zbiorników wodnych,
- działalność edukacyjna, która obejmuje m.in.: organizację różnego rodzaju imprez np. obchody Dnia Ziemi, Sprzątanie Świata, prowadzenie tzw. zielonych szkół, zajęć na ścieżkach edukacyjnych, organizację spływów kajakowych szlakiem Czarnej Hańczy; działalność wydawniczą w dużej mierze dzięki dotacjom z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (rocznie Park wydaje około 10 tytułów),
- współpraca ze szkołami i samorządami lokalnymi (prowadzenie sekretariatu porozumienia Forum Samorządowego Pojezierza Suwalsko - Augustowskiego i Ziemi Sejneńskiej Fondelf, prowadzenie pracowni naukowej i współpraca w zakresie badań z Uniwersytetem Warmińsko - Mazurskim, Politechniką Krakowską oraz Wszechnicą Mazurską w Olecku),
- propagowanie nowatorskich rozwiązań w zakresie ochrony przyrody i środowiska (np. kolektory słoneczne do ogrzewania wody użytkowej),
- aktualnym przedsięwzięciem realizowanym przez Park jest budowa stacji edukacyjnej
w miejscowości Stary Folwark.
Problemy, z jakimi boryka się Wigierski Park Narodowy to:
- urbanizacja głównie na terenach położonych wokół jeziora Wigry oraz związane z tym samowole budowlane,
- brak dobrze funkcjonującego systemu gospodarki odpadami,
- brak sprawnie funkcjonującej gospodarki ściekowej (głównie na terenie gmin powiatu suwalskiego
i sejneńskiego).
Do przedstawionej informacji o działalności Wigierskiego Parku Narodowego nie zgłoszono żadnych pytań.
Ad. pkt 14) - Odpowiedzi na interpelacje radnych.
Nie zgłoszono żadnych interpelacji radnych, w związku z czym nie udzielono na nie odpowiedzi.
Ad. pkt. 15) - Przyjęcie protokołu z XIV sesji Rady Powiatu z dnia 24 lutego 2004 r.
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że protokół z obrad XIV sesji Rady Powiatu z dnia 24 lutego 2004 r. był wyłożony do wglądu w Wydziale Organizacyjno - Prawnym Starostwa Powiatowego i podczas dzisiejszych obrad, w związku z czym radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Zapytał, czy ktoś ma uwagi lub zastrzeżenia do treści protokołu.
Nie zgłoszono żadnych uwag do treści protokołu z obrad XIV sesji.
W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 14 głosami "za" przyjęła protokół z obrad XIV sesji Rady z dnia 24 lutego 2004 r.
Ad. pkt 16) - Wolne wnioski i zapytania radnych.
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał radnym o obowiązku złożenia do dnia 30 kwietnia oświadczenia majątkowego wraz z kserokopią zaznania podatkowego za 2003 rok.
Poinformował, że w odpowiedzi na wniosek Pana radnego Antoniego Snarskiego, zgłoszony na poprzedniej sesji Rady Powiatu, dotyczący naprawy nawierzchni drogi Augustów-Lipsk, Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku wystosował pismo, zgodnie z którym, z uwagi na zły stan techniczny drogi, ustawiono oznakowanie informujące kierowców o zagrożeniu bezpieczeństwa ruchu i rozpoczęto działania związane z wyremontowaniem najbardziej zniszczonych odcinków jezdni. Przewodniczący Rady poinformował również, że w dniu 28 maja bieżącego roku w Augustowie odbędzie się V Samorządowa Olimpiada Województwa Podlaskiego.
Radny Adam Medykiewicz zgłosił wniosek o wystąpienie do Rady Miasta Augustów z prośbą o podjęcie działań w celu wydzielenia i utworzenia na terenie miasta dodatkowych miejsc parkingowych. Aktualna ilość parkingów oraz ich lokalizacja nie zabezpiecza potrzeb kierujących pojazdami w zakresie parkowania, w związku z czym zdarzają się przypadki zatrzymywania samochodów w sposób niezgodny z przepisami ruchu drogowego. Zjawisko to występuje głównie w pobliżu urzędów, supermarketów oraz innych instytucji użyteczności publicznej.
Innych wniosków i zapytań nie zgłoszono.
Ad. pkt 17) - Zakończenie obrad.
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie o godz. 1200 podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w obradach oraz w związku z wyczerpaniem przyjętego porządku posiedzenia zamknął obrady XV Sesji Rady Powiatu w Augustowie.
PRZEWODNICZĄCY RADY
POWIATU W AUGUSTOWIE
Roman Krzyżopolski
Protokół sporządziła:
Dorota Wiszniewska
Załączniki:
(znajdują się do wglądu w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego w Augustowie)
1) lista osób zaproszonych na XV sesję;
2) lista obecności radnych;
3) porządek posiedzenia XV sesji;
4) uchwała Nr 106/XV/04 w sprawie wstąpienia Marka Jana Roszkowskiego w skład Rady Powiatu w Augustowie,
5) sprawozdanie z realizacji zadań Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie za 2003 rok,
6) sprawozdanie z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie za 2003 rok,
7) sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2003 roku,
8) sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie w okresie od 24 lutego do 20 kwietnia 2004 roku,
9) wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie,
10) uchwała nr RIO V/4A/15/04 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Augustowie wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium,
11) uchwała Nr RIO V/5/18/04 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Augustowie sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2003 rok,
12) uchwała Nr 107/XV/04 w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie,
13) opinia Komisji Budżetu i Finansów w sprawie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu augustowskiego na 2004 rok,
14) uchwała Nr 108/XV/04 w sprawie zmiany budżetu powiatu na 2004 rok,
15) opinia Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w sprawie projektu uchwały w sprawie określenia trybu i zasad postępowania w zakresie udzielania dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania,
16) opinia Komisji Budżetu i Finansów w sprawie projektu uchwały w sprawie określenia trybu i zasad postępowania w zakresie udzielania dotacji z budżetu powiatu,
17) uchwała nr 109/XV/04 w sprawie określenia trybu i zasad postępowania w zakresie udzielania dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania,
18) opinia Komisji Budżetu i Finansów w sprawie projektu uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2004 roku,
19) opinia Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w sprawie projektu uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2004 roku,
20) uchwała Nr 110/XV/04 w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.
Metryka strony