Protokół Nr XXXII/06
Protokół Nr XXXII/06
z XXXII sesji Rady Powiatu w Augustowie
z dnia 14 lipca 2006 r.
Ad. pkt 1. - Otwarcie obrad.
O godzinie 830 w sali konferencyjnej Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie, Pan Roman Krzyżopolski - Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie otworzył obrady XXXII sesji Rady Powiatu w Augustowie. Przewodniczący przywitał przybyłych na sesję radnych oraz zaproszonych gości (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż zgodnie z podpisaną listą obecności w obradach sesji bierze udział 15 radnych, w związku z czym obrady są prawomocne (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Ad. pkt 2. - Przedstawienie porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad XXXII sesji (załącznik nr 3 do protokołu) został przekazany w materiałach na sesję, a następnie zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z radnych chce zgłosić wniosek o zmianę bądź uzupełnienie porządku sesji.
W związku z tym, iż nie zgłoszono żadnych dodatkowych punktów do rozpatrzenia na forum Rady, Przewodniczący zarządził głosowanie nad porządkiem.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu jednomyślnie, tj. 15 głosami "za" przyjęła porządek obrad XXXII sesji obejmujący niżej wymienione punkty:
1. Otwarcie obrad.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.
4. Informacja Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu augustowskiego za 2005 rok.
5. Interpelacje radnych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Tadeusza Samsik.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) nadania statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie.
b) nadania statutu Powiatowemu Zarządowi Dróg w Augustowie.
c) nadania statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Augustowie.
d) nadania statutu Starostwu Powiatowemu w Augustowie.
e) zatwierdzenia zmian w statucie oraz tekstu jednolitego Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.
8. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia raportu "Realizacja programu ochrony środowiska dla powiatu augustowskiego na lata 2004-2005".
9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zakresu i formy przedstawienia przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej informacji o przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze.
10. Podjęcie uchwały w sprawie założenia Zespołu Placówek Młodzieżowych w Augustowie, Aleja Kardynała Wyszyńskiego 3A.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr 193/XXIV/05 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 27 lipca 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu 2 "Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionie" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa.
13. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania przesunięć pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki PFRON w 2006 r.
14. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok.
15. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
16. Przyjęcie protokołu z XXXI sesji Rady Powiatu z dnia 25 kwietnia 2006 r.
17. Wolne wnioski i zapytania radnych.
18. Zakończenie obrad.
Ad. pkt 3. - Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.
/w trakcie przedstawiania przez Starostę sprawozdania do obecnych na sesji radnych dołączyli: radna Barbara Wierzbicka oraz radny Stanisław Sokołowski/
Franciszek Wiśniewski Starosta Augustowski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie za okres od 4 maja do 14 lipca 2006 r.
Treść sprawozdania przedstawia się następująco:
"Panie Przewodniczący,
Wysoka Rado,
Składam Wysokiej Radzie sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu za okres od 4 maja do 14 lipca 2006 r.
W tym okresie Zarząd odbył 9 posiedzeń, na których podjął 59 uchwał i skierował do Wysokiej Rady te projekty, które będą przedmiotem obrad dzisiejszej sesji, a które dotyczą między innymi:
-
nadania statutu powiatowym jednostkom budżetowym,
-
przyjęcia raportu z "Realizacji programu ochrony środowiska dla powiatu augustowskiego na lata 2004-2005".
-
określenia zakresu i formy przedstawienia przez spzoz-y informacji z przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze,
-
założenia Zespołu Placówek Młodzieżowych w Augustowie,
-
ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa.
-
dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki PFRON w 2006 r.
-
zmian w budżecie powiatu na 2006 rok.
Uzasadnienie do projektów uchwał zostanie Państwu Radnym przedstawione w dalszej części obrad, zgodnie z przyjętym porządkiem.
Szanowna Rado,
Informuję, iż zgodnie z zapisami nowej ustawy o finansach publicznych Zarząd Powiatu przyjął i podał do publicznej wiadomości informację o wykonaniu budżetu Powiatu Augustowskiego za 2005 rok oraz o wykazie osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej w 2005 roku.
W okresie sprawozdawczym Zarząd podejmował uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 r. Zmiany polegały między innymi na:
-
zmniejszeniu rezerwy ogólnej oraz zwiększeniu planu wydatków,
-
zwiększeniu planu dochodów i planu wydatków budżetu i dokonaniu przeniesień w planie wydatków.
Panie Przewodniczący,
Wysoka Rado,
Informuję, że w związku z ogłoszonym przez Wojewodę Podlaskiego konkursem na realizację projektów dotyczących organizacji zajęć pozalekcyjnych w szkołach, Zarząd złożył wniosek do projektu rządowego "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym".
Zarząd wyraził zgodę na realizację, przez Augustowskie Centrum Edukacyjne - Centrum Kształcenia Ustawicznego, zadania publicznego z zakresu administracji rządowej, polegającego na organizacji i przeprowadzeniu kursu języka polskiego i kursu adaptacyjnego dla repatriantów i członków najbliższych rodzin. Kurs odbywa się w terminie od 1 lipca do końca sierpnia br. i bierze w nim udział 160 uczestników z terenu województwa podlaskiego i województwa warmińsko - mazurskiego. Koszty bezpośrednie tego przedsięwzięcia wynoszą 224.000 zł i w całości zostaną sfinansowane z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.
W dniu 7 lipca br. Zarząd Powiatu złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu "Dziś uczeń - jutro student - III" oraz projektu "Stypendia dla studentów z powiatu augustowskiego III", w ramach ZPORR 2004-2006 dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne".
Szanowni Państwo Radni,
Zakończony został nabór do szkół ponadgimnazjalnych powiatu augustowskiego na rok szkolny 2006/2007. Po raz pierwszy został przeprowadzony przy wykorzystaniu elektronicznego systemu "NABÓR 2006". W porównaniu do lat ubiegłych nabór został przeprowadzony sprawnie i terminowo.
Wysoka Rado,
Zarząd powołał komisje egzaminacyjne do przeprowadzenia postępowania egzaminacyjnego dla nauczycieli kontraktowych ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego. W wyniku przeprowadzonego postępowania 6 naszych nauczycieli otrzymało stopień nauczyciela mianowanego.
Zarząd przyznał 23 zasiłki pieniężne na pomoc zdrowotną nauczycielom oraz nauczycielom emerytom i rencistom korzystającym z opieki zdrowotnej.
Zarząd Powiatu powierzył na okres od 1 czerwca do 31 sierpnia 2006 r. pełnienie obowiązków dyrektora II LO Panu Bogdanowi Ostrowskiemu. Jednocześnie informuję, że powołana przez Zarząd komisja konkursowa zakończyła postępowanie i wyłoniła kandydaturę Pana Wojciecha Walulika na stanowisko Dyrektora II Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie.
Szanowni Państwo Radni,
W okresie sprawozdawczym zostały rozstrzygnięte przetargi na roboty budowlane w naszych jednostkach oświatowych:
-
na zadanie inwestycyjne pn. "Termomodernizacja budynku Bursy Międzyszkolnej" przeznaczyliśmy kwotę 649.600 zł. Zadanie realizowane jest przez firmę "Budopol" Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe,
-
na wymianę posadzek w Zespole Szkół Ogólnokształcących kwotę 384.276 zł. Zadanie jest realizowane przez Zakład Budowlano-Produkcyjno-Handlowego K i B Kotwica,
-
na remont łazienek i centralnego ogrzewania w Zespole Szkół Technicznych kwotę 120.500 zł. Zadanie realizowane jest przez Zakład Remontowo-Budowlany Jarosław Wirkowski.
Zarząd przyjął również Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia na wykonanie robót termomodernizacyjnych w budynku Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. W dniu 18 lipca nastąpi rozstrzygniecie przetargu i mam nadzieje, że zostanie wyłoniony wykonawca. Natomiast na budowę pochylni dla osób niepełnosprawnych przy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej zostało przyznane dofinansowanie w wysokości 9.000 zł. ze środków PFRON. Zarząd Powiatu powołał komisję przetargową do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na te roboty budowlane. Na najbliższym posiedzeniu Zarządu będzie analizowana specyfikacja istotnych warunków zamówienia i zostanie podjęta decyzja o ogłoszeniu przetargu.
Ponadto informuję, iż wyniku postępowania przetargowego na wykonanie robót budowlanych polegających na wykonaniu zmiany konstrukcyjnej dachu z adaptacją poddasza na cele użytkowe oraz ocieplenie i wymianę stolarki okiennej w budynku administracyjnym Starostwa Powiatowego przy ul. 3 Maja 29, wybrano ofertę Przedsiębiorstwa Produkcyjno Handlowo Usługowego "Budopol", które zaoferowało wykonanie zamówienia za cenę brutto 588.186,66 PLN. Aktualnie prowadzone są prace zgodnie z projektem związane z wykonaniem nadbudowy budynku Starostwa i przykryciem budynku dachem.
Wykonywane będzie również ocieplenie stropodachu w budynku Powiatowego Zarządu Dróg przy ul. Wojska Polskiego 54, na które Zarząd Powiatu przyznał środki finansowe w wysokości 14.000 zł.
Wysoka Rado,
Zarząd, zgodnie z propozycją komisji przetargowej, dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w procedurze prowadzonej w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę, montaż, uruchomienie i konfigurację urządzeń i oprogramowania dla potrzeb systemu informatycznego Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Augustowie. Wykonawcą zamówienia będzie firma Abakus Systemy Teleinformatyczne Sp. z o.o. z Bielsko Białej, która zaoferowała wykonanie zamówienia za cenę brutto 71.631,15 EURO.
Panie i Panowie Radni,
Zarząd Powiatu z dniem 5 maja 2006 r. powierzył stanowisko Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie Panu Sławomirowi Kosidło.
W dniu 11 maja 2006 r. zostało zatwierdzone przez Zarząd sprawozdanie finansowe SPZZOD w Augustowie za 2005 rok, zaś w dniu 29 czerwca Zarząd Powiatu zatwierdził sprawozdanie finansowe SPZOZ za 2005 rok. Szczegółowa analiza ekonomiczna tego sprawozdania wykonana przez Zarząd wskazuje obszary funkcjonowania SPZOZ najbardziej kosztochłonne. W oparciu o tą analizę Dyrektor szpitala, realizując przyjęty przez Radę Powiatu program restrukturyzacji SPZOZ, przygotuje niezbędne przedsięwzięcia zmierzające do zbilansowania budżetu szpitala.
Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni,
Na posiedzeniu w dniu 7 lipca br. Zarząd Powiatu analizował możliwości rozszerzenia działalności Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie na bazie nieruchomości położonej przy ulicy Ułanów Krechowieckich 17. Było to piąte posiedzenie Zarządu poświęcone tej sprawie, bowiem ciągle brakowało przejrzystej, rzetelnej analizy organizacyjno - finansowej przyszłych rozwiązań funkcjonowania SPZZOD, a tym samym decyzji Zarządu Powiatu.
Były rozpatrywane dwa warianty, a mianowicie:
- adaptacja I piętra budynku, w którym znajduje się Zakład, oraz
- przeznaczenie całej nieruchomości na cele Zakładu .
Zarząd dokonał oceny możliwości i zasadności realizacji obu wariantów rozbudowy w oparciu o analizę opracowaną przez komisję powołaną przez Zarząd Powiatu. Do opracowania analizy funkcjonowania SPZZOD w dwóch zakładanych wariantach przyjęto założenia techniczno - ekonomiczne wynikające ze sprawozdania finansowego SPZZOD za 2005 r.
W wyniku adaptacji I piętra zajmowanego obecnie przez Zakład wschodniego skrzydła budynku, powstanie 30 dodatkowych łóżek dla pacjentów oraz uzyska się nowe pomieszczenia socjalne i biurowe. Powstaną nowe miejsca pracy. Dodatkowo zatrudnienie znajdzie 17 osób. SP ZZOD zwiększy zakres świadczonych usług: o leczniczo-opiekuńcze, opiekę domową długoterminową, hospicjum domowe, łóżka apaliczne, oraz nastąpi zwiększenie łóżek paliatywnych. Bez uwzględnienia ewentualnych darowizn, co miało miejsce w latach minionych, Zakład bilansuje swoją działalność.
Adaptacja całej nieruchomości miałaby polegać na utworzeniu w Zakładzie łącznie 121 łóżek, w tym 5 łóżek komercyjnych ( tj. na zasadzie pełnej odpłatności). Nastąpiłby wzrost zatrudnieniao 59 osób jak również zwiększyłby się zakres świadczonych usług. Szacuje się, że przychody oraz koszty działalności SP ZZOD w roku 2008 wyniosłyby kwotę 4.322.972 zł. czyli byłyby 5-krotnie wyższe w stosunku do roku 2005. W planowanych przychodach 75% stanowią środki NFZ. Musi nastąpić wzrost przychodów z NFZ do przychodów z 2005 r. o 523,4%.
Bez uwzględnienia ewentualnych darowizn, co miało miejsce w latach minionych, Zakład bilansuje swoją działalność.
Warto jeszcze zaznaczyć, że w oparciu o szacowane wielkości kosztów dokonano przeliczenia ich na powierzchnię oraz ilość łóżek. Najlepsze efekty ekonomiczne zostaną osiągnięte przy adaptacji całej nieruchomości na potrzeby Zakładu.
Jakie są koszty wdrożenia programu rozbudowy SP ZZOD.
Otóż planuje się, że:
- adaptacja I piętra wyniesie 850.000 zł,
- adaptacja całej nieruchomości wyniesie 4.000.000 zł.
Są to koszty tylko robót budowlanych i nie obejmują zakupu wyposażenia w łóżka i niezbędny sprzęt medyczny. Te koszty należałoby oszacować na kwotę co najmniej 100.000 zł w przypadku adaptacji I piętra i około 400.000 zł przy całej nieruchomości.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado,
Zarząd Powiatu podjął decyzję o przeznaczeniu całej nieruchomości na cele Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Długoterminowej. Warunkiem bezwzględnym realizacji tego zadania jest pozyskanie środków finansowych w ramach NPR na lata 2007-2013.
Jakie Zarząd Powiatu widzi szanse dla realizacji tego projektu:
- po pierwsze; wzrastające zapotrzebowanie na usługi opiekuńczo-lecznicze,
- po drugie; wzrost nakładów w służbie zdrowia na te usługi i zapowiadane wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia pielęgnacyjnego,
- po trzecie; stworzenie możliwości świadczenia nowych usług w tym również na zasadach komercyjnych.
I jeszcze, jakie Zarząd Powiatu widzi zagrożenia dla realizacji projektu:
- nie uzyskanie kontraktu z Narodowego Funduszu Zdrowia, który umożliwiałby pełne wykorzystanie potencjału Zakładu,
- nie uzyskanie środków pomocowych na adaptację całości nieruchomości, oraz
- brak możliwości pozyskania pacjentów pozwalających na wykorzystanie w pełni miejsc oferowanych przez Zakład.
Pozostaje jeszcze jedna sprawa. Podjecie decyzji w sprawie siedziby Zespołu Szkół Specjalnych, gdyż obecnie Szkoła zajmuje pomieszczenia na I piętrze prawego skrzydła. Jestem przekonany, że tą decyzję podejmie jeszcze ten Zarząd Powiatu.
Materiał zawierający "Analizę rozszerzenia działalności SPZZOD w Augustowie" będzie w najbliższym czasie przedmiotem obrad Rady Społecznej działającej przy Zakładzie oraz właściwych merytorycznie Komisji Rady Powiatu.
Wysoka Rado,
Informuję, że Zarząd na wniosek Zarządu Powiatu w Ełku podjął uchwały o zaopiniowaniu zmian kategorii dróg, znajdujących się na terenie Powiatu Ełckiego.
Zarząd Powiatu zawarł porozumienie z Gminą Nowinka w sprawie wspólnego prowadzenia inwestycji pn. "Remont chodnika i parkingu w ciągu drogi powiatowej nr 1200B w miejscowości Monkinie" i zasad jej finansowania.
Gmina Nowinka przeznaczy na realizację inwestycji 30.000 zł tj. na zakup materiałów, zaś Powiat Augustowski kwotę 20.000 zł na wykonanie techniczne tej inwestycji. Jest to przykład jak wspólnie z gminami można rozwiązywać pilne społeczne problemy. Nie udało nam się w takim trybie zrealizować wspólnie z Gminą Sztabin zadania ułożenia chodnika w miejscowości Krasnybór. A szkoda.
Panie i Panowie Radni,
Zarząd Powiatu podpisał aneksy do porozumień zawartych z Powiatem Sokólskim i Powiatem Suwalskim w sprawie umieszczenia dzieci w rodzinie zastępczej, w domu dziecka i ustalenia wysokości wydatków ponoszonych na ich utrzymanie oraz sposobu i terminu ich przekazywania.
Zarząd Powiatu zawarł umowy intencyjne z Państwową Wyższą Szkołą Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży oraz Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Suwałkach w sprawie współdziałania w zakresie realizacji Programu Operacyjnego "Rozwój Polski Wschodniej". Umowy te mają na celu współdziałanie w zakresie lokalnych form rozwoju przedsiębiorczości, przy wykorzystaniu środków finansowych z funduszy unijnych.
Informuję Wysoką Radę, że Zarząd przyjął sprawozdanie Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z realizacji zadań polityki prorodzinnej za 2005 r.
Informuję również Państwa Radnych, że we wrześniu ubiegłego roku Zarząd przedłożył Marszałkowi Województwa Podlaskiego 3 zadania z zakresu powiatowej infrastruktury sportowej do dofinansowania z funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach "Wieloletniego Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Podlaskiego na lata 2006-2008". Niestety, żadne z zadań zgłoszonych przez Powiat Augustowski nie zostało ujęte w wykazie inwestycji do realizacji z tego programu. Zarząd Powiatu wystosował pismo do Marszałka Województwa Podlaskiego zawierające negatywne stanowisko Zarządu Powiatu w tej sprawie.
Ponadto w związku z informacją prasową Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei w sprawie planowanej reorganizacji połączeń kolejowych w województwie podlaskim, Zarząd wystąpił do Dyrektora Podlaskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Białymstoku ze stanowiskiem wyrażającym zdecydowany sprzeciw odnośnie likwidacji z dniem 1 lipca 2006 r. części połączeń kolejowych na trasie Białystok - Suwałki. Pismo to zostało wysłane również do Marszałka Województwa Podlaskiego i Wojewody Podlaskiego.
Wysoka Rado,
Zarząd Powiatu podjął uchwały w sprawie współorganizacji i współfinansowania:
-
VI edycji Międzyszkolnego Konkursu Recytatorsko - Plastycznego "Strofy i pejzaże znad Netty",
-
Eliminacji Powiatowych Ogólnopolskiego Turnieju "Piłkarska Kadra Czeka",
-
Eliminacji Powiatowych Igrzysk LZS w Sztabinie oraz wyjazdu reprezentacji Powiatu Augustowskiego na Eliminacje Wojewódzkie Igrzysk LZS w Sokółce,
-
III Otwartego Triathlonu Papieskiego.
-
Międzynarodowych Mistrzostw Polski Teeballa, które odbyły się w Augustowie w dniach 15 - 18 czerwca br.,
-
Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Cyfrowej dla Gimnazjalistów pn. "Mój świat w obiektywie".
-
wyjazdu na Litwę kombatantów - członków Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów Zarząd Rejonowy z siedzibą w Augustowie.
Ponadto Zarząd ufundował nagrody:
-
laureatom konkursu dla dzieci i młodzieży z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, organizowanego podczas "Pikniku Medycznego" w Augustowie,
-
laureatowi Międzynarodowych Zawodów Spinningowych Dziennikarzy,
-
laureatom III Podlaskiego Rajdu Ratownictwa Medycznego "Augustów 2006".
-
augustowskiemu poecie Januszowi Sowińskiemu z okazji jubileuszu 50-lecia pracy twórczej.
Zarząd zakupił również 100 egzemplarzy mapy "Kanał Augustowski, szlak wodny Biebrza - Niemen", oraz przeznaczył środki finansowe w wysokości 488 zł brutto na promocję Powiatu Augustowskiego w dodatku do "Gazety Współczesnej"
Panie Przewodniczący,Wysoka Rado,
Przedkładając niniejsze sprawozdanie proszę Wysoką Radę o jego przyjęcie."
Do przedłożonego sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu bez uwag przyjęła w/w sprawozdanie.
Ad. pkt. 4 - Informacja Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu augustowskiego za 2005 rok.
Przewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji, Komendanci Policji składają roczne sprawozdania ze swojej działalności, a także informacje o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego Radzie Powiatu. Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu augustowskiego za 2005 r. złożona przez Komendanta Policji do Starostwa Powiatowego stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Pan Krzysztof Budziński - Zastępca Komendanta Powiatowy Policji w Augustowie zreferował radnym przedłożony materiał. Poinformował między innymi, iż w 2005 r. w KP Policji w Augustowie wszczęto 1484 postępowań przygotowawczych, tj. o 18 więcej niż w roku 2004. W wyniku przeprowadzonych postępowań przygotowawczych stwierdzono popełnienie 1447 przestępstw, zaś w ubiegłym roku było ich 1590. W 2004 r. stwierdzono popełnienie 962 przestępstw kryminalnych, natomiast w 2005 r. liczba ta wyniosła 812. W stosunku do roku ubiegłego zmniejszyła się także ilość przestępstw gospodarczych. Stwierdzono popełnienie 107 przestępstw w tej kategorii, przy czym w ubiegłym roku było ich 138. Z-ca Komendanta podsumowując stwierdził, iż największy odsetek stwierdzonych przestępstw do ogólnej liczby stwierdzonych czynów KPP w Augustowie stanowiły przestępstwa kryminalne 56%. Przestępstwa gospodarcze stanowiły 7% ogólnej liczby stwierdzonych przestępstw, a przestępstwa drogowe - 32%. Większość stwierdzonych w 2005 r. przestępstw zaistniała na terenie miasta Augustowa. Kończąc swoje wystąpienie Z-ca Komendanta podziękował Radzie i Zarządowi Powiatu za wsparcie w działaniach na rzecz bezpieczeństwa i porządku na terenie powiatu.
/do obecnych na sesji radnych dołączył radny Adam Medykiewicz/
W nawiązaniu do omówionej przez Pan K. Budzińskiego informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu augustowskiego za 2005 r., radni wystąpili z następującymi zapytaniami:
Pan radny Józef Bućko poruszył kwestię ustawienia odpowiedniego oznakowania na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 61 z drogami powiatowymi nr 1213B oraz 1211B w miejscowości Barszcze, które umożliwi bezpieczne włączenie się do ruchu z dróg powiatowych na drogę krajową. W przedmiotowej sprawie Komisja Budownictwa i Dróg, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa występowała już za pośrednictwem Zarządu Powiatu do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział i w Białymstoku.
Pan K. Budziński zapewnił, iż na w/w skrzyżowanie skierowany zostanie patrol, celem sprawdzenia prawidłowości oznakowania i w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby KP Policji również wystąpi do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku o ustawienie odpowiedniego oznakowania.
Pan radny Witold Naumowicz zwrócił uwagę na kwestię kontroli przez KP Policji przestrzegania przez kierowców samochodów oznakowania "zakaz postoju i zatrzymywania się" na ulicach miasta Augustowa.
Pan K. Budziński odpowiedział, iż funkcjonariusze Policji na bieżąco prowadzą kontrolę w zakresie przestrzegania przepisów ruchu drogowego przez kierowców. Jednakże wskazał, iż sezon letni w Augustowie jest okresem o natężonej pracy dla Policji. W okresie tym oprócz wzmożonego ruchu drogowego, policjanci notują dziennie bardzo dużą ilość interwencji. Przykładowo w dni weekendowe w ciągu doby notuje się ok 56 interwencji, nie licząc w tym zdarzeń drogowych. W związku z czym Z-ca Komendanta poprosił o wyrozumiałość i zapewnił, iż KP Policji w ramach posiadanych środków prowadzi działania na rzecz przestrzegania przepisów ruchu drogowego, w tym także oznakowania.
Ad. pkt. 5 - Interpelacje radnych.
Radna Barbara Wierzbicka zgłosiła interpelację dotyczącą wystąpienia przez Zarząd Powiatu do Burmistrza Miasta Augustowa z pismem w sprawie utrzymania porządku i czystości na terenie miasta. Radna podniosła także kwestię zwrócenia przez KP Policji i Straż Miejską szczególnej uwagi na zapewnienie porządku podczas organizowanych imprez masowych na terenie miasta. Przewodniczący Rady stwierdził, iż zgłoszone przez Panią Radną kwestie znajdują się w kompetencji Rady Miasta, a nie Rady Powiatu. Przewodniczący Rady dodał, iż przedmiotowa interpelacja zostanie rozpatrzona po jej złożeniu przez Panią Radną na piśmie.
Ad. pkt. 6 - Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Tadeusza Samsika na postępowanie Starosty Augustowskiego.
Pan R. Krzyżopolski poinformował, iż na podstawie art. 231 Kpa w związku z art. 229 pkt. 4 Kpa Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku przekazał Radzie Powiatu do rozpatrzenia trzy skargi (dotyczące tej samej sprawy) złożone przez Pana Tadeusza Samsika. W materiałach na Sesję radni otrzymali kserokopie tych skarg. Dodał, iż sprawa była analizowana na posiedzeniu Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki. Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu w tej sprawie Pana Jarosława Szlaszyńskiego - Wicestarostę Augustowskiego.
Pan Jarosław Szlaszyński przedstawił Radzie Powiatu analizę zasadności skarg Pana Tadeusza Samsika z dnia 30 kwietnia br., 5 maja br. i 12 czerwca br. na postępowanie Starosty Augustowskiego o następującej treści:
"1. Podstawa prawna i zakres sprawowanego nadzoru nad działalnością stowarzyszeń.
Podstawowe znaczenie dla oceny zasadności skargi winna mieć analiza zapisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) określających zakres uprawnień starosty w zakresie sprawowanego nadzoru nad stowarzyszeniami.
1. Nadzór starosty w trakcie procedury rejestracji stowarzyszenia.
W czasie rejestracji, sąd rejestrowy doręcza organowi nadzorującemu odpis wniosku o rejestrację wraz z załącznikami (statutem, listą założycieli zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli, protokołem z zebrania założycielskiego, podjętymi uchwałami m.in. dotyczącymi wyboru komitetu założycielskiego, wyboru władz stowarzyszenia, tj. zarządu i komisji rewizyjnej). Organ nadzorujący ma prawo wypowiedzieć się w sprawie wniosku, a także przystąpić, za zgodą sądu, do postępowania jako zainteresowany (art. 13 ust. 2 ustawy).
2. Uprawnienia starosty w stosunku do stowarzyszeń w ramach sprawowanego przez niego nadzoru nad ich działalnością.
Wydział Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowegow Augustowie prowadzi ewidencję stowarzyszeń działających na terenie powiatu augustowskiego, gdyż zgodnie z art. 8 ust. 5 pkt 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, nadzór nad działalnością stowarzyszeń należy do starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia. W ewidencji zamieszczone są (oprócz nawy i siedziby stowarzyszenia, daty i miejsca rejestracji, zasięgu działania), informacje o składzie osobowym zarządu i komisji rewizyjnej, kadencji władz stowarzyszenia, dacie wyboru władz, dacie uchwalenia statutu (zmian w statucie). Wydział Oświaty, Kultury i Sportu na bieżąco aktualizuje dane zamieszczone w ewidencji.
Zgodnie z art. 25 ustawy, organ nadzorujący ma prawo:
-
żądać dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia, w wyznaczonym terminie, odpisów uchwał walnego zebrania członków (zebrania delegatów),
-
żądać od władz stowarzyszenia niezbędnych wyjaśnień.
Przepisy ustawy nie przewidują obowiązku ani możliwości okresowego badania działalności stowarzyszenia.
Powołując się na art. 25 ustawy, organ nadzorujący zwraca się, po stwierdzeniu upływu kadencji władz stowarzyszenia, o dostarczenie odpisów uchwał walnego zebrania członków z aktualnym składem osobowym zarządu i komisji rewizyjnej. Po otrzymaniu żądanych informacji sprawdza, czy władze stowarzyszenia zostały wybrane zgodnie z zapisami statutu. Występuje także, okresowo, o podanie aktualnej liczby członków stowarzyszenia. Prosząc o przedstawienie aktualnego składu osobowego zarządu i komisji rewizyjnej, przypomina zarządowi stowarzyszenia o obowiązku zgłaszania ewentualnych zmian w statucie, jak też zmiany adresu siedziby stowarzyszenia.
3. Działania, jakie może podjąć starosta w przypadku stwierdzenia, że działalność stowarzyszenia jest niezgodna z prawem lub narusza postanowienia statutu.
W razie stwierdzenia, że działalność stowarzyszenia jest niezgodna z prawem lub narusza postanowienia statutu, organ nadzorujący, w zależności od rodzaju i stopnia stwierdzonych nieprawidłowości, może (zgodnie z art. 28 ustawy):
-
wystąpić o ich usunięcie w określonym terminie,
-
udzielić ostrzeżenia władzom stowarzyszenia,
-
wystąpić do sądu o zastosowanie środka określonego w art. 29 ustawy.
Sąd na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora może (zgodnie z zapisem art. 29 ust. 1 pkt 1-3 ustawy):
-
udzielić upomnienia władzom stowarzyszenia,
-
uchylić niezgodną z prawem lub statutem uchwałę stowarzyszenia,
-
rozwiązać stowarzyszenie, jeżeli jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem.
Jeżeli stowarzyszenie nie posiada zarządu zdolnego do działań prawnych sąd, na wniosek organu nadzorującego lub z własnej inicjatywy, ustanawia dla niego kuratora (art. 30 ust. 1 ustawy).
Zgodnie z art. 31 Ustawy, na wniosek organu nadzorującego sąd wydaje postanowienie o rozwiązaniu stowarzyszenia, w razie gdy:
1) liczba członków stowarzyszenia zmniejszyła się poniżej liczby członków wymaganej do jego założenia,
2) stowarzyszenie nie posiada przewidzianych w ustawie władz i nie ma warunków do ich wyłonienia w okresie nie dłuższym niż rok.
II. Nadzór Starosty Augustowskiego sprawowany nad działalnością Oddziału Polskiego Towarzystwa Turystyczno - Krajoznawczego w Augustowie (w 2005 i 2006 roku) w związku ze skargami Pana Tadeusza Samsika
1. Wyjaśnienie zarzutów postawionych w skardze z dnia 30 kwietnia br.
1.1. Nieprawdziwe jest stwierdzenie Pana Tadeusza Samsika, zawarte w skardze, jakoby "Starosta Augustowski informowany o naruszeniach prawa i postanowień statutu przez władze stowarzyszenia - Oddział PTTK w Augustowie (dotknięty wadami prawnymi przebieg Zjazdu Oddziału w dniu 11.03.2005r. i szereg naruszających statut działań wybranego wówczas Zarządu Oddziału) ignorował te informacje i nie korzystał z wynikającego z art. 25 wskazanej wyżej ustawy Prawo o stowarzyszeniach uprawnienia do żądania dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia odpisów uchwał i niezbędnych wyjaśnień. Po raz pierwszy skorzystał z tego prawa, po moich dwukrotnych kategorycznych monitach, w styczniu 2006r." Dowód: Naczelnik Wydziału Oświaty Kultury i Sportu, działając z upoważnienia i w imieniu Starosty Augustowskiego, w dniu 18 kwietnia 2005 r. zwróciła się pismem nr: OKiS. 5051/10-1/05 do Zarządu Oddziału PTTK w Augustowie z prośbą o dostarczenie, zgodnie z art. 25 ustawy, w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, dokumentów związanych z XVI Zjazdem Oddziału PTTK, który odbył się w dniu 11 marca 2005r. tj.: zawiadomienia o terminie i miejscu oraz porządku obrad Zjazdu Oddziału, regulaminu obrad Zjazdu Oddziału, protokołów komisji: mandatowej, wyborczej i skrutacyjnej, wszystkich uchwał podjętych podczas Zjazdu, protokołu z obrad Zjazdu Oddziału, listy obecności zawierającej podpisy uczestników Zjazdu.
W odpowiedzi, Prezes Zarządu Oddziału PTTK w Augustowie Pan Alfred Lisek pismem z dnia 26 kwietnia przesłał żądane dokumenty, oprócz listy obecności z wyjaśnieniem, że lista ta jest w posiadaniu Pana Zbigniewa Rutkowskiego, poprzedniego dyrektora Oddziału PTTK. Do pisma został dołączony odpis postanowienia Sądu Rejonowego w Białymstoku XII Wydziału Gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 30 marca 2005r., w sprawie wpisania w KRS nowo wybranych władz Oddziału Stowarzyszenia. Analiza dokumentacji Zjazdu oraz statutu Oddziału PTTK w Augustowie nie wykazała uchybień, mogących mieć wpływ na prawidłowość wyboru władz stowarzyszenia, o czym został poinformowany Pan Zbigniew Rutkowski pismem z dnia 8 czerwca 2005r. nr: OKiS. 5051/10-1/05, w odpowiedzi na pisma
z dnia 11 kwietnia i 20 maja 2005r. W świetle powyższego, zarzuty Pana Tadeusza Samsika nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości.
1.2 Nieprawdzie jest stwierdzenie, jakoby Starosta Augustowski "umożliwił, aby pozbawiony zdolności do działań prawnych Zarząd Oddziału bezprawnie funkcjonował od dnia 27 października 2005 r. do dnia 18 marca 2006 r. i umożliwił temu nienależycie obsadzonemu zarządowi utajnienie faktu utraty przez niego zdolności do działań prawnych, min. przed sądem rejestrowym". Dowód: Starosta Augustowski po powzięciu z Sądu Rejonowego Sądu Gospodarczego w Białymstoku XII Wydziału Gospodarczego KRS pismem KRS 234/06/787 z dnia 10 stycznia 2006 r. informacji, iż Zarząd Oddziału nie działa w składzie przewidzianym w statucie (5-7 osób), ponieważ w dniu 27 października 2005 r. złożył rezygnację Bogusław Wojciech Kamiński i w Zarządzie pozostały 4 osoby oraz w związku z zawartym
we wzmiankowanym piśmie postulatem o "ewentualne zastosowanie środków nadzorczych przewidzianych przez art. 25-32 ustawy", podjął czynności w celu wyjaśnienia sprawy. Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Augustowie pismem nr: OKiS.5051/10/-1/06 z dnia 16 stycznia 2006 r. wystąpiła do Pana Alfreda Liska - Prezesa Zarządu Oddziału PTTK w Augustowie z prośbą o złożenie wyjaśnień, w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, dlaczego do KRS nie zgłoszono zmian w składzie Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej oraz dlaczego nie dokonano uzupełnienia wymaganego składu Zarządu. Prezes Zarządu Oddziału Pan Alfred Lisek w piśmie z dnia 23 stycznia 2006 r. wyjaśnił, iż nie zgłoszono zmian dotyczących składu Zarządu i Komisji Rewizyjnej do KRS, "gdyż do chwili obecnej Oddział PTTK w Augustowie nie podjął żadnych uchwał w przedmiocie zmian w składzie zarządu i komisji rewizyjnej". Zarząd podejmował uchwały w czteroosobowym składzie np. w dniu 10 listopada 2005 r. Starosta Augustowski pismem nr: OKiS. 5051/10-1/06 z 2 lutego 2006 r. poinformował Sad Rejonowy Sąd Gospodarczy w Białymstoku, o zaistniałej sytuacji, przekazując pismo do wiadomości Zarządowi Głównemu PTTK w Warszawie.
1.3 Zarzut, że Starosta Augustowski "nie wystąpił do Sądu o ustanowienie kuratora dla Oddziału, a gdy ja to uczyniłem, nie przyłączył się do postępowania", jest niezasadny. Starosta Augustowski uwzględnił działania Odziału PTTK w Augustowie nakierowane na wyłonienie nowych władz. Próby wyboru nowych władz były podejmowane na Nadzwyczajnym Zjeździe w dniu 27 grudnia 2005r., kontynuowane na Nadzwyczajnych Zjazdach 11 lutego i 18 marca 2006r. O zajęcie takiego stanowiska, tj. niepodejmowania decyzji o powołaniu kuratora dla Oddziału PTTK w Augustowie "wobec procesu wyłaniania nowych władz Oddziału i określania kierunku jego dalszego działania", "przed zakończeniem tej tury Zjazdu", wnioskował Zarząd Główny PTTK w Warszawie w piśmie z dnia 13 marca 2006r., skierowanym do Starosty Augustowskiego, przekazanym do wiadomości do Sądu Rejonowego Sądu Gospodarczego w Białymstoku XII Wydziału Gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego oraz do Sądu Rejonowego w Augustowie Wydziału Cywilnego. W piśmie Zarządu Głównego PTTK znalazło się stwierdzenie, iż: "Stowarzyszenie nie znajduje się w sytuacji, która nosiłaby znamiona braku władz, a podjęte działania zmierzają w sposób naturalny do uporządkowania istniejącej sytuacji". Zarzut wprowadzania "w błąd pisemnymi twierdzeniami", że Starosta "zwracał się do sądu i uzyskał informację o tym, że sąd już się wnioskiem zajmuje i merytorycznie go rozpozna" również nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości. To właśnie Pan Tadeusz Samsik pismem do Starosty Augustowskiego z dnia 7 marca 2006r. poinformował Starostę, że "Sąd Rejonowy Sąd Gospodarczy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy KRS wobec uzasadnionego podejrzenia braku przez Oddział PTTK w Augustowie zarządu zdolnego do działań prawnych nakazał - zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy prowadzenie postępowania w celu ustanowienia dla w/w Oddziału kuratora", podając sygnaturę akt sprawy. W związku z tą informacją, pracownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Augustowie telefonicznie uzyskał informację, iż sprawa ta będzie rozpatrywania w dniu 16 marca 2006 r. i taka informacja została przekazana Panu Tadeuszowi Samsikowi w piśmie nr: OKiS. 5051/10/-1/06 z dnia 9 marca 2006r. Organem właściwym do badania prawidłowości wyłaniania władz statutowych i ustanawiania kuratora jest Sąd Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w Białymstoku. Skoro Sąd Gospodarczy przekazał sprawę do Sądu Rejonowego oznacza to, że nie zaszły przesłanki do ustanowienia kuratora z urzędu. Sąd Rejonowy w Augustowie Wydział Cywilny w dniu 16 marca 2006 r. postanowił oddalić wniosek Pana Tadeusza Samsika o ustanowienie kuratora dla Oddziału Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w Augustowie. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, iż członkowie Zarządu Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego wniosku nie uznali wskazując, że zarząd choć jest czteroosobowy, a nie pięcioosobowy, to może działać. Ponadto w momencie złożenia wniosku odbywał się Zjazd Oddziału, żeby między innymi wybrać piątego członka zarządu. Zjazd ten jest przesuwany na konkretny nowy termin i piaty członek zarządu będzie wybrany.
2. Wyjaśnienia do skargi z dnia 5 maja 2006 r.
W skardze tej Pan Tadeusz Samsik podtrzymał zarzuty zawarte w skardze z dnia 30 kwietnia 2006 r., kwestionując ponadto zasadność przedłużenia terminu wyjaśnienia sprawy, do dnia 6 czerwca br., twierdząc, że "okres miesiąca był okresem wystarczającym na zapoznanie się z nieobszerną przecież dokumentacją, która powinna i tak być z urzędu w posiadaniu starosty", stwierdzając że "sprawa nie jest skomplikowaną", zaś przedłużenie jest próbą "celowego odwlekania podjęcia decyzji". Zarzuty te są bezpodstawne, gdyż dokumentacja jest obszerna, zaś sprawa skomplikowana. Dowód: Starosta Augustowski nie posiadał "z urzędu" dokumentacji z przebiegu Nadzwyczajnego Zjazdu Oddziału PTTK w Augustowie z dnia 18 marca 2006r. W dniu 31 marca 2006r. Pan Krzysztof Przekop, Prezes Zarządu Oddziału PTTK w Augustowie przekazał protokół Nadzwyczajnego Zjazdu Oddziału, kopię sprawozadania ustępującego Zarządu i kopię protokołu z ukonstytuowania się nowego Zarządu. Po zapoznaniu się z treścią protokołu, w związku z powstałymi wątpliwościami, co do ważności podejmowanych uchwał, Wicestarosta pismem nr: OKiS. 5051/10/3/06 z dnia 24 kwietnia 2006 r. zwrócił się do Prezesa Zarządu Oddziału PTTK w Augustowie z prośbą o przedłożenie, w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, kserokopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem dokumentów związanych z przebiegiem Nadzwyczajnego Zjazdu Oddziału PTTK z dnia 18 marca br., tj. odpisów wszystkich podjętych uchwał, listy obecności, a także został poproszony o podanie aktualnego składu osobowego Oddziałowej Komisji Rewizyjnej i Oddziałowego Sądu Koleżeńskiego (wraz z odpisami odpowiednich uchwał), poinformowanie o liczbie członków, liczbie kół i klubów, przekazanie odpisu uchwały Nadzwyczajnego Zjazdu Oddziału z dnia 11 lutego 2006r. w sprawie udziału w Nadzwyczajnym Zjeździe w dniu 18 marca br. wszystkich członków, a nie tylko delegatów. W powyższym piśmie Wicestarosta zwrócił się także z zapytaniem, czy o zmianach we władzach Oddziału Stowarzyszenia został poinformowany Sąd Rejestrowy. W odpowiedzi na pismo, Oddział PTTK w Augustowie przekazał w dniu 10 maja 2006r. odpisy podjętych uchwał, protokół
z przebiegu obrad Nadzwyczajnego Zjazdu z dnia 18 marca 2006r. wraz z poprawkami wprowadzonymi w dniu 9 maja 2006r. oraz protokoły z ukonstytuowania się Zarządu i Oddziałowej Komisji Rewizyjnej. Oddział PTTK w Augustowie nie przekazał: kserokopii listy obecności na Nadzwyczajnym Zjeździe, informacji o liczbie członków Oddziału Stowarzyszenia, w tym o liczbie uprawnionych do głosowania, a także kserokopii uchwały Nadzwyczajnego Zjazdu z dnia 11 lutego 2006r. W związku z powyższym, Wicestarosta w dniu 15 maja 2006r. ponownie wezwał do uzupełnienia brakujących dokumentów, które nie zostały jednak przekazane. Z analizy przekazanych przez Oddział PTTK w Augustowie dokumentów związanych z Nadzwyczajnym Zjazdem Oddziału z dnia 18 marca 2006r., tj.: protokołu z przebiegu obrad Nadzwyczajnego Zjazdu, protokołu Komisji Skrutacyjnej, odpisów podjętych 12 uchwał wynikało, że powyższe uchwały zapadały niezgodnie z zapisami statutu Oddziału PTTK w Augustowie, tj. przy braku kworum w momencie ich podejmowania. Wobec powyższego, Wicestarosta Augustowski pismem nr: OKiS. 5051/10-3/06 z dnia 24 maja sformułował zarzuty, co do niezgodności podejmowanych uchwał z zapisami statutu Oddziału PTTK w Augustowie i poprosił władze Oddziału o złożenie wyjaśnień w zakresie przedstawionych zarzutów w terminie 3 dni. Zarząd Oddział nie udzielił odpowiedzi w wyznaczonym terminie.
Starosta Augustowski działając zgodnie z art. 28 i art. 30 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, wystąpił w dniu 2 czerwca 2006r. z wnioskiem do Sądu Rejonowego
w Augustowie o uchylenie uchwał podjętych na Nadzwyczajnym Zjeździe Oddziału PTTK w Augustowie dnia 18 marca 2006r. oraz o ustanowienie kuratora dla Oddziału PTTK w Augustowie. O fakcie tym został poinformowany Pan Tadeusz Samsik, pismem z dnia 7 czerwca 2006r.
3. Wyjaśnienia dotyczące skargi z 12 czerwca 2006 r.
Zarzut rozpatrywania skargi przez niewłaściwy organ nie znajduje uzasadnienia. Dowód:
W związku z licznymi skargami i pismami kierowanymi wcześniej do Wojewody Podlaskiego w sprawie działań nadzorczych wobec Zarządu Oddziału PTTK w Augustowie, w celu wyjaśnienia aktualnego stanu sprawy skierowanej do Sądu Rejonowego w Augustowie w dniu 7 czerwca 2006 r. pismem nr: OKiS 5051/10-3/06 Wicestarosta złożył Wojewodzie Podlaskiemu wyjaśnienia dotyczące przebiegu sprawy, zaś Przewodniczacy Rady Powiatu pismem nr: OP. 0551-1/06 z dnia 9 czerwca 2006r. poinformował o terminie rozpatrywania skargi przez Radę Powiatu. Oba pisma zostały przekazane do wiadomości Panu Tadeuszowi Samsikowi. Pozostałe zarzuty są powtórzeniem zarzutów ze skarg z dnia 30 kwietnia i 5 maja br.
III. Wnioski
Przedstawiony zakres działań nadzorczych był podejmowany przez Starostę Augustowskiego w oparciu o obowiązujące przepisy prawa w konsultacji z zespołem radców prawnych Starostwa Powiatowego w Augustowie, po dogłębnej analizie dokumentów, z zachowaniem bezstronności w sprawie i z zachowaniem terminów.
Ponadto należy stwierdzić, iż Pan Tadeusz Samsik żądał od Starosty Augustowskiego działań niezgodnych z prawem i niemożliwych do podjęcia. Dowód: Pismem z dnia 21 grudnia 2005 r. "żądał niezwłocznego wydania zakazu przeprowadzenia Nadzwyczajnego Zjazdu Oddziału PTTK w Augustowie na terenie I LO w Augustowie". W pismach kierowanych do Starosty Augustowskiego zawierał nieprawdziwe stwierdzenia i fakty. Dowód: w piśmie do Starosty Augustowskiego z dnia 21 grudnia 2005 r. stwierdził, że "fakty nakłaniania uczniów I LO w Augustowie przez Panią dyrektor Joannę Lisek do głosowania według jej sugestii za wyborem jej męża zostały potwierdzone w postępowaniu przygotowawczym Prokuratury Rejonowej w Augustowie". Tymczasem postanowieniem z dnia 3 października 2005r. postępowanie zostało umorzone wobec braku danych dostatecznie uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa.
Starosta Augustowski także na bieżąco i terminowo udzielał wyjaśnień w sprawie: Zarządowi Oddziału PTTK w Augustowie, Ministerstwu Edukacji i Nauki, Wojewodzie Podlaskiemu, Podlaskiemu Kuratorowi Oświaty, Posłowi na Sejm RP Panu Jarosławowi Zielińskiemu.
Wobec powyższego, zarzut niewywiązywania się przez Starostę Augustowskiego z obowiązków, jakie nakłada na niego ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach, postawiony przez Pana Tadeusza Samsika, nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości, gdyż Starosta podejmował działania adekwatne do stwierdzanych nieprawidłowości."
Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w tej sprawie (załącznik nr 5 do protokołu). Zdaniem Komisji przedmiotową skargę należy uznać za niezasadną.
Radny Witold Naumowicz podnosząc kwestię braku listy obecności z Nadzwyczajnego Zjazdu stowarzyszenia wyraził swoje zaniepokojenie odnośnie organizacyjnej formy jego działania. Dodał, iż jeżeli Zarząd Oddziału PTTK składa się z 5 członków, to 4-osoby skład zarządu jest władny do podejmowania uchwał.
Wicestarosta podzielając zdanie radnego W. Naumowicza odparł, iż takiego również zdania jest Sąd Rejestrowy w Białymstoku, który przekazał wniosek Pan Samsika do Sądu Rejonowego.
W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 18 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie 17 głosami "za" przy 1 głosie "wstrzymującym się" (radna B. Wierzbicka) podjęła uchwałę Nr 230/XXXII/06 w sprawie uznania skargi Pana Tadeusza Samsika za niezasadną. (uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu)
Ad. pkt. 7 - Podjęcie uchwał w sprawie nadania:
a) statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie,
b) nadania statutu Powiatowemu Zarządowi Dróg w Augustowie,
c) nadania statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Augustowie,
d) nadania statutu Starostwu Powiatowemu w Augustowie.
Przewodniczący Rady poinformował, iż w materiałach na sesję radni otrzymali projekty uchwał w sprawie nadania statutów powiatowym jednostkom organizacyjnym:
- Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie,
- Powiatowemu Zarządowi Dróg w Augustowie,
- Powiatowemu Urzędowi Pracy w Augustowie,
- Starostwu Powiatowemu w Augustowie, oraz
- zatwierdzenia zmian w statucie oraz tekstu jednolitego Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.
Barbara Łoboda - Sekretarz Powiatu poinformowała, iż powiatowe jednostki budżetowe: Starostwo Powiatowe w Augustowie, Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie oraz Powiatowy Zarząd Dróg w Augustowie działają na podstawie Regulaminów Organizacyjnych uchwalanych w przypadku Starostwa Powiatowego w Augustowie przez Radę Powiatu w Augustowie, w pozostałych przypadkach przez Zarząd Powiatu w Augustowie. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 20.12.2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), nałożyła na organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego obowiązek nadania, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, statutów jednostkom budżetowym, które ich nie posiadają. Na postawie art. 238 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych, Zarząd Powiatu wnosi do Rady Powiatu projekty uchwał w sprawie nadania statutu w/w jednostkom.
Do przedłożonych projektów uchwał nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowania.
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 18 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 18 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 231/XXXII/06 w sprawie nadania statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie. (załącznik nr 7 do protokołu)
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 18 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 232/XXXII/06 w sprawie nadania statutu Powiatowemu Zarządowi Dróg w Augustowie. (załącznik nr 8 do protokołu)
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 18 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 233/XXXII/06 w sprawie nadania statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Augustowie. (załącznik nr 9 do protokołu)
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 18 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 234/XXXII/06 w sprawie nadania statutu Starostwu Powiatowemu w Augustowie. (załącznik nr 10 do protokołu)
Ad.7. e) Podjęcie uchwał w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie oraz tekstu jednolitego Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.
Pan Sławomir Kosidło - Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie przedstawił radnym proponowane zmiany do Statutu SPZOZ, które zostały uchwalone uchwałami Rady Społecznej przy SPZOZ nr 1/2006 z dn. 31.03.2006 r. oraz nr 10/2006 z dnia 31.05.2006 r. Dyrektor SPZOZ poinformował, iż projekt uchwały Rady dotyczy wprowadzenia zmian do struktury organizacyjnej SPZOZ, zmian w nazewnictwie jednostek organizacyjnych oraz zatwierdzenia tekstu jednolitego Statutu SPZOZ w Augustowie.
Radny Mirosław Kruszewski przedstawił opinię Komisji Rodziny, Zdrowia Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w przedmiotowej sprawie. (załącznik nr 11 do protokołu)
Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 18 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 18 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 235/XXXII/06 w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie oraz tekstu jednolitego Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie. (załącznik nr 12 do protokołu)
Ad. pkt. 8 - Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia raportu " Realizacja programu ochrony środowiska dla powiatu augustowskiego na lata 2004 - 2005".
Przewodniczący Rady przypomniał, iż dnia 22 grudnia 2003 roku Rada Powiatu uchwałą Nr 87/XII/03 przyjęła Program ochrony środowiska dla powiatu augustowskiego na lata 2004 - 2007. W myśl art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska, Zarząd Powiatu co dwa lata przedkłada Radzie Powiatu raport z realizacji programu.
Pan Grzegorz Dadura - Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w Starostwie Powiatowym w Augustowie omówił raport z realizacji programu ochrony środowiska dla powiatu augustowskiego za lata 2004-2005, który został przedłożony radnym w materiałach na sesję. G. Dadura poinformował, iż w latach 2004-2005 realizowano i monitorowano szereg zadań wynikających z w/w programu. Między innymi zaopiniowano gminne programu ochrony środowiska, które zostały złożone przez samorządy gminne. Poinformował również, iż Powiat Augustowski i Powiat Sejneński wspólnie z Polsko-Litewską Izbą Gospodarczą Rynków Wschodnich oraz Fundacją Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych w Białymstoku uczestniczył w realizacji projektu "Program działań promocyjnych, edukacyjnych i wdrożeniowych Regionalnego Centrum Energii Odnawialnej w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim na lata 2002/2003 - Program Phare ACCESS 2000. W ramach tego projektu powstał raport z inwentaryzacji odnawialnych źródeł energii w powiatach augustowskim i sejneńskim. Ponadto Naczelnik Wydziału OS przedstawił informację o dofinansowaniu zadań związanych z ochroną środowiska ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Radna Krystyna Grajewska zwróciła się z zapytaniem dotyczącym wskazania terminu usunięcia pokryć dachowych z azbestu oraz do czyich obowiązków należy ich usunięcie. Naczelnik Wydz. OS odpowiedział, iż termin wyznaczony jest do 2034 roku i zgodnie z ustawą obowiązek ten został nałożony na właścicieli obiektów, które posiadają pokrycia dachowe z azbestu.
Radna Barbara Wierzbicka wystąpiła z zapytaniem odnośnie stanu wysypiska śmieci w Augustowie. Pan G. Dadura odparł, iż nie spełnia ono żadnych norm i jest przewidziane do zamknięcia. Urząd Miasta złożył wniosek do Funduszu Spójności UE o współfinansowanie projektu budowy Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Augustowie. Dodał, iż w bieżącym roku zaplanowane jest ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska dofinansowanie wykonia projektu budowlanego tego przedsięwzięcia.
Radny Tadeusz Kasjanowicz zwrócił się z zapytaniem odnośnie terminu zamknięcia wysypiska śmieci w Lipsku. G. Dadura odpowiedział, iż przedmiotowe wysypisko funkcjonuje, ale nie spełnia wszystkich obowiązujących wymogów unijnych i jest przewidziane do zamknięcia w 2009 r.
Pan Józef Bućko przedstawił opinię Komisji Budownictwa i Dróg, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Leśnictwa i Rolnictwa. (załącznik nr 13 do protokołu)
W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 18 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 18 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 236/XXXII/06 w sprawie przyjęcia raportu " Realizacja programu ochrony środowiska dla powiatu augustowskiego na lata 2004 - 2005". (uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu)
Ad. pkt. 9 - Podjęcie uchwały w sprawie określenia zakresu i formy przedstawienia przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej informacji o przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze.
Pan Mirosław Krakowski - Skarbnik Powiatu poinformował, iż zgodnie z art. 197 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) samodzielne publiczne zakładu opieki zdrowotnej mają obowiązek przedstawienia Zarządowi Powiatu informacji o przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za pierwsze półrocze w terminie do dnia 31 lipca roku budżetowego. W art. 198 ust. 2 ustawy określono, że zakres i formę informacji za pierwsze półrocze określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Stąd też jej podjęcie leży w wyłącznej kompetencji Rady. Podjecie uchwały przez Radę Powiatu w proponowanej treści określi zakres i szczegółowość informacji, jak będzie sporządzana przez spzoz-y począwszy od informacji za I półrocze 2006 r.
Radni Mirosław Kruszewski i Witold Naumowicz przedstawili w kolejności opinie:
- Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli (załącznik nr 15 do protokołu),
- Komisji Budżetu i Finansów (załącznik nr 16 do protokołu).
Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
(radny Adam Medykiewicz opuścił salę obrad)
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 17 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 237/XXXII/06 w sprawie określenia zakresu i formy przedstawienia przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej informacji o przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze. (załącznik nr 17 do protokołu)
Ad. pkt. 10 - Podjęcie uchwały w sprawie założenia Zespołu Placówek Młodzieżowych w Augustowie, Aleja Kardynała Wyszyńskiego 3A.
Pan Jarosław Szlaszyński - Wicestarosta Augustowski poinformował, iż zgodnie z przedłożonym projektem uchwały Rady w skład Zespołu Placówek Młodzieżowych wejdą odrębne jednostki oświatowe tj. Bursa Międzyszkolna w Augustowie oraz Szkolne Schronisko Młodzieżowe Nr 2 w Augustowie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa każda jednostka oświatowa powinna mieć dyrektora oraz prowadzić odrębną gospodarkę księgowo - finansową. Obie wyżej wymienione placówki mieszczą się w jednym budynku położonym w Augustowie, Aleja Kardynała Wyszyńskiego 3A. Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówek może je połączyć w zespół. Będzie wówczas jeden dyrektor (wyłoniony w drodze konkursu) i jedna obsługa księgowo - finansowa. Zespół Szkół w Augustowie będzie jednostką budżetową. Wicestarosta dodał, iż do projektu uchwały przygotowany został akt założycielski oraz statut określający zasady organizacji i zadania zespołu.
Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w przedmiotowej sprawie (załącznik nr 18 do protokołu).
Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
(radny Józef Bućko opuścił salę obrad)
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 16 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 16 głosami "za" podjęłauchwałęNr 238/XXXII/06 w sprawie założenia Zespołu Placówek Młodzieżowych w Augustowie, Aleja Kardynała Wyszyńskiego 3A. (załącznik nr 19 do protokołu)
Ad. pkt. 11 - Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - " Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju regionalnego 2004 - 2006 dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa.
Wicestarosta poinformował, iż w związku z ogłoszonymi przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego konkursami na składanie wniosków o dofinansowanie ze środków EFS w ramach Priorytetu II Wzmacnianie zasobów ludzkich w regionach" Działanie 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Projekt typu I - "Wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej" oraz Projekt typu II - "wspieranie rozwoju edukacyjnego studentów", powiat augustowski zamierza złożyć dwa wnioski o dofinansowanie w/w projektów na programy stypendialne. Jeden wniosek będzie dotyczył uczniów pochodzących z obszarów wiejskich i uczących się w szkołach kończących się egzaminem dojrzałości lub egzaminem maturalnym, dla których organem prowadzącym jest powiat augustowski. Natomiast drugi będzie dotyczył studentów państwowych i niepaństwowych szkół wyższych prowadzonych w systemie dziennym, wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym, posiadającym stałe zameldowanie na terenie powiatu augustowskiego. W związku z powyższym należy przygotować regulaminy przyznawania i przekazywania stypendiów. Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów. Przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu uwzględnia wymogi stawiane projektom z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pani Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki dotyczącą projektu uchwały w przedmiotowej sprawie (załącznik nr 20 do protokołu).
Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
(radny Adam Medykiewicz powrócił na salę obrad)
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 17 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami "za" podjęłauchwałęNr 239/XXXII/06w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania
i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - " Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju regionalnego 2004 - 2006 dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa (załącznik nr 21 do protokołu).
Ad. pkt. 12 - Podjecie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr 193/XXIV/05 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 27 lipca 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - " Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa..
Pan Jarosław Szlaszyński - Wicestarosta poinformował, iż Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dn. 09.09.2005 r. zmieniające Rozporządzenie w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 wprowadziło alternatywny sposób udzielenia pomocy stypendialnej uczniom polegający na uruchomieniu systemu zaliczkowego wypłacania transz stypendium w ramach ogólnej kwoty stypendium przyznanej danemu uczniowi. Jednakże Instytucja Zarządzająca czyli Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poinformowało, że w projektach na rok szkolny 2005/2006 nie ma możliwości, aby w obrębie jednego projektu różnicować system wypłaty stypendium, czyli równolegle stosować formy zaliczkowej i rozliczanie faktur oraz rachunków. W dniu 30.06.2006 r. z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego wpłynęło pismo informujące, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego powiadomiło, iż wytyczna dot. braku możliwości różnicowania form wypłat stypendiów nie będzie miała zastosowania w odniesieniu do bieżącego roku szkolnego 2005/2006, natomiast należy ją stosować w następnym roku szkolnym 2006/2007. Wicestarosta dodał, że 70 naszych stypendystów nie dostarczyło rachunków i faktur do refundacji, ponieważ nie mają pieniędzy na zrobienie zakupów. W związku z czym należałoby umożliwić im wykorzystanie przyznanego stypendium i wprowadzić formę zaliczkową poprzez zmianę w zapisach Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom pochodzącym z obszarów wiejskich i uczącym się w szkołach kończących się egzaminem maturalnym lub egzaminem dojrzałości, dla których organem prowadzącym jest Powiat Augustowski.
Pani Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki dotyczącą w/w projektu uchwały Rady Powiatu (załącznik nr 22 do protokołu).
Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 17 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami "za" podjęłauchwałęNr 240/XXXII/06 w sprawie zmiany Uchwały Nr 193/XXIV/05 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 27 lipca 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - " Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa.
(załącznik nr 23 do protokołu).
Ad. pkt. 13. Podjecie uchwały w sprawie dokonania przesunięć pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki PFRON w 2006 roku.
Pan Zdzisław Wasilewski - Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie dokonania przesunięć pomiędzy zadaniami na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2006 r. Poinformował, iż proponuje się przeniesienie środków PFRON w zakresie zadań w dziale rehabilitacja społeczna. Przedmiotowe przeniesienia dotyczą zmniejszenia o kwotę 11.900 zł środków przeznaczonych na likwidację barier funkcjonalnych i przeznaczenia ich na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych oraz zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze. Zmiany te podyktowane są zmienionym zapotrzebowaniem osób indywidualnych niepełnosprawnych, w stosunku do dotychczas przeznaczonych przez Radę Powiatu środków finansowych na zadania w ramach rehabilitacji społecznej na 2006 rok.
Radni Witold Naumowicz i Mirosław Kruszewski przedstawili w kolejności opinie:
- Komisji Budżetu i Finansów (załącznik nr 24 do protokołu),
- Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli (załącznik nr 25 do protokołu),
Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
(radny Adam Medykiewicz opuścił salę obrad)
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 16 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 241 /XXXII/06 w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2006 r. (załącznik nr 26 do protokołu)
Ad. pkt. 14 - Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Augustowskiego na 2006r.
Mirosław Krakowski - Skarbnik Powiatu przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 r. Proponowane zmiany polegają na zwiększeniu planu dochodów budżetu o kwotę 1.229.287 zł i zmniejszeniu o kwotę 1.327.587 zł oraz zwiększeniu planu wydatków budżetu o kwotę 1.386.158 zł i zmniejszeniu o kwotę 1.484.458 zł. Projekt uchwały zawiera także zapis o upoważnieniu Zarządu Powiatu do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu powiatu do wysokości 1.000.000 zł. Zgodnie z przedmiotowym projektem uchwały, zmiany planu dochodów i wydatków przedstawiają się następująco:
-
w dziale 600 Transport dokonuje się zmiany źródeł finansowania i zmniejszenia zakresu rzeczowego zadania inwestycyjnego pn. "Przebudowa drogi powiatowej Nr 1233B Mikaszówka - Rygol - Muły" z kwoty 554.000 zł (w tym ze środków Unii 408.000 zł) na kwotę 426.000 zł (w tym z uzupełnienia subwencji ogólnej w wysokości 290.000 zł);
-
w dziale 750 Administracja publiczna zmniejsza się plan wydatków inwestycyjnych o kwotę 150.000 zł przeznaczoną na termomodernizację i wykonanie nadbudowy budynku Starostwa Powiatowego w Augustowie;
-
w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne dokonuje się zmiany kwalifikacji zadania inwestycyjnego w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie pod nazwą "Zakup samochodu specjalistycznego i łodzi ratowniczej" na łączną kwotę 685.500 zł, w tym też dotacji celowej z budżetu państwa w kwocie 184.000 zł na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego Nr FB.II.MD.3011-220/06 z dnia 30.06.2006 r.;
-
zwiększa się plan dochodów w dziale 758 Różne rozliczenia o kwotę 290.000 zł z tytułu uzupełnienia subwencji ogólnej przeznaczonej na "Przebudowę drogi powiatowej Nr 1233B Mikaszówka - Rygol - Muły";
-
zwiększa się plan wydatków w dziale 758 Różne rozliczenia o kwotę 150.000 zł z tytułu zwiększenia rezerwy ogólnej budżetu;
-
w dziale 801 Oświata i wychowanie:
a) w rozdz. 80130 Szkoły zawodowe zwiększa się plan dochodów z tytułu najmu i dzierżawy oraz wydatków w Zespole Szkół Technicznych o kwotę 19.700 zł; środki przeznaczone są na koszty funkcjonowania ZST;
b) zmniejsza się plan wydatków w rozdz. 80195 Pozostała działalność o kwotę 85.784 zł;
7) w dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza:
-
a) zwiększa się plan wydatków w rozdziale 85406 o kwotę 85.784 zł przeznaczoną na wykonanie remontu (termomodernizacji) budynku Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Augustowie;
-
b) w rozdz. 85406 Poradnie psychologiczno-pedagogiczne dokonuje się zmiany kwalifikacji zadania polegającego na wykonaniu podjazdu dla osób niepełnosprawnych w budynku Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z remontu na wydatek inwestycyjny w kwocie 18.174 zł, w tym dofinansowania (dotacji) ze środków PFRON w wysokości 9.087 zł;
-
c) zmniejsza się plan dochodów z tytułu najmu i dzierżawy w rozdz. 85410 Internaty i bursy szkolne o kwotę 88.000 zł;
-
d) zwiększa się plan dochodów z tytułu najmu i dzierżawy w rozdz. 85417 Szkolne schroniska młodzieżowe o kwotę 88.000 zł.
Pozostałe zmiany dotyczą uaktualnienia wysokości wydatków na realizację zadań inwestycyjnych, wynikających z wprowadzonych zmian w planie dochodów i wydatków budżetu na 2006 r., w tym ujęcia w zadaniach inwestycyjnych wykonania podjazdu dla osób niepełnosprawnych w Poradni.
Pan Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisja Budżetu i Finansów Rady Powiatu odnośnie przedmiotowego projektu uchwały Rady Powiatu.(załącznik nr 27 do protokołu)
Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
(radny Adam Medykiewicz powrócił na salę obrad)
Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 17 radnych.
W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 242/XXXII/06 w sprawie zmian w budżecie Powiatu Augustowskiego na 2006 r. (załącznik nr 28 do protokołu)
Ad. pkt.15 - Odpowiedzi na interpelacje radnych.
W nawiązaniu do zgłoszonej w pkt.5 interpelacji Pani Radnej Barbary Wierzbickiej dotyczącej wystąpienia przez Zarząd Powiatu do Burmistrza Miasta Augustowa z pismem w sprawie utrzymania porządku i czystości na terenie miasta, Starosta poinformował, iż wolą Zarządu również jest utrzymanie należytego wizerunku miasta. Starosta dodał, iż Powiatowa Komisja Bezpieczeństwa i Porządku zajmowała się poruszonym przez Panią Radną zagadnieniem. Komisja ta powołała specjalny zespół pod przewodnictwem Komendanta Straży Miejskiej w Augustowie, w którego skład weszli między innymi przedstawiciele KP Policji , KP PSP. Do zadań tego zespołu należy kontrola wszystkich ośrodków wypoczynkowych i pól biwakowych pod względem dostosowania obiektów do obowiązujących wymogów sanitarnych, a także utrzymania czystości i zabezpieczenie pojemników na odpady.
Po przedłożeniu przez Panią Radną Wierzbicką interpelacji na piśmie zostanie ona przekazana przez Zarząd Powiatu do Burmistrza Miasta Augustowa.
Ad. pkt.16 - Przyjęcie protokołu z XXXI Sesji Rady Powiatu z dn. 25 kwietnia 2006 r.
Przewodniczący Rady Powiatu - Roman Krzyżopolski poinformował, że protokół z obrad XXXI sesji Rady Powiatu z dnia 25 kwietnia 2006 r. był wyłożony do wglądu
w Wydziale Organizacyjno - Prawnym Starostwa Powiatowego i podczas dzisiejszych obrad, w związku z czym radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Zapytał, czy ktoś ma uwagi lub zastrzeżenia do treści protokołu.
Nie zgłoszono żadnych uwag do protokołu z obrad XXXI sesji.
W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie, przy 16 głosach "za" i przy 1 głosie "wstrzymującym się" przyjęła protokół z obrad XXXI sesji Rady Powiatu w Augustowie z dnia 25 kwietnia 2006 r.
Ad. pkt. 17 - Wolne wnioski i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady poinformował, iż Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 29 czerwca 2006 r. wyraził zdecydowany sprzeciw w związku z zamiarem likwidacji z dniem 1 lipca 2006 r. części połączeń kolejowych na trasie Białystok - Suwałki. (stanowisko Zarządu Powiatu stanowi załącznik nr 29 do protokołu)
Poinformował również, że w artykule Gazety Współczesnej z dnia 30 czerwca br. pt. "Pociągi uratowane w ostatniej chwili", Dyrektor Podlaskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Białymstoku Pan Robert Nowakowski stwierdził, że rozkład jazdy pociągów pozostanie bez zmian. ( artykuł stanowi załącznik nr 30 do protokołu )
Innych zapytań i wniosków nie zgłoszono.
Ad. pkt 18. - Zakończenie obrad - godz. 1110.
Roman Krzyżopolski - Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w obradach oraz w związku z wyczerpaniem przyjętego porządku posiedzenia zamknął obrady XXXII sesji Rady Powiatu w Augustowie.
Protokołowała:
Anna Jadeszko
Przewodniczący Rady Powiatu
Roman Krzyżopolski
Metryka strony