Protokół Nr XXIV/05

Protokół Nr XXIV/05

z XXIV sesji Rady Powiatu w Augustowie

z dnia 27 lipca 2005 r.

Ad. pkt 1. - Otwarcie obrad.

O godz. 9 05 w sali konferencyjnej Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie (ul. Wojska Polskiego 54) Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie, otworzył obrady XXIV sesji. Powitał przybyłych na sesję radnych, naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego, dyrektorów i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży, przedstawicieli mediów lokalnych oraz mieszkańców Augustowa (lista zaproszonych gości stanowi zał. nr 1 do protokołu).

Przewodniczący poinformował, iż zgodnie z podpisaną listą obecności w obradach sesji bierze udział 17 radnych, w związku z czym obrady są prawomocne (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Ad. pkt 2. - Przedstawienie porządku obrad.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad (załącznik nr 3 do protokołu) został dostarczony radnym z materiałami na sesję. Wskazał, że w dniu dzisiejszym wpłynął do niego wniosek Zarządu Powiatu w Augustowie (załącznik nr 4 do protokołu) w sprawie ujęcia w porządku obrad XXIV sesji następujących projektów uchwał Rady Powiatu:

1. projektu uchwały w sprawie wskazania jednostek budżetowych, które mogą tworzyć rachunki dochodów własnych,

2. projektu uchwały w sprawie rachunków dochodów własnych w Augustowski Centrum Edukacyjnym w Augustowie i szczegółowych zasad gospodarki finansowej dochodami własnymi.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu jednomyślnie tj. 17 głosami "za" wprowadziła do porządku obrad XXIV sesji projekty uchwał w w/w sprawach.

Przewodniczący Rady zaproponował rozpatrzenie powyższych projektów odpowiednio w punkcie 15 i 16 porządku sesji.

Następnie zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z Pań i Panów radnych ma jeszcze propozycje zmian do porządku obrad sesji.

W związku z tym, iż nie zgłoszono dodatkowego wniosku o uzupełnienie bądź zmianę przedłożonego porządku obrad, Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad uzupełnionym - 20 punktowym porządkiem obrad XXIV sesji Rady Powiatu.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu jednomyślnie, tj. 17 głosami "za" przyjęła porządek obrad XXIV sesji obejmujący niżej wymienione punkty:

1. Otwarcie obrad.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.

4. Interpelacje radnych.

5. Informacja uzupełniająca o realizacji uchwały Nr 159/XVIII/04 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

6. Podjęcie uchwały w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

7. Podjęcie uchwały w sprawie założenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Augustowie, ul. Mickiewicza 2, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie, ul. Mickiewicza 2.

8. Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Miastu Augustów do wykonywania zadania powiatu polegającego na prowadzeniu powiatowej biblioteki publicznej.

9. Podjęcie uchwały w sprawie założenia Szkolnego Schroniska Młodzieżowego Nr 1 w Augustowie, ul. Śródmieście 31.

10. Podjęcie uchwały w sprawie założenia Szkolnego Schroniska Młodzieżowego Nr 2 w Augustowie, Aleja Kardynała Wyszyńskiego 3a.

11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z miejsc noclegowych w szkolnych schroniskach młodzieżowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Augustowski.

12. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowych ze środków EFS w ramach Priorytetu 2 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie" ZPORR 2004 - 2006 dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa.

13. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 r.

14. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się zwiększone środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 r. oraz dokonania przeniesień środków między zadaniami.

15. Podjęcie uchwały w sprawie wskazania jednostek budżetowych, które mogą tworzyć rachunki dochodów własnych.

16. Podjęcie uchwały w sprawie rachunków dochodów własnych w Augustowski Centrum Edukacyjnym w Augustowie i szczegółowych zasad gospodarki finansowej dochodami własnymi.

17. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

18. Przyjęcie protokołu z XXIII sesji Rady Powiatu z dnia 27 kwietnia 2005 r.

19. Wolne wnioski i zapytania radnych.

20. Zakończenie obrad.

Ad. pkt 3. - Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu
w Augustowie.

/od tego momentu w obradach sesji uczestniczył radny Józef Bućko, w związku z czym na sali znajduje się 18 radnych/

Franciszek Wiśniewski Starosta Augustowski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie za okres od 06 maja do 27 lipca 2005 r. o następującej treści:

"Panie Przewodniczący,

Wysoka Rado,

Składam Państwu Radnym sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu za okres od 6 maja do 27 lipca 2005 r.

W tym okresie Zarząd odbył 11 posiedzeń, na których podjął 65 uchwał.

Szanowni Państwo Radni,

Zarząd Powiatu, pod obrady Wysokiej Rady skierował projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad dzisiejszej sesji, i dotyczą między innymi:

- określenia zadań, na które przeznacza się zwiększone środki PFRON w 2005 r. oraz dokonania środków pomiędzy zadaniami,

- założenia Szkoły Przysposabiającej do Pracy, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Specjalnych,

- założenia dwóch szkolnych Schronisk Młodzieżowych,

- przyjęcia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

- wydania opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego SPZOZ w Augustowie.

Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad dzisiejszej Sesji uzasadnienie do projektów uchwał zostanie Państwu Radnym przedstawione w dalszej części obrad.

Wysoka Rado,

Rozpoczynając od spraw finansowych, informuję, iż Zarząd dokonał zmian w budżecie powiatu na 2005 r. Zmiany dotyczyły przede wszystkim przeniesień w planie wydatków w zakresie zadań zleconych i zadań własnych powiatu oraz zwiększenia planu dochodów i wydatków budżetu z tytułu otrzymania dotacji z budżetu państwa w wysokości 120.000 zł, na podstawie zawartego porozumienia między Ministrem Edukacji Narodowej a Powiatem Augustowskim w sprawie zorganizowania i przeprowadzenia kursu języka polskiego i kursu adaptacyjnego dla repatriantów i członków ich najbliższej rodziny. Zadanie to będzie realizowane przez Augustowskie Centrum Edukacyjne.

Zarząd przyjął również harmonogram realizacji dochodów i wydatków budżetu Powiatu Augustowskiego na III kwartał 2005 r.

Informuję, iż Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie zaciągnięcia w Banku Zachodnim WBK S.A. krótkoterminowego kredytu bankowego w rachunku bieżącym w kwocie 1.000.000 zł na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego 2005 niedoboru budżetu. Związane jest to z potrzebą opłacenia realizowanych zadań inwestycyjnych, co stanowić będzie podstawę do zwrotu 75 % przez Wojewodę Podlaskiego w tym roku budżetowym.

Informuję Państwa Radnych, że zostało zawarte porozumienie z Województwem Podlaskim w sprawie pomocy finansowej dla Powiatu Augustowskiego w wysokości 50.000 zł z przeznaczeniem na pokrycie kosztów związanych z uruchomieniem Centrum Zarządzania Kryzysowego w Augustowie. Podjęliśmy niezbędne przedsięwzięcia, ażeby Centrum to uruchomić w roku bieżącym.

Wysoka Rado,

Zarząd Powiatu przystąpił do projektu "I etap budowy Zintegrowanego Systemu Ochrony Ludności i Środowiska w układzie transgranicznym Polski i Litwy". Projekt będzie realizowany w latach 2005 - 2006 na zasadzie partnerskiej, wspólnie z służbą ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa Republiki Litwy, gdzie Partnerem Wiodącym będzie strona litewska, natomiast rola Partnera Finansowego przypadnie stronie polskiej. Do projektu przystąpiły także Komendy Powiatowe Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach i w Białymstoku. Celem projektu jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa ludności i ochrony środowiska naturalnego na obszarze transgranicznym Polski i Litwy. W ramach projektu dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie zostanie zakupiony samochód ratownictwa wodnego oraz łódź poszukiwawczo - ratownicza. Łączna wartość tego zadania wynosi 830 tys. zł. Wkład własny w wysokości 25 % pokryje Komenda Wojewódzka Straży Pożarnej w Białymstoku. Udział powiatu polegać będzie na skredytowaniu 75 % tego przedsięwzięcia w 2006 r., które to środki zwrócone będą w tym roku budżetowym z programu INTERREG IIIB/TACIS CBC.

Panie Przewodniczący,

Panie i Panowie Radni,

Przechodząc do omówienia spraw oświatowych, informuję, że Zarząd podjął uchwałę o dofinansowaniu nauczycielom opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli w I półroczu 2005 r. Rozdysponowana na ten cel została kwota 7.950 zł.

Zarząd Powiatu przyznał zasiłki pieniężne na pomoc zdrowotną 14 nauczycielom oraz nauczycielom emerytom i rencistom korzystającym z opieki zdrowotnej na łączną kwotę 3.000 zł, zgodnie z propozycją komisji powołanej do rozpatrywania wniosków.

Zarząd Powiatu powołał Komisje Egzaminacyjne dla nauczycieli kontraktowych z naszych szkół, ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego.

Zatwierdzony został także plan naboru do klas pierwszych szkoły podstawowej, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2005/2006.

Wysoka Rado,

Informuję, iż Zarząd Województwa Podlaskiego ogłosił konkursy na składanie wniosków o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu II Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach - Działanie 2.2. "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne". Przygotowywane są obecnie do złożenia przez nasz powiat dwa projekty: "Dziś uczeń - jutro student - II" i "Stypendia dla studentów z powiatu augustowskiego - II". Zarząd Powiatu upoważnił Starostę i Wicestarostę do podpisania wniosków i podejmowania wiążących decyzji wynikających z realizacji tych projektów.

Szanowni Państwo Radni,

Informuję, iż została przyznana dotacja na sfinansowanie projektu "Dziś uczeń jutro pracownik" w wysokości 24.628 EURO, tzn. 97,62% całkowitych kosztów kwalifikowanych. Przedmiotowa dotacja udzielona będzie w ramach projektu Promocja Zatrudnienia i Rozwój Zasobów Ludzkich Województwo Podlaskie. Projekt ten będzie realizowany przez Augustowskie Centrum Edukacyjne. Zarząd Powiatu w dniu 23 maja br. podpisał umowę o udzielenie dotacji na sfinansowanie projektu "Dziś uczeń jutro pracownik".

Wysoka Rado,

W związku z zakończeniem przetargów i podpisaniem umów z wykonawcami rozpoczęły się prace termomodernizacyjne w trzech budynkach Augustowskiego Centrum Edukacyjnego na łączną kwotę 1.825.886 zł.

Rozstrzygnięto przetarg na roboty remontowe w Zespole Szkół Technicznych w Augustowie na kwotę 68.657,50 zł oraz przetarg na wykonanie remontu sali komputerowej i "ciągu komunikacyjnego" w Zespole Szkół w Lipsku na kwotę 53.065,20 zł. Ponadto podjęte zostały czynności zmierzające do wyłonienia wykonawcy remontu posadzek i malowania sali gimnastycznej II Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie o wartości kosztorysowej 38.685,61 zł.

Zarząd Powiatu zakupił 10 egzemplarzy "Katalogu zabytkowej, drewnianej architektury sakralnej województwa podlaskiego. Tom I, powiaty: augustowski, sejneński, suwalski" oraz 22 egzemplarze zeszytu edukacyjnego "Suwalszczyzna", poświęconego gwarze występującej na terenie powiatów: augustowskiego, suwalskiego i sejneńskiego, celem przekazania ich do szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat augustowski oraz Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach Biblioteki Pedagogicznej w Augustowie.

Informuję, iż w wyniku postępowania konkursowego wyłoniono kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie. Zarząd Powiatu powierzył to stanowisko Pani Bożennie Łukaszewicz, dotychczasowej Dyrektor tej szkoły.

Panie i Panowie Radni,

Zarząd Powiatu zawarł porozumienie w sprawie umieszczenia dziecka pochodzącego z Miasta Katowic w rodzinie zastępczej funkcjonującej na terenie Powiatu Augustowskiego i wysokości wydatków na jego utrzymanie oraz sposobu i terminu ich przekazywania.

Zarząd zawarł także aneksy do porozumień zawartych z Powiatem Suwalskim oraz aneks do porozumienia zawartego z Miastem Białystok. Dotyczyły one wysokości oraz sposobu i terminu przekazywania wydatków ponoszonych na utrzymanie w ich placówkach dzieci pochodzących z terenu Powiatu Augustowskiego.

Zarząd Powiatu zawarł porozumienie w sprawie współpracy Powiatu Augustowskiego z Wojewodą Podlaskim w zakresie utrzymania i rozwoju Systemu Informatycznego POMOST w roku 2005. Przedmiotem tego porozumienia jest współpraca w obszarze systematycznego gromadzenia i przygotowania elektronicznego przesyłu danych statystycznych dotyczących pomocy społecznej. Dzięki temu porozumieniu Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie otrzyma dodatkowy sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem.

Zarząd Powiatu przyjął zmiany do Regulaminu Organizacyjnego PCPR. Wprowadzone zmiany do regulaminu wynikają z potrzeby dostosowania jego treści do zmiany zapisów ustawy o pomocy społecznej.

Wysoka Rado,

Przechodząc do omówienia spraw związanych z drogami powiatowymi, informuję, że Zarząd podpisał aneks do porozumienia w sprawie wspólnej realizacji i ponoszenia przez Gminę Miasto Augustów i Powiat Augustowski w latach 2004 - 2006 kosztów związanych z wdrożeniem projektu "Program budowy ulic miejskich i powiatowych w Augustowie - etap I". Zgodnie z treścią aneksu "w ramach udziału Powiatu Augustowskiego w finansowaniu inwestycji powierzył Powiatowemu Zarządowi Dróg w Augustowie zlecenie wykonania dokumentacji technicznej dotyczącej dróg powiatowych: Żurawiej i Rajgrodzkiej.

Informuję, iż rozstrzygnięto przetarg nieograniczony na "Opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę mostu wraz z dojazdami w ciągu drągi powiatowej nr 1205B Frącki - Dworczysko - Łośki - Mikaszówka na kwotę 39.894 zł.

Zarząd Powiatu zawarł umowę z Wojewodą Podlaskim w sprawie współdziałania przy realizacji Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach. Zadanie przewidziane do wykonania w ramach umowy to "Instalacja barier ochronnych wzdłuż drogi powiatowej nr 1209B w okolicy miejscowości Sucha Rzeczka". Szacowany koszt brutto zadania to kwota 91.500 zł, a przewidywana kwota refundacji to 52.500 zł.

Zarząd Powiatu zlecił Powiatowemu Zarządowi Dróg w Augustowie podejmowanie niezbędnych czynności związanych z realizacją tej inwestycji drogowej.

Informuję, że Zarząd Powiatu zawarł 2 porozumienia z Gminą Sztabin na budowę odcinków dróg:

1) Nr 1227B Cisów - Kryłatka i Nr 1228B Sztabin - Lipsk,

2) Nr 1223B Tajno Łanowe -Sosnowo - Kopiec - Huta - Podcisówek.

Porozumienia określają zasady wspólnego ponoszenia kosztów budowy tych dróg. Informuję, że inwestycje te będą realizowane pod warunkiem otrzymania dotacji ze środków Unii Europejskiej.

Pragnę poinformować Wysoką Radę, że wykonawca zadania Rutki - Rajgród zgłosił do odbioru, zgodnie z harmonogramem realizacji tego zadania, odcinek ciągu tj. Popowo - Rumiejki - granica powiatu.

W związku z realizacją uchwały Rady Powiatu z dnia 27.04.2005 r. Zarząd Powiatu podjął decyzję o wygaszeniu trwałego zarządu dla Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie do nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Augustowskiego, położonej przy ul. Partyzantów i przekazanie jej nieodpłatnie w trwały zarząd dla II Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie.

Panie i Panowie Radni,

Przechodząc do spraw z zakresu służby zdrowia, informuję, że sfinansowane zostały kolejne zobowiązania SPZOZ w Augustowie wobec Nordea Bank Polska S.A. w Gdyni z tytułu zawartych umów porozumień.

Zarząd Powiatu zatwierdził sprawozdania finansowe Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie za 2004 rok.

Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie przyjęcia przez SP ZZOD w Augustowie darowizny w postaci sprzętu medycznego.

Informuję, iż została powołana komisja konkursowa do przeprowadzenia konkursu na stanowisko zastępcy dyrektora ds. medycznych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie. Ogłoszenie o konkursie ukazało się w Gazecie Wyborczej i Rzeczpospolitej. Zgodnie z obowiązującą procedurą konkurs powinien zostać rozstrzygnięty w pierwszych dniach września.

Szanowni Państwo,

Zgodnie z porządkiem obrad dzisiejszej sesji tematy dotyczące augustowskiego szpitala będą szczegółowo omawiane w dalszej części obrad. Natomiast już w tym miejscu chciałbym powiedzieć, że dzisiejsze obrady Wysokiej Rady odbywają się w najszybszym jak to było możliwe terminie, w którym Dyrekcja SPZOZ mogła przygotować niezbędne założenia programowe, celem złożenia wniosku o pożyczkę. Dlatego punkty dotyczące SPZOZ są pierwszymi w dzisiejszych obradach, ażeby Dyrekcja szpitala w dniu dzisiejszym mogła złożyć stosowne dokumenty do Wojewody Podlaskiego.

Wysoka Rado,

Informuję, iż został złożony do Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku, jako jednostki uczestniczącej w zarządzaniu ZPORR, wniosek "Rozbudowa Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Augustowie jako Centrum Sportów Wodnych Augustów". Wartość zadania wynosi 4.746.686 zł brutto. Urząd Marszałkowski poinformował Zarząd, że wniosek został zarejestrowany oraz wskazał na potrzebę jego uzupełnienia.

Zarząd Powiatu przystąpił do wspólnego opracowania z Suwalską Izbą Rolniczo - Turystyczną wniosku o dofinansowanie programu inwestycyjnego "Zintegrowanej sieci tras rowerowych Suwalszczyzny", w ramach którego wykonana byłaby inwestycja pn. "Przygotowanie Bursy Międzyszkolnej w Augustowie do funkcji całorocznego schroniska młodzieżowego". Wartość tego zadania wynosi 1.229.358 zł. Zarząd Powiatu podpisał umowę o dofinansowanie tej inwestycji w ramach Programu Sąsiedztwa INTERREG III B "Litwa - Polska - Obwód Kaliningradzki".

Obie inwestycje zostały zgłoszone również do Kontraktu Wojewódzkiego na 2005 rok.

Szanowni Państwo Radni,

W dniu 6 lipca w dodatku do "Gazety Współczesnej" ukazał się artykuł promujący Powiat Augustowski. Zarząd Powiatu przeznaczył na ten cel kwotę 976 zł. Ponadto przeznaczono środki finansowe w wysokości 1.220 zł brutto na promocję Powiatu Augustowskiego we wkładce do "Przeglądu Augustowskiego", która będzie zawierała informacje na temat działalności Rady Powiatu, Zarządu i powiatowych jednostek organizacyjnych za ubiegły rok.

Wysoka Rado,

Zarząd Powiatu w okresie sprawozdawczym podjął uchwały w sprawie współorganizacji i współfinansowania:

1) Eliminacji Powiatowych Igrzysk LZS w Sztabinie oraz wyjazdu reprezentacji Powiatu Augustowskiego na Eliminacje Wojewódzkie Igrzysk LZS w Hajnówce,

2) eliminacji powiatowych XXI Ogólnopolskiego Turnieju Chłopców "Piłkarska Kadra Czeka" im. Stanisława Tymowicza i V Ogólnopolskiego Turnieju Dziewcząt "Piłkarska Kadra Czeka",

3) "Korespondencyjnych Mistrzostw Polski w Pływaniu Dzieci 10-11 lat" , które odbyły się w dniach 28 - 29 maja br. w Augustowie,

4) "Otwartych Międzynarodowych Mistrzostw Augustowa w Pływaniu MASTERS",

5) wyjazdu Młodzieżowej Orkiestry Dętej O.S.P. Lipsk na pielgrzymkę na Jasną Górę,

6) Międzyszkolnego Konkursu Recytatorsko - Plastycznego "Strofy i pejzaże znad Netty",

7) II Otwartego Triathlonu Papieskiego,

8) obchodów 10-lecia Uczniowskiego Klubu Sportowego "KRUKI" w Augustowie,

9) II Spotkania Pokoleń,

10) imprezy kulturalno-religijnej pod nazwą "Dni Ryby",

11) wyjazdu członków Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów z Zarządu Rejonowego z siedzibą w Augustowie do Lwowa,

12) II Międzynarodowego Spływu Kajakowego Służb Granicznych "Kanał Augustowski - Niemen 2005 r.",

13) Uroczystości 60-tej rocznicy obławy Augustowskiej,

14) zadania realizowanego z Augustowskim Klubem Sportowym SPARTA pn. "Upowszechnianie kajakarstwa klasycznego wśród dzieci i młodzieży".

Łącznie na współorganizację w/w uroczystości i imprez wydatkowano kwotę 6.500 zł.

Zarząd Powiatu włączył się również w organizację II Turnieju Służb Mundurowych Powiatu Augustowskiego w Piłce Nożnej o Puchar Starosty Augustowskiego, ufundował nagrody okolicznościowe z okazji powiatowych obchodów Dnia Strażaka 2005 r. oraz Puchar Starosty Augustowskiego laureatowi Augustowskiej Wystawy Psów Rasowych.

Wysoka Rado,

W związku z realizacją projektu "Spotkanie młodzieży polskiej i białoruskiej na szlakach Puszczy i Kanału Augustowskiego", sfinansowanego ze środków Wspólnoty Europejskiej, w dniach 20 - 24 czerwca bieżącego roku odbyły się warsztaty kulturowo - przyrodnicze. Do udziału w warsztatach została zaproszona 30-osobowa grupa młodzieży z augustowskich szkół ponadgimnazjalnych oraz 30 - osobowa grupa młodzieży ze szkoły w Sopoćkiniach na Białorusi. Warsztaty rozpoczęły się w Sopoćkiniach. Młodzież Polska i Białoruska mogła poznać dziedzictwo kulturowe i walory przyrodnicze na szlakach Puszczy Augustowskiej i Kanału Augustowskiego białoruskiej części przygranicza. Młodzież była m.in. na remontowanych śluzach w Dąbrówce i Niemnowie, zwiedziła Sopoćkinie i Grodno. Następnie wszyscy uczestnicy przyjechali do Augustowa, aby poznać zabytki kulturowe i przyrodę polskiej części Puszczy i Kanału Augustowskiego.

Uczestnicy warsztatów mieli za zadanie nie tylko poznać dziedzictwo kulturowe i walory przyrodnicze terenów przygranicznych, ale również pracować nad szansami rozwoju turystyki na obszarze transgranicznym, biorąc pod uwagę odbudowę i otwarcie dla turystyki Kanału Augustowskiego. Podczas zajęć w grupach młodzież wypracowała i przedstawiła propozycje, które zostaną zamieszczone w albumie "Kanał Augustowski - wspólne dziedzictwo i przyszłość" wydawanym również w ramach realizacji projektu. Informuję, iż Zarząd Powiatu zatwierdził specyfikację i powołał komisję przetargową, która wyłoniła wykonawcę zadania polegającego na opracowaniu i druku tego albumu".

Do przedłożonego sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu bez uwag przyjęła w/w sprawozdanie.

Po przedstawieniu powyższego sprawozdania nastąpiło wręczenie nagród finansowych uczniom - finalistom centralnych eliminacji olimpiad przedmiotowych w 2005 roku.

Starosta Augustowski Franciszek Wiśniewski złożył gratulacje laureatom olimpiad, ich opiekunom oraz dyrektorom szkół, a następnie poprosił Przewodniczącą Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Przewodniczącego Rady Powiatu o wręczenie nagród.

Nagrody otrzymali:

1. Małgorzata Mikucka - uczennica II Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie, finalistka olimpiady języka rosyjskiego.

2. Agnieszka Folejewska - uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. Grzegorza Piramowicza w Augustowie, finalistka olimpiady geograficznej.

3. Anna Samel - uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. G. Piramowicza w Augustowie, laureatka olimpiady historii, języka polskiego i wiedzy o unii europejskiej.

4. Katarzyna Gnojnicka - uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. G. Piramowicza w Augustowie, finalistka olimpiady języka rosyjskiego.

Podziękowania otrzymali:

1. Emilia Faszcza - nauczyciel języka rosyjskiego w II Liceum Ogólnokształcącym w Augustowie.

2. Beata Wasilewska - nauczyciel geografii w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. G. Piramowicza w Augustowie.

3. Alina Bibińska - nauczyciel geografii w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. G. Piramowicza w Augustowie.

4. Helena Mancewicz - nauczyciel historii w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. G. Piramowicza w Augustowie.

5. Bożena Bendig - nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. G. Piramowicza w Augustowie.

6. Katarzyna Witkowska - Skowrońska - nauczyciel wiedzy o unii europejskiej w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. G. Piramowicza w Augustowie.

7. Barbara Sadowska - nauczyciel języka rosyjskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. G. Piramowicza w Augustowie.

Ad. pkt 4. - Interpelacje radnych.

Radna Barbara Wierzbicka zgłosiła interpelacje w sprawach dotyczących:

1) modernizacji skrzyżowań ulic na terenie miasta Augustowa i wystąpienie przez władze Powiatu Augustowskiego do właściwych instytucji o podjęcie wieloletnich, zintegrowanych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców tj. zainstalowanie sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych m.in. na skrzyżowaniu Alei Kardynała Wyszyńskiego z ul. Tytoniową i ul. Zdrojową oraz ul. 3 Maja z ul. Hożą, a także sygnalizacji dźwiękowej dla osób niepełnosprawnych i niedosłyszących.

Ponadto poprosiła o zwrócenie uwagi na sposób modernizacji innych dróg, przebiegających na terenie powiatu - trasa łomżyńska.

2) wykonanie zejść i zjazdów dla osób niepełnosprawnych na chodnikach na poziomie równym z powierzchnią jezdni,

3) ujęcia w najbliższych planach inwestycyjnych dotyczących modernizacji obrzeży jezior, Kanału Augustowskiego, Kan. Bystrego i plaży miejskiej, zjazdów oraz platform umożliwiających osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach, dostęp do wody i korzystanie z tej formy wypoczynku,

4) udzielenia pomocy dla Sanatorium Budowlani w wykonaniu chodnika łączącego budynek noclegowy z bazą zabiegową, który ułatwi poruszanie się osobom starszym i niepełnosprawnym,

5) podjęcie działań w celu poprawy stanu czystości i porządku na terenie miasta i powiatu szczególnie w miejscach wypoczynku.

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski udzielił kolejno odpowiedzi na poszczególne punkty zgłoszonej interpelacji:

Ad. 1) Starosta Augustowski poinformował, że w ramach Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku został powołany zespół ds. analizy stanu dróg pod przewodnictwem Naczelnika Sekcji Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Augustowie, której jednym z zadań jest wytypowanie miejsc najbardziej niebezpiecznych na terenie miasta i powiatu. Wyniki pracy zespołu zostaną przedstawione na najbliższym posiedzeniu Komisji, które odbędzie się 28 lipca br. w Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego. Informacje te będą podstawą do złożenia petycji do zarządców poszczególnych dróg o objęcie miejsc zagrożonych szczególną ochroną oraz uwzględnienie w planach inwestycyjnych działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczestników ruchu i ograniczenie liczby wypadków.

Starosta poinformował, że w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach niezbędne jest wykonanie ścinki poboczy, jednakże wiąże się to z poniesieniem znacznych kosztów rzędu 200 tys. zł w skali powiatu. Zarząd Powiatu podejmie starania o wygospodarowanie środków na realizację tej inwestycji.

Ad. 2 i 3) Starosta Augustowski wyjaśnił, że wszystkie decyzje dotyczące pozwolenia na budowę, wykonania remontu, modernizacji, wydawane są zgodnie z przepisami prawa, uwzględniającymi potrzeby osób niepełnosprawnych. Natomiast utrudnienia w tym zakresie mogą występować w przypadku inwestycji wcześniej wykonanych. W związku z tym poprosił o współpracę ze strony Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w celu wskazania miejsc, w których występują utrudnienia i ograniczenia dla osób niepełnosprawnych.

Ad. 4) Starosta poinformował, że sprawą Sanatorium Budowlani zajmował się od 1990 roku, kiedy jako Kierownik Urzędu Rejonowego w Augustowie przekazał na jego rzecz ośrodek MSW. Wskazał, że z rozmów z Panią dyrektor Sanatorium nie wynika, iż wykonawca inwestycji zobowiązał się do ułożenia chodnika. Zapewnił, że jeżeli jednak takie uzgodnienia miały miejsce, podejmie działania w celu doprowadzenia do realizacji tego zadania. Starosta wskazał, że wszystkie inwestycje przeprowadzane na terenie sanatorium mają na celu dostosowanie w/w obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych m.in. wykonanie windy, które zostało sfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, będących w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku. Ponadto obecny wysoki standard bazy noclegowej, spowoduje większe zainteresowanie kuracjuszy.

Ad. 5) Starosta poinformował, że w ramach Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku został wyłoniony zespół, którego zadaniem było dokonanie oceny stanu przygotowań ośrodków wczasowych, kąpielisk i innych miejsc wypoczynku do sezonu turystycznego. Natomiast nadzór nad zachowaniem porządku i czystości na terenie miasta jest zadaniem Straży Miejskiej i w tej sprawie zostanie wystosowane pismo do Burmistrza Miasta Augustowa. Ponadto Powiatowy Zarząd Dróg zostanie zobowiązany do monitorowania stanu czystości poboczy na podległych ciągach komunikacyjnych.

Radna Barbara Wierzbicka zgłosiła interpelację dotyczącą podjęcia interwencji w sprawie zagrożenia likwidacji Biblioteki Pedagogicznej w Augustowie. Poinformowała, że zmniejszono liczbę etatów z trzech do dwóch, jednakże obecnie, w związku z urlopem zdrowotnym dyrektora placówki, w bibliotece pracuje faktycznie jedna osoba, która zgodnie z informacjami Urzędu Marszałkowskiego na 2/5 etatu tj. dwa dni w tygodniu będzie zatrudniona w Augustowie i na 3/5 etatu w Suwałkach. W powiecie liczącym ponad 60 tysięcy mieszkańców, taki sposób funkcjonowania biblioteki w znacznym stopniu ogranicza dostęp do literatury i pomocy naukowych dla nauczycieli, osób studiujących i młodzieży szkolnej. Dla porównania w bibliotece funkcjonującej na terenie mniejszego powiatu sejneńskiego, liczba etatów zmniejszyła się również do dwóch.

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski poinformował, że Zarząd Powiatu złożył do Zarządu Województwa Podlaskiego na ręce Marszałka J. Syczewskiego protest przeciwko likwidacji Biblioteki Pedagogicznej w Augustowie. Skutkiem tego było odstąpienie od planowanej likwidacji placówki. Jednakże zgodnie z oświadczeniem Pana Marszałka w budżecie województwa brakuje około 2 milionów zł na pokrycie kosztów funkcjonowania bibliotek, w związku z czym niezbędne jest podjęcie działań zmierzających do zbilansowania tej kwoty. Wskazał, że aktualnie, jest przygotowywana kolejna petycja w sprawie sposobu reorganizacji biblioteki w Augustowie w porównaniu z placówką w Sejnach, która zostanie skierowana do Zarządu Województwa.

Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski stwierdził, że w związku z udzieleniem odpowiedzi przez Pana Starostę na interpelację radnej Barbary Wierzbickiej, został zrealizowany pkt. 17 porządku obrad sesji - tj. odpowiedzi na interpelacje radnych.

Ad. pkt 5. - Informacja uzupełniająca o realizacji uchwały Nr 159/XVIII/04 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu w Augustowie do opracowania kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski przypomniał, że Zarząd Powiatu podczas obrad XXII sesji w dniu 17 marca br. przedłożył Radzie Powiatu opracowanie zatytułowane "Kierunki zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie". W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 roku o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, w/w materiał został uzupełniony o czwarty kierunek proponowanych zmian w sposobie funkcjonowania SPZOZ, a także o uwarunkowania ekonomiczne przekształceń Zakładu. Materiał ten został przekazany radnym w materiałach na sesję.

Następnie Starosta Augustowski poprosił Skarbnika Powiatu o skrótowe przedstawienie części ekonomicznej w/w opracowania.

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski wyjaśnił, że materiał zawiera szczegółowe informacje dotyczące każdego z proponowanych rozwiązań w aspekcie niezbędnych nakładów, czynników sprzyjających i nie sprzyjających oraz możliwych zagrożeń, a także działań ekonomicznych i finansowych niezbędnych dla realizacji danego kierunku. Wskazał, że uwarunkowania ekonomiczne nie określają jednoznacznie, jaki kierunek powinien być realizowany. Wynika to z wielu czynników determinujących, które są niezależne od Powiatu m.in. w przypadku przejęcia działalności i wszystkich zobowiązań przez nowy zewnętrzny podmiot takim czynnikiem jest wola i warunki tego podmiotu co do sposobu i zakresu przejęcia zobowiązań oraz prowadzenia zakładu oraz jaka liczba pracowników znajdzie zatrudnienie w nowych podmiocie; w przypadku subkontraktowania - jakie usługi i w jakim zakresie będą objęte tą formą działalności, na jakich warunkach zostaną zawarte umowy, a także jaka będzie wola i zachowanie się wierzycieli co do egzekucji swoich wierzytelności.

W związku z powyższym nie jest też możliwe dokonanie dokładnych i precyzyjnych wyliczeń kosztów dla każdego z przedstawionych rozwiązań. Skarbnik wskazał, że kluczowym warunkiem dla wyboru jakiegoś kierunku jest zapewnienie, że koszty działalności szpitala w takiej formie nie będą wyższe niż przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług medycznych. Istotnym elementem jest również aktualna bieżąca sytuacja finansowa SPZOZ, przede wszystkim brak środków na bieżące regulowanie zobowiązań i ciągłe zagrożenie egzekucją ze strony pracowników i wierzycieli - zwłaszcza ZUS.

Skarbnik stwierdził, że w związku z powyższym priorytetowym rozwiązaniem jest podjęcie działań określonych w ustawie o pomocy społecznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, gdyż umożliwią one zawieszenie egzekucji zobowiązań powstałych przed 31 grudnia 2004 r. oraz spłatę części zobowiązań ze środków pożyczki, która zostanie uzyskana z budżetu państwa.

Skarbnik wskazał, że uwarunkowania ekonomiczne nie przesadzają o wyborze kierunku, jaki powinien być przyjęty. Natomiast decydująca jest praktyczna możliwość jego realizacji. W związku z tym możliwe jest wystąpienie konieczności wprowadzenia zmian, które będą zawierały pewne rozwiązania z poszczególnych czterech kierunków.

Radny Mirosław Kruszewski przedstawił stanowisko Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w sprawie "Kierunków zmian i przekształceń Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie" (opinia stanowi załącznik nr 5 do protokołu).

Ad. pkt 6. - Podjęcie uchwały w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

Starosta Augustowski Franciszek Wiśniewski w uzupełnieniu do swojej wypowiedzi poinformował, że opracowane "Kierunki zmian o przekształceń SPZOZ w Augustowie" Zarząd Powiatu skierował do wszystkich zakładowych organizacji związkowych, Rady Ordynatorów, Rady Społecznej przy SPZOZ. Poinformował, że materiał ten został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Ordynatorów, a pismo w tej sprawie radni otrzymali w materiałach. W związku z tym Zarząd Powiatu wycofał się z rozmów z firmą, która prowadziłaby niepubliczny zakład opieki zdrowotnej utworzony przez spółkę prawa handlowego, reprezentowaną przez kancelarię prawniczą z Białegostoku, podjętych w ramach realizacji uchwały Rady Powiatu z 30 listopada 2004 r. Kierunek zmian przedstawiony przez Radę Ordynatorów jest zbieżny z rozwiązaniami proponowanymi przez Zarząd Powiatu. Szczegółowe informacje na ten temat jak też projekt programu restrukturyzacyjnego zostaną przedstawione przez Dyrektora SPZOZ.

Maciej Woroszyło, Dyrektor SPZOZ w Augustowie poinformował, że złożenie wniosku do Wojewody o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego wraz z pozytywnie zaopiniowanym przez organ założycielski tj. Radę Powiatu, projektem programu restrukturyzacyjnego SPZOZ i w konsekwencji wydanie decyzji przez Wojewodę o wszczęciu takiego postępowania, wstrzymuje wszelkie egzekucje jak też inne postępowania zarówno sądowe i komornicze w stosunku do wierzytelności szpitala, które powstały do końca 2004 roku. Wszczęcie takiego postępowania daje SPZOZ szansę na wypracowanie rozwiązań, które pozwolą realizować program restrukturyzacji.

Ponadto spowoduje to zatrzymanie procesu sprzedaży wierzytelności i w praktyce uniemożliwi zamknięcie szpitala przez wierzycieli. Wyjaśnił, że firmy, które skupują długi, mogą skierować sprawy do sądu, a następnie po uzyskaniu decyzji sądu o zabezpieczeniu wierzytelności, wystąpić do komornika, który ma prawo zająć wierzytelność w NFZ. Doprowadzi to do tego, że nie spłyną środki finansowe na rachunek SPZOZ. W konsekwencji będzie brak środków na wypłaty wynagrodzeń pracownikom i pokrywanie bieżących rachunków związanych z funkcjonowaniem szpitala.

Poza tym wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego daje możliwość uzyskania pożyczki ze Skarbu Państwa, która w 50% zostanie umorzona, a po przystąpieniu do realizacji programu restrukturyzacyjnego w perspektywie dwóch lat nastąpi umorzenie znacznej kwoty tj. ponad 700 tys. zł zobowiązań wobec ZUS.

W związku z powyższym Dyrektor SPZOZ zwrócił się do radnych z prośbą o pozytywne zaopiniowanie projektu programu restrukturyzacji SPZOZ.

Następnie dyrektor SPZOZ stwierdził, że korzyścią pośrednią wynikającą z wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego jest możliwość zawarcia ugód z wierzycielami publicznoprawnymi tj. ZUS co do spłaty pozostałych zobowiązań, jak też z wierzycielami cywilnoprawnymi co do rozłożenia na raty spłaty wierzytelności powstałych przed końcem 2004 r.

Projekt programu restrukturyzacyjnego zakłada subkontraktowanie świadczeń zdrowotnych. Dokument ten zawiera założenia zgodne z przepisami ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, której art. 35 pozwala SPZOZ udzielać zamówienia w drodze konkursów na wykonywanie świadczeń zdrowotnych niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej. Ponadto jest to zbieżne z uchwałą Rady Powiatu, zgodnie z którą wszystkie procesy restrukturyzacyjne SPZOZ mają zmierzać do zapewnienia funkcjonowania służby zdrowia w powiecie w postaci usług lecznictwa zamkniętego i utrzymania minimum obecnego poziomu świadczeń.

Założeniem subkontraktowania jest istnienie SPZOZ i pełnienie przez niego wszystkich funkcji administracyjnych. Oprócz świadczeń medycznych niezbędne jest wykonywanie również szeregu innych zadań, które zapewniają prawidłowe funkcjonowania służby zdrowia dotyczących m.in. zamawiania leków, środków farmaceutycznych itp. Obecnie zadania te wykonują lekarze i pielęgniarki w ramach umowy o pracę, natomiast później będą zajmowały się tym podmioty gospodarcze, które utworzą niepubliczne zoz-y na podstawie umowy cywilnoprawnej. Oznacza to, że pracownicy nie zostaną zatrudnieni na podstawie umów o pracę, gdyż w przeciwnym wypadku "wszystkie procedury musiałyby być płatne o około dwa razy więcej niż obecnie".

Dyrektor poinformował, że subkontraktowanie zakłada ograniczenie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu funkcjonowania usług lecznictwa zamkniętego, ale nie przez obniżenie liczby wykonywanych usług, a poprzez zwiększenie ilości i poprawę jakości świadczeń zdrowotnych.

Wyjaśnił, że program restrukturyzacji prezentował przystępując do konkursu na dyrektora SPZOZ i w związku z tym, że już wtedy spotkał się on z akceptacją komisji konkursowej, a także część załogi widzi możliwość funkcjonowania szpitala w oparciu o subkontraktowanie, zdecydował się przedstawić program Radzie Powiatu. Poinformował, że programem jest zainteresowana również Rada Ordynatorów.

Wskazał, że projekt zakłada pewne działania ze strony organu założycielskiego, jednakże na późniejszym etapie. Natomiast aktualnie należy złożyć do wojewody wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego wraz z pozytywnie zaopiniowanym projektem programu. Po otrzymaniu decyzji o wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego, przy udziale Zarządu Powiatu, Skarbnika, przyszłych firm, które będą wykonywać świadczenia zdrowotne, będzie trzeba zastanowić się nad możliwością pozyskania środków finansowych z zewnątrz bądź w ramach budżetu powiatu na koszty wdrożenia tego programu.

Dyrektor SPZOZ poinformował, że wprowadzenie programu ma na celu doprowadzenie do zbilansowania SPZOZ w Augustowie. Program zakłada redukcję kosztów poprzez subkontraktowanie i obniżenie kosztów wykonania świadczenia zdrowotnego. Firmie, która utworzy niepubliczny zoz i będzie wykonywać świadczenia medyczne, będzie przekazywana tylko pewna część kwoty otrzymanej za daną procedurę z NFZ. W takiej sytuacji nie występuje ryzyko zwiększenia kosztów w sposób niekontrolowany. Umowy z firmami subkontraktującymi zostaną skonstruowane w taki sposób, aby zabezpieczyć zarówno finanse tych firm, jak też środki na funkcjonowanie SPZOZ.

Dyrektor poinformował, że jeżeli do dnia 1 sierpnia nie zostanie wszczęte postępowanie restrukturyzacyjne, to firma, która wykupiła wierzytelność SPZOZ wobec spółki komunalnej GIGA, będzie miała prawo zajęcia kwoty ponad 400 tys. zł w Narodowym Funduszu Zdrowia, gdyż w tym terminie wierzytelność staje się wymagalna.

Radny Stanisław Sokołowski zapytał, czy realizacja programu restrukturyzacji SPZOZ nie spowoduje przerwania ciągłości funkcjonowania szpitala, tj. czy jednego dnia szpital zakończy działalność, a następnego będzie świadczyć usługi medyczne w nowej formule oraz czy nie będzie zagrożone zachowanie dotychczasowego zakresu świadczeń Zapytał też czy dyrektor może dać gwarancję, że takie zagrożenie nie występuje.

Maciej Woroszyło wyjaśnił, że skoro personel medyczny jest zainteresowany pracą w szpitalu, to ma nadzieję, że będzie w takim stopniu współpracować z dyrektorem, aby uchronić zakład przed jakimkolwiek zagrożeniem w zaprzestaniu funkcjonowania na jakimkolwiek oddziale. Zapewnił, że ze swej strony podejmie takie działania w ramach istniejącego systemu prawa, które będą zmierzały do uchronienia szpitala nawet przed jednodniowym zaprzestaniem funkcjonowania, a sposób jego postępowania, będzie wynikał przede wszystkim z tego, "w jakim stopniu środowisko medyczne, zarówno lekarze jak i pielęgniarki, będzie zainteresowane w realnym podejściu do subkontraktowania". Stwierdził, że istnieje takie zagrożenie, jednakże ma nadzieję, że przy współpracy personelu medycznego, który chce nadal pracować i w dużym stopniu znajdzie zatrudnienie w nowych podmiotach, uda się przejść w subkontraktowanie w sposób płynny. Wskazał, że dyrektor nie może brać za wszystko odpowiedzialności.

Ponownie stwierdził, że dopiero po złożeniu projektu programu do Wojewody i wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego, zostaną rozpisane konkursy na świadczenia zdrowotne, będą podjęte negocjacje i nastąpią uzgodnienia z organem założycielskim odnośnie możliwości pozyskania środków finansowych z zewnątrz lub w ramach budżetu powiatu. Natomiast w chwili obecnej "nie składając tego projektu i prowadząc dyskusje na temat jego przyszłej realizacji i problemów z tym związanych, można doprowadzić do zamknięcia szpitala przez wierzycieli". Stwierdził, że jeżeli ma nadal istnieć lecznictwo zamknięte, to konieczne jest osiągnięcie kompromisu, który pozwoli na realizację programu restrukturyzacyjnego. Poinformował, że w Polsce istnieją szpitale, które taki program wdrożyły, nadal funkcjonują i nie powstają w nich nowe długi. Wskazał, że pracownicy zatrudnieni na podstawie umów o pracę, otrzymują stałe wynagrodzenie niezależnie od liczby przyjmowanych pacjentów i wykonywanych usług. Natomiast przy subkontraktowaniu firmy będą otrzymywać zapłatę za faktycznie wykonaną pracę i załoga będzie zainteresowana zwiększaniem przychodów pośrednio również SPZOZ.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że Rada Społeczna przy SPZOZ pozytywnie ustosunkowała się do kierunku przekształceń SPZOZ, który znalazł się wśród czterech propozycji zmian przedłożonych przez Zarząd Powiatu a także został obrany przez Dyrektora szpitala przy opracowywaniu projektu programu restrukturyzacyjnego.

Andrzej Chmielewski Wiceprzewodniczący Rady Powiatowej "Samoobrona RP" , po uprzednim udzieleniu mu głosu przez Przewodniczącego Rady Powiatu, zwrócił się z zapytaniem do dyrektora SPZOZ, czy w projekcie programu restrukturyzacji SPZOZ przewidziano "sposób spłaty ponad dwudziestomilionowego długu szpitala wygenerowanego od 1999 roku".

Maciej Woroszyło Dyrektor SPZOZ wyjaśnił, że "pierwszy raz słyszy o dwudziestu milionach długu". Ponownie przypomniał, że realizacja programu restrukturyzacji, który jest obecnie jedynie projektem, będzie odbywała się przy udziale organu założycielskiego i przy pozyskiwaniu środków z zewnątrz, w tym również w zależności od możliwości finansowych w ramach budżetu powiatu.

Innych pytań do projektu programu restrukturyzacji SPZOZ nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie 15 głosami "za" i przy 3 głosach "wstrzymujących się" podjęła uchwałę Nr 187/XXIV/05 w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie (uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu).

Przewodniczy Rady Powiatu ogłosił 10 minut przerwy.

Przerwa

Po wznowieniu obrad przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad sesji.

Ad. pkt 7. - Podjęcie uchwały w sprawie założenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Augustowie, ul. Mickiewicza 2, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie, ul. Mickiewicza 2.

Wicestarosta Augustowski, Jarosław Szlaszyński poinformował, że jednym z zadań własnych powiatu jest zakładanie i prowadzenie publicznych szkół specjalnych, gimnazjów specjalnych oraz szkół ponadgimnazjalnych. Przypomniał, że powiat augustowski prowadzi Szkołę Podstawową Nr 7 Specjalną oraz Gimnazjum Nr 5 Specjalne. Natomiast utworzenie trzyletniej ponadgimnazjalnej Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy zapewni możliwość kontynuacji nauki tegorocznym absolwentom gimnazjum.

Radna Krystyna Grajewska przestawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Powiatu w sprawie przedłożonego projektu uchwały (opinia stanowi załącznik nr 7 do protokołu).

W związku z tym, że do projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 15 radnych.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 15 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 188/XXIV/05 w sprawie założenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Augustowie, ul. Mickiewicza 2, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie, ul. Mickiewicza 2 (uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

Ad. pkt 8. - Podjęcie w uchwały w sprawie powierzenia Miastu Augustów do wykonywania zadania powiatu polegającego na prowadzeniu powiatowej biblioteki publicznej.

Wicestarosta Augustowski, Jarosław Szlaszyński poinformował, że ustawa z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach nakłada na powiat obowiązek organizacji i prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej. W celu realizacji zapisów ustawy Zarząd Powiatu proponuje powierzenie realizacji zadań powiatowej biblioteki publicznej, wzorem roku ubiegłego, Miejskiej Bibliotece Publicznej Augustowskich Palcówek Kultury w Augustowie.

Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Powiatu w sprawie przedłożonego projektu uchwały (opinia stanowi załącznik nr 9 do protokołu).

Do w/w projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.

Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 16 radnych.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 189/XXIV/05 w sprawie powierzenia Miastu Augustów do wykonywania zadania powiatu polegającego na prowadzeniu powiatowej biblioteki publicznej (uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu).

Ad. pkt 9. - Podjęcie uchwały w sprawie założenia Szkolnego Schroniska Młodzieżowego Nr 1 w Augustowie, ul. Śródmieście 31.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że w materiałach na sesję radni otrzymali dwa projekty uchwał dotyczące założenia Szkolnych Schronisk Młodzieżowych - Nr 1 z siedzibą przy ul. Śródmieście 31 oraz Nr 2 z siedzibą przy Alei Kardynała Wyszyńskiego 3a, a także projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z miejsc noclegowych w szkolnych schroniskach młodzieżowych. W związku z tym poprosił Wicestarostę Augustowskiego, Jarosława Szlaszyńskiego o uzasadnienie trzech projektów uchwał.

Jarosław Szlaszyński, Wicestarosta Augustowski wyjaśnił, że Zarząd Powiatu przedkłada projekty uchwał dotyczące prawnego usankcjonowania dwóch istniejących szkolnych schronisk młodzieżowych tj. Schroniska Nr 1, działającego w okresie feryjnym, w Zespole Szkół Ogólnokształcących oraz Schroniska Nr 2, funkcjonującego przez cały rok w Bursie Międzyszkolnej, wraz z aktami założycielskimi i statutami. Ponadto Zarząd proponuje podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z miejsc noclegowych - w kwocie 11 zł od osoby za dobę w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym Nr 1 i 15 zł od osoby za dobę w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym Nr 2. Opłaty te zostały zaproponowane przez dyrektorów placówek i pokrywają koszty funkcjonowania schronisk.

Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Powiatu w sprawie projektów uchwał dotyczących założenia schronisk młodzieżowych i projektu uchwały w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z miejsc noclegowych (opinia stanowi załącznik nr 11 do protokołu).

W związku z tym, że do omówionych projektów uchwał nie zgłoszono żadnych pytań, Przewodniczący Rady Powiatu zarządził głosowanie.

Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 15 radnych.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 15 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 190/XXIV/05 w sprawie założenia Szkolnego Schroniska Młodzieżowego Nr 1 w Augustowie, ul. Śródmieście 31 (uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu).

Ad. pkt 10. - Podjęcie uchwały w sprawie założenia Szkolnego Schroniska Młodzieżowego Nr 2 w Augustowie, Aleja Kardynała Wyszyńskiego 3a.

Projekt uchwały został omówiony w punkcie 9 porządku obrad.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 15 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 191/XXIV/05 w sprawie założenia szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Augustowie, Aleja Kardynała Wyszyńskiego 3a (uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu).

Ad. pkt 11 - Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z miejsc noclegowych w szkolnych schroniskach młodzieżowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Augustowski.

Projekt uchwały został omówiony w punkcie 9 porządku obrad.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 15 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 192/XXIV/05 w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z miejsc noclegowych w szkolnych schroniskach młodzieżowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Augustowski (uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu).

Ad. pkt 12. - Podjęcie uchwały ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa.

Wicestarosta Augustowski, Jarosław Szlaszyński poinformował, że w nowym roku szkolnym 2005/2006, wzorem roku ubiegłego, będzie możliwe złożenie wniosków o stypendia ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu II "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie". W materiałach na sesję radni otrzymali projekt uchwały wraz z załącznikami tj. "regulaminem przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom pochodzącym z obszarów wiejskich i uczącym się w szkołach kończących się egzaminem maturalnym lub egzaminem dojrzałości, dla których organem prowadzącym jest Powiat Augustowski" oraz "regulaminem przyznawania i przekazywania stypendiów studentom państwowych i niepaństwowych szkół wyższych prowadzonych w systemie dziennym, wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym, posiadającym stałe zameldowanie na terenie powiatu augustowskiego".

Wyjaśnił, że w związku z sugestiami Urzędu Marszałkowskiego, w treści w/w regulaminów wprowadzono następujące zmiany:

1. w załączniku nr 1 do uchwały tj. w "regulaminie przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom ..." :

1) w §3 Kryteria przyznawania stypendium :

- wykreśla się pkt 3 i pkt 5,

- dotychczasowy pkt 4 stanie się pkt 3.

2) w załączniku nr 1 do regulaminu wykreśla się przed podpisem dyrektora szkoły zapis "i nie powtarza w roku szkolnym 2005/2006 klasy".

2. w załączniku nr 2 do uchwały tj. w "regulaminie przyznawania i przekazywania stypendiów studentom ..." :

1) w §3 Kryteria przyznawania stypendium:

- wykreśla się pkt 3 i pkt 5,

- dotychczasowy pkt 4 stanie się pkt 3.

2) w załączniku nr 1 do regulaminu w "Oświadczeniu wnioskodawcy" wykreśla się ppkt 2) i 3).

Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Powiatu w sprawie przedłożonego projektu uchwały wraz z załącznikami z uwzględnieniem wprowadzonych zmian (opinia stanowi załącznik nr 15 do protokołu).

W związku z tym, iż nikt z radnych nie zgłosił pytań do przedłożonego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu zarządził głosowanie.

W momencie głosowania na sali obrad znajdowało się 16 radnych.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 16 głosami "za podjęła uchwałę Nr 193/XXIV/05 w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego dla Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" oraz ze środków budżetu państwa (uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu).

Ad. pkt 13. - Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok.

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski poinformował, że w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok, który został przekazany w materiałach na sesję Zarząd Powiatu wprowadził autopoprawki. Wyjaśnił, że w wyniku uzupełnienia wniosku o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej "Rozbudowy Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Augustowie jako Centrum Sportów Wodnych i Turystyki "Augustów" nastąpiło zmniejszenie wartości kosztorysowej zadania oraz rozbicie na poszczególne lata etapów jego realizacji. W związku z tym niezbędne jest wprowadzenie do projektu uchwały załącznika - limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne i uaktualnienie wysokości wydatków związanych z wykonaniem w/w zadania. Zmienia się również treść projektu uchwały oraz treść i numeracja załącznika "objaśnienia dokonanych zmian" .

Następnie Skarbnik poinformował, że zmiany planu dochodów są zawarte w załączniku nr 1 do projektu uchwały i polegają na zwiększeniu planu o kwotę 1.381.059 zł i zmniejszeniu planu o kwotę 377.000 zł.

Zmiany planu dochodów dotyczą:

- w dziale 600 transport i łączność zwiększenia planu o kwotę 112.992 zł, w tym 60.000 zł z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego, 492 zł z tytułu wpływu ze zlikwidowanego środka specjalnego oraz 52.500 zł ze środków Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju na program poprawy bezpieczeństwa dróg powiatowych na montaż barier ochronnych wzdłuż drogi w miejscowości Sucha Rzeczka.

- w dziale 630 turystyka oraz w dziale 754 bezpieczeństwo publiczne (rozdział 75411 i 75414) dokonania przemieszczeń pomiędzy paragrafami (zmiany wynikają z tego, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów przy klasyfikowaniu dochodów i wydatków współfinansowanych ze środków unijnych ostatnia cyfra, jeśli nie jest zerem, wskazuje na rodzaj środków i źródło ich pochodzenia np. 1 i 2 oznacza środki przedakcesycjne czyli z programu PHARE, SAPARD, 3 i 4 oznacza środki z pożyczek zagranicznych, 8 i 9 oznacza środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej).

- w dziale 750 administracja publiczna zwiększenia planu o kwotę 78.727 zł z tytułu refundacji wynagrodzeń i dotacji z budżetu państwa na podstawie porozumień na prace związane z przeniesieniem danych do CEPiK,

- w dziale 754 bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zwiększenia planu o 50.000 zł z tytułu otrzymania pomocy finansowej od samorządu województwa na pokrycie kosztów uruchomienia Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz o 13.352 zł w związku z otrzymaniem darowizn pieniężnych na poprawę bezpieczeństwa publicznego,

- w dziale 758 różne rozliczenia zwiększenia planu o kwotę 170.000 zł w związku ze zwiększeniem subwencji ogólnej przez Ministerstwo Finansów,

- w dziale 801 oświata i wychowanie zwiększenia planu o kwotę 98.512 zł w związku z ujęciem programu "Dziś uczeń - jutro pracownik", finansowanego ze środków programu PHARE 2002 realizowanego przez Augustowskie Centrum Edukacyjne oraz o 18.476 zł z tytułu dochodów uzyskiwanych przez jednostki oświatowe,

- w dziale 852 opieka społeczna zwiększania planu o kwotę 87.250 zł z tytułu dotacji od Wojewody Podlaskiego na realizację programu naprawczego w domach pomocy społecznej,

- w dziale 853 pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej zwiększenia planu o kwotę 1.095 zł z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym PUP,

- w dziale 854 edukacyjna opieka wychowawcza zwiększenia planu o 360.600 zł z tytułu prowadzenia żywienia i akcji letniej w Bursie Międzyszkolnej (uzyskiwane środki nie będą gromadzone w formie środka specjalnego, a jako dochód budżetu), o 5.000 zł na koszty funkcjonowania szkolnego schroniska młodzieżowego.

Skarbnik wyjaśnił, żewiększość zmian proponowanych w planie wydatków budżetu tj. w załączniku nr 2 do projektu uchwały, stanowi konsekwencję zmian planu dochodów. Zmiany planu wydatków dotyczą:

- w dziale 600 transport i łączność zwiększenia planu o kwotę 251.500 zł, w tym 160.000 zł na remonty i utrzymanie dróg powiatowych oraz o 91.500 zł na montaż barier ochronnych wzdłuż drogi w miejscowości Sucha Rzeczka, w tym 39.000 zł środków budżetu powiatu i 52.500 zł ze środków unijnych,

- w dziale 750 administracja publiczna zwiększenia planu o kwotę 7.200 zł na realizację zadań zleconych oraz o 228.237 zł z tytułu skutków podwyżki wynagrodzeń pracowników Starostwa Powiatowego,

- w dziale 754 bezpieczeństwo publiczne zwiększenia planu o 50.000 zł na koszty uruchomienia Centrum Zarządzania Kryzysowego i o 17.420 zł na zakup sprzętu komputerowego i materiałów, które zostaną przekazane w formie darowizny dla Komendy Powiatowej Policji,

- w dziale 801 oświata i wychowanie zwiększenia planu o 123.118 zł na realizację programu "Dziś uczeń - jutro pracownik" oraz o 17.040 zł jako zwiększenie planu wydatków ZST z tytułu zwiększenia dochodów,

- w dziale 852 opieka społeczna zwiększenia planu o kwotę 174.500 zł na realizację programów naprawczych w domach pomocy społecznej, z czego 50% pochodzi z tytułu dotacji przekazanej przez Wojewodę Podlaskiego, o 4.539 zł na dotację dla Powiatu Ełckiego na wypłatę świadczeń dla rodziny zastępczej za dziecko pochodzące z terenu powiatu augustowskiego,

- w dziale 854 edukacyjna opieka wychowawcza zwiększenia planu o 9.000 zł z przeznaczeniem na zakup kserokopiarki w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, o 360.600 zł na pokrycie kosztów wyżywienia i prowadzenia akcji letniej w Bursie Międzyszkolnej i o 5.000 zł na koszty funkcjonowania w okresie letnim szkolnego schroniska młodzieżowego.

Skarbnik poinformował, że proponowane zmiany powodują zwiększenie deficytu budżetu, który będzie finansowany z wolnych środków z tytułu rozliczeń kredytów z lat poprzednich w wysokości 222.900 zł oraz kredytu bankowego w kwocie 858.000 zł.

W załączniku nr 4 do projektu uchwały tj. w wykazie zadań inwestycyjnych wprowadza się zmiany dotyczące :

- w dziale 754 bezpieczeństwo publiczne - przeznaczenia środków w wysokości 15.920 zł na zakup sprzętu komputerowego i rzutnika multimedialnego w celu przekazania w formie darowizny dla Komendy Powiatowej Policji,

- w dziale oświata i wychowanie - ujęcia kwoty 123.118 zł z przeznaczeniem na realizację programu "Dziś uczeń-jutro pracownik" ,

- w dziale edukacyjna opieka wychowawcza - przeznaczenia kwoty 9.000 zł na zakup kserokopiarki na potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

W załączniku nr 5 tj. kwoty dotacji dla instytucji i podmiotów, zmiany polegają na sprecyzowaniu zapisu, że dotacje na koszty funkcjonowania szkół niepublicznych są przekazywane w wysokości 50% kosztów utrzymania szkoły publicznej, natomiast nie ulegają zmianie kwoty dotacji oraz na ujęciu kwoty 174.500 zł na realizację programów naprawczych w domach pomocy społecznej.

W załączniku nr 6 tj. kwoty dotacji dla innych jednostek samorządu terytorialnego, zmiana polega na ujęciu środków w wysokości 4.539 zł na dotację dla Powiatu Ełckiego na wypłatę świadczeń dla rodziny zastępczej za dziecko z terenu powiatu augustowskiego.

W Planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (załącznik nr 7) zmiany polegają na dokonaniu przeniesień środków w kwocie 50.000 zł tj. na zmniejszeniu o tę kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie wykonania projektu budowlanego Powiatowego Zakładu Zagospodarowania Odpadów i zwiększeniu o tę kwotę środków na budowę systemu powiatowego centrum ratownictwa i zarządzania kryzysowego w sytuacjach kryzysowych.

W załączniku nr 8 tj. wydatki na programy i projekty realizowane ze środków unijnych, zmiany polegają na wprowadzeniu środków na realizację programu "Dziś uczeń-jutro pracownik" .

W załączniku nr 9 wprowadza się plan dochodów własnych w Augustowskim Centrum Edukacyjnym w wysokości 66.190 zł, w tym 24.060 zł z tytułu darowizn i 42.130 zł z tytułu wpływów z usług szkoleniowych prowadzonych poza planem zajęć oraz w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w wysokości 31.008 zł z tytułu darowizn.

Załącznik nr 10 tj. limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne zawiera zmianę, dotyczącą kosztów realizacji zadania polegającego na rozbudowie MOS w Augustowie jako Centrum Sportów Wodnych i Turystyki "Augustów", natomiast załącznik 11 zawiera objaśnienia dokonanych zmian.

Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w sprawie proponowanych zmian budżetu powiatu na 2005 rok (opinia stanowi załącznik nr 17 do protokołu).

Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym przestąpiono do głosowania.

W momencie głosowania na sali obrad znajdowało się 17 radnych .

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 194/XXIV/05 w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok (uchwałą stanowi załącznik nr 18 do protokołu)

Ad. pkt 14. - Podjęcie w uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się zwiększone środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 r. oraz dokonania przeniesień środków między zadaniami.

Zdzisław Wasilewski, Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie wyjaśnił, że w bieżącym roku Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przekazał powiatowi augustowskiemu dodatkowe środki w wysokości 111.733 zł. Wskazał, że rokrocznie na realizację zadań powiatu w zakresie rehabilitacji osób niepełnosprawnych, jest coraz mniej środków. Ponadto w bieżącym roku zapotrzebowanie na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej znacznie przewyższa środki przeznaczone na ten cel zgodnie z uchwałą Rady Powiatu. Propozycje podziału środków zawiera załącznik nr 1 do projektu uchwały. Priorytetowym zadaniem, na które proponuje się przeznaczyć ze środków dodatkowo przyznanych powiatowi kwotę 53.844 zł, jest likwidacja barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych, szczególnie na terenach wiejskich. W ubiegłym roku w tym zakresie udzielono dofinansowania głównie osobom niepełnosprawnym zamieszkałym na terenie Gminy Bargłów Kościelny, natomiast w bieżącym roku z terenu Gminy Lipsk. Realizacja tego zadania polega przede wszystkim na doprowadzeniu wody do mieszkania, urządzeniu hydroforni i łazienki.

Natomiast pozostałe środki proponuje się rozdysponować w następujący sposób:

- 26.300 zł na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,

- 26.000 zł na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

Propozycja podziału środków uwzględnia również wniosek Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie o dofinansowanie ze środków PFRON kosztów wynikających ze zwiększenia liczby uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Augustowie z 30 do 35. Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych powołana przez Starostę Augustowskiego pozytywnie zaopiniowała działalność warsztatów, możliwość zwiększenia o 5 liczby uczestników oraz kandydatów ubiegających się o przyjęcie. Dofinansowanie zostanie udzielone w miesiącu grudniu, a w budżecie na 2006 rok Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ujmie środki na pokrycie kosztów uczestnictwa 35 osób. Na ten cel proponuje się przeznaczyć kwotę 5.589 zł.

Pan Kierownik poinformował, że załącznik nr 2 do projektu uchwały zawiera propozycje przeniesień środków PFRON pomiędzy poszczególnymi zadaniami. W związku ze zmniejszonym zapotrzebowaniem osób niepełnosprawnych proponowane jest przeniesienie kwoty 10.000 zł ze środków na finansowanie kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych, będących w dyspozycji Powiatowego Urzędu Pracy, oraz przeniesienie 4.000 zł ze środków przeznaczonych na dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki, i zwiększenie o powstałą w ten sposób kwotę 14.000 zł środków na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym.

Radni Mirosław Kruszewski i Witold Naumowicz przedstawili w kolejności opinie:

- Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli Rady Powiatu (opinia stanowi załącznik nr 19 do protokołu),

- Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu (opinia stanowi załącznik nr 20 do protokołu)

w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Radny Mirosław Kruszewski w nawiązaniu do pkt 5 i pkt 6 porządku obrad sesji poinformował, że Komisja Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli analizowała zarówno przekazany w materiałach na sesję materiał "Kierunki zmian i przekształceń SPZOZ w Augustowie", przedłożony przez Zarząd Powiatu jak też "Projekt programu restrukturyzacyjnego SPZOZ w Augustowie" opracowany przez dyrektora SPZOZ. Oba dokumenty zostały pozytywnie zaopiniowane, jednakże w pierwszym przypadku "za" głosowało 4 radnych i 1 radny "wstrzymał się od głosu", natomiast w drugim przypadku 3 radnych było "za" i 2 radnych "wstrzymało się od głosu".

Do projektu uchwały omówionego przez kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym przystąpiono do głosowania.

Na sali obrad w chwili głosowania znajdowało się 17 radnych.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 195/XXIV/05 w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się zwiększone środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 r. oraz dokonania przeniesień środków między zadaniami (uchwała stanowi załącznik nr 21 do protokołu).

Ad. pkt 15. - Podjęcie uchwały w sprawie wskazania jednostek budżetowych, które mogą tworzyć rachunki dochodów własnych.

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski przedstawił uzasadnienie do projektu uchwały ujętego w pkt 15 i pkt 16 porządku obrad sesji.

Poinformował, że zgodnie z ostatnią nowelizacją ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia br. zostały zlikwidowane tzw. środki specjalne, natomiast wprowadzono możliwość tworzenia i gromadzenia dochodów uzyskiwanych przez jednostki budżetowe na wydzielonych rachunkach dochodów własnych.

Na rachunku dochodów własnych mogą być gromadzone wpływy z następujących tytułów:

1) opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej,

2) ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej,

3) z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie.

Decyzję o utworzeniu rachunku podejmują kierownicy jednostek. Natomiast jednostki budżetowe, które mogą tworzyć rachunki dochodów własnych, wskazuje w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, czyli Rada Powiatu.

Dochody te zgodnie z art. 18a ust. 6 ustawy o finansach publicznych mogą być wydatkowane na:

1) sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z uzyskiwaniem dochodów z tytułu udostępniania dokumentacji przetargowej,

2) cele wskazane przez darczyńcę,

3) remont lub odtworzenie mienia w przypadku uzyskiwania dochodów z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie.

Skarbnik poinformował, że w § 1 projektu uchwały wskazano 11 jednostek budżetowych, w których mogą być tworzone rachunki dochodów własnych. Dotychczas potrzeba utworzenia i gromadzenia dochodów na wydzielonych rachunku wystąpiła w dwóch jednostkach tj. w Augustowskim Centrum Edukacyjnym i w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym.

Skarbnik wyjaśnił, że jednostki budżetowe mogą również uzyskiwać dochody, które są odprowadzane na rachunek dochodów budżetu powiatu. Jednakże Rada Powiatu może w drodze uchwały określić rodzaj dochodów, które mogą być gromadzone przez jednostkę na wyodrębnionym rachunku i cele, na które dochody te mogą być wydatkowane. W projekcie uchwały w sprawie rachunku dochodów własnych w Augustowskim Centrum Edukacyjnym w Augustowie i szczegółowych zasad gospodarki finansowej dochodami własnymi §2 pkt 1 wskazuje, jakiego rodzaju wpływy stanowią dochody własne ACE, natomiast pkt 2 określa wydatki, na jakie środki te mogą być przeznaczone. Natomiast w § 3 projektu uchwały zawarto zakaz pokrywania z dochodów własnych wynagrodzeń osobowych, co jest zgodne z przepisami wyżej cytowanej ustawy.

Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu :

- w sprawie projektu uchwały dotyczącej wskazania jednostek budżetowych, które mogą tworzyć rachunki dochodów własnych (opinia stanowi załącznik nr 22 do protokołu).

- w sprawie projektu uchwały w sprawie rachunku dochodów własnych w Augustowskim Centrum Edukacyjnym w Augustowie i szczegółowych zasad gospodarki finansowej dochodami własnymi (opinia stanowi załącznik nr 23 do protokołu).

Do przedłożonych projektów uchwał nie zgłoszono żadnych pytań.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 196/XXIV/05 w sprawie wskazania jednostek budżetowych, które mogą tworzyć rachunki dochodów własnych (uchwała stanowi załącznik nr 24 do protokołu).

Ad. pkt 16. - Podjęcie uchwały w sprawie rachunków dochodów własnych w Augustowskim Centrum Edukacyjnym w Augustowie i szczegółowych zasad gospodarki finansowej dochodami własnymi.

Projekt uchwały został uzasadniony w pkt 15 porządku obrad.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 197/XXIV/05 w sprawie rachunku dochodów własnych w Augustowskim Centrum edukacyjnym w Augustowie i szczegółowych zasad gospodarki finansowej dochodami własnymi (uchwała stanowi załącznik nr 25 do protokołu).

Ad. pkt 17. - Odpowiedzi na interpelacje radnych.

W związku z udzieleniem odpowiedzi przez Starostę Augustowskiego na interpelacje zgłoszone przez radną Barbarę Wierzbicką w punkcie 4 porządku sesji, Przewodniczący Rady Powiatu stwierdził, że pkt 17 - "odpowiedzi na interpelacje radnych" został zrealizowany.

Ad. pkt 18. - Przyjęcie protokołu z XXIII sesji Rady Powiatu z dnia 27 kwietnia 2005 r.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że protokół
z obrad XXIII sesji Rady Powiatu z dnia 27 kwietnia 2005 r. był wyłożony do wglądu
w Wydziale Organizacyjno - Prawnym Starostwa Powiatowego i podczas dzisiejszych obrad, w związku z czym radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Zapytał, czy ktoś ma uwagi lub zastrzeżenia do treści protokołu.

Radna Barbara Wierzbicka zaproponowała poprawkę stylistyczną, polegającą na zastąpieniu wyrazu "wskazała" wyrazem "poinformowała" na ostatniej stronie protokołu w pkt 12 - wolne wnioski i zapytania radnych.

Innych uwag do protokołu z obrad XXIII sesji nie zgłoszono.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie przyjęła protokół z obrad XXIII sesji Rady Powiatu w Augustowie z dnia 27 kwietnia 2005 r.

Ad. pkt 19. - Wolne wnioski i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, że z projektem stanowiska Rady Powiatu w Augustowie w sprawie przebiegu drogi ekspresowej "VIA BALTICA" radni zapoznali się przed obradami sesji (projekt stanowiska stanowi załącznik nr 26 do protokołu). Wskazał, że jest ono związane ze stanowiskiem Rady Miejskiej Łomży w tej sprawie z dnia z 6 lipca br., które wpłynęło do Starostwa Powiatowego 11 lipca br. (załącznik nr 27 do protokołu).

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych uwag do treści przedłożonego projektu stanowiska w sprawie przebiegu drogi "Via Baltica", Przewodniczący zarządził głosowanie nad jego przyjęciem.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie przyjęła stanowisko w sprawie przebiegu drogi ekspresowej "VIA BALTICA" w proponowanej wersji.

Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że stanowisko to zostanie przez niego podpisane i przesłane do: Prezesa Rady Ministrów, Ministra Infrastruktury, Ministra Środowiska, Głównego Konserwatora Przyrody, parlamentarzystów województwa podlaskiego, Marszałka Województwa Podlaskiego, Wojewody Podlaskiego, Generalnego Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, Przewodniczącego Rady Miejskiej Łomży, Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku oraz wójtów i przewodniczących rad gmin z terenu powiatu augustowskiego.

Innych wniosków i zapytań nie zgłoszono.

Ad. pkt 20. - Zakończenie obrad - godz. 12 00.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w obradach oraz w związku z wyczerpaniem przyjętego porządku posiedzenia zamknął obrady XXIV sesji Rady Powiatu w Augustowie.

Przewodniczący Rady Powiatu

Roman Krzyżopolski

Protokołowała:

Dorota Wiszniewska

Załączniki do protokołu są do wglądu w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego w Augustowie, ul 3 Maja 29.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Augustowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Haraburda

Wprowadzający: Grzegorz Haraburda

Data wprowadzenia: 2005-11-02

Data modyfikacji: 2005-11-02

Opublikował: Małgorzata Mitros

Data publikacji: 2005-11-02